Alex Petrosanu: Am creat o lume fantastică și am imaginat elemente arhitecturale surprinzătoare, care ar putea transforma radical fațada pe care o știm noi acum

Alex Petrosanu: Am creat o lume fantastică și am imaginat elemente arhitecturale surprinzătoare, care ar putea transforma radical fațada pe care o știm noi acum

Am ajuns să vedem lumea prin ecranele telefoanelor, tabletelor și laptopurilor noastre. În ziua de azi, nimeni nu mai este cu adevărat străin de ce înseamnă new media. Iar când tehnologia se împletește cu arta, publicul devine și mai curios. E ceea ce au observat și cei de la Les Ateliers Nomad la modul în care oamenii se raportează la acest tip de exprimare vizuală. Studioul a apărut în 2010, atunci când Alex Petrosanu și Matei Dersidan au decis să-și transforme pasiunea pentru design și arhitectură într-un spațiu al creativității nelimitate. Acum, Les Ateliers Nomad a adunat laolaltă o echipă de oameni curioși de cum pot transforma realitatea prin tehnologie.

Este exact ideea de la care pornim de fiecare dată: redescoperirea orașului în care trăim. De multe ori, în drumurile noastre de zi cu zi, trecem pe lângă clădiri istorice despre care credem că știm multe lucruri, însă mereu este câte ceva nou de descoperit. Poate nu avem întotdeauna timp să facem asta, dar noile tehnologii pot transmite o mulțime de informații, mai ales generațiilor tinere. Puștii sunt foarte conectați la tot ce însemană inovație tehnică, platforme online, vizual contemporan.

În România, new media art e abia la început. Asta nu înseamnă decât că nu există pericol de epuizare creativă, că există un univers de opțiuni care abia așteaptă să fie descoperit. Alex ne-a povestit cum inspirația vine de peste tot atunci când ești deschis să o observi. Iar de cele mai multe ori, vine atunci când asculți poveștile celorlați despre propriile experiențe. În cadrul Bucharest XR Month care a avut loc între 30 septembrie și 31 octombrie 2021, lucrările Les Ateliers Nomad au adus un aer futuristic clădirilor din București și au provocat oamenii să-și pună întrebări despre viitorul îndepărtat.

 

Povestea Les Ateliers Nomad

Cred că putem spune că ideea s-a născut firesc din interacțiunile noastre, încă de când eram doar niște puști atrași de transpunerea ideilor în imagini spectaculoase. Nu a fost greu să ne dăm seama că ne animă aceeași pasiune pentru nou, pentru noile tehnologii, pentru că în domeniul nostru trebuie să știi tot ce mișcă, tot ce apare nou pe piață. Desigur, dincolo de orice altceva, este foarte important să știi să lucrezi în echipă, iar noi, la Les Ateliers Nomad, suntem cu adevărat o echipă.

 

Surse de inspirație

În orice domeniu creativ este important să fii la curent cu noutățile, însă tehnologiile nu sunt totul. Cred că este important să îți păstrezi deschiși ochii și urechile și să fii foarte acordat la cotidian, să vezi ce place astăzi, ce atrage, ce vrea publicul, însă să treci toate aceste experiențe prin filtrul personal. Noi suntem o echipă, așa că modul cel mai bun antrenament sunt discuțiile cu colegii. Nu poți să faci ce facem noi dacă nu înțelegi că fiecare are un rol foarte important în conceperea și execuția fiecărui proiect. Experiențele tale personale nu sunt aceleași cu ale mele, așa că vei aduce acel "ceva" diferit care mie poate că îmi lipsește. În plus, este important să vedem care sunt cele mai recente dezvoltări tehnologice. Poate vedem ceva într-o revistă sau online, și povestim despre asta cu colegii. Ne completăm reciproc și ne ținem permanet "în priză" unii pe ceilalți.

 

Cum alegeți proiectele în care vă implicați

Este foarte important să respecți breef-ul când duci la bun sfârșit un proiect, dar, în egală măsură, este important să alegi să lucrezi alături de oameni care înțeleg importanța libertății de creație. Un concept bine legat, o idee coerentă, va fi mereu mai ușor de împachetat dacă ești liber să infuzezi acea lucrare cu propriile elemente estetice. Este important să comunicăm deschis cu partenerii noștri. Putem spune că suntem norocoși să colaborăm cu oameni deschiși, care înțeleg libertatea creativă. În fond, este vorba despre respectul reciproc pe care ni-l purtăm unii altora, cred că este vital în orice parteneriat.

 

Partea bună&partea grea

Poate cel mai greu este atunci când ai pe mână un proiect care te entuziasmează, dar pe care trebuie să îl transpui prin mijloace limitate. Vorbim despre surse de proiecție video, despre personaje incluse în imaginile video, animații... Știi cum se spune: "Less is more". Câteodată, este valabil și în ceea ce facem noi, la Les Ateliers Nomad. Trebuie să știi când să te oprești și să spui "Gata". Cea mai mare satisfacție cred că este atunci când ești în mulțime, printre oameni, și le citești pe față entuziasmul. În acel moment, orele lungi de implementare a unui proiect dispar. Nu mai contează câte discuții ai avut, la ce a trebuit să renunți, câte hopuri ai trecut, câte modificări... Este ceva fantastic!

 

Ce nu înțeleg oamenii despre new media art

Poate că suntem reticenți la nou. Vorbesc despre oameni, în general. Totuși, cu toții, sau aproape toți, avem un smartphone, o tabletă, conexiune la net și așa mai departe. Cred că nu mai putem vorbi despre new media ca fiind ceva greu de înțeles. Poate că soluțiile vizuale folosite de unii artiști nu sunt pe înțelesul publicului, cu asta pot fi de acord. Sunt alții care, deși deschiși spre nou, poate îl digeră mai greu. Sunt sigur însă că oamenii sunt curioși, vor să înțeleagă și, mai ales, să redescopere realitatea înconjurătoare... altfel. Iar noile tehnologii media pot face asta în moduri de neimaginat până în urmă cu ceva ani, să zicem. Cred că facem pași importanți în direcția corectă pentru că, în definitiv, acesta este viitorul vizualului, într-un fel sau altul.

 

Bucharest XR Month 2021

Cred că publicul are nevoie de inițiative precum XR Month, deoarece ne fac să redescoperim orașul într-un fel în care poate că nu o făceam înainte să ne întâlnim cu realitatea augmentată. Este interesant să vezi cum oameni din toate zonele, turiști și localnici, pornesc într-o adevărată căutare de astfel de comori vizuale, imaginate de oamenii creativi din numeroase domenii. Este o "joacă" în care oricine se poate implica, este un mod foarte plăcut și educativ de a-ți petrece timpul liber, descoperind și admirând.

 

Clădiri vechi în haine noi

Am considerat că este important, și o adevărată provocare, să îmbraci două clădiri emblematice ale Bucureștiului în haine noi. În cazul Arcului de Triumf, a fost vorba despre o nouă perspectivă, care a îmbinat în realitatea augmentată elementele istorice și elementele purtătoare de mesaje sociale. Cum monumentul a fost ridicat pentru celebrarea participării României la Primul Război Mondial și a Marii Uniri, după ce alte versiuni au fost realizate din materiale perisabile, am folosit o metaforă vizuală prin care am reinterpretat cele patru statui care se regăseau pe Arcul de Triumf în 1922. Prin paleta cromatică, uniformele din Primul Război Mondial au primit o notă de dinamism, optimism și inspirație. Am ales și elemente vegetale, care au transmis mesajul nevoii de cât mai mult spațiu verde, de oxigen, într-o lume suprasaturată de mașini și poluare. Totul, completat de un inel care a încojurat unul din picioarele Arcului, inel iluminat succesiv in culorile drapelului național - roșu, galben și albastru.

În cazul Palatului Parlamentului, ne-am imaginat cum ar putea arăta această clădire peste două sau cinci sute de ani. Am propus, deci, un proiect de realitate augmentată bazat pe elemente futuriste care să dezvăluie o posibilă perspectivă care s-ar putea înfățișa privitorului de atunci. Am creat o lume fantastică (în acel timp și spațiu) și am imaginat elemente arhitecturale surprinzătoare, care ar putea transforma radical fațada pe care o știm noi acum. A devenit o clădire înconjurată de nori și de vehicule spațiale, un cer cu planete și nebuloase, total diferit față de cel cu care ne-am obișnuit acum.

Etapele prin care trece un proiect până la forma finală sunt foarte importante. În primul rând, mergem "la locul faptei", studiem terenul, facem fotografii preliminare. Apoi, începem procesul de modelare a clădirii, o etapă foarte importantă, vitală chiar. Următorul pas este să ne stabilim poziționare privitorului și ce vor vedea oamenii de unde vor sta în momentul vizionării, iar asta presupune alinierea camerei 3D din perspectiva privitorului. Urmează etapa în care elementele încep să prindă viață - le imaginăm, apoi le creem și le texturăm. Este foarte important să urmăm specificațiile tehnice, așa că este nevoie de multă atenție la fiecare pas, pentru a avea un proiect reușit.

 

Cu ce sperați să rămână publicul după ce văd lucrările voastre

Sper ca oamenii care ne văd lucrările să fie, în primul rând, surprinși într-un mod plăcut. Să descopere ceva nou, să afle lucruri noi despre elementul de arhitectură aflat în centrul proiectului nostru. Și, de ce nu, să le trezim imaginația.

 

Redescoperirea orașului

Este exact ideea de la care pornim de fiecare dată: redescoperirea orașului în care trăim. De multe ori, în drumurile noastre de zi cu zi, trecem pe lângă clădiri istorice despre care credem că știm multe lucruri, însă mereu este câte ceva nou de descoperit. Poate nu avem întotdeauna timp să facem asta, dar noile tehnologii pot transmite o mulțime de informații, mai ales generațiilor tinere. Puștii sunt foarte conectați la tot ce însemană inovație tehnică, platforme online, vizual contemporan. Sunt foarte pretențioși, poate și pentru că mulți înțeleg ce stă în spatele acestor proiecte - orele de muncă, programele folosite. Dacă reușim să îi surprindem, este grozav, iar dacă reușim să îi ajutăm să vadă cu alți ochi orașul, înseamnă că ne-am atins țelul.

 

Publicul de new media art în România

Cred că oamenii sunt curioși. Trăim vremuri tulburi, în care cu greu ne mai putem relaxa făcând ce făceam acum doi ani cu prietenii. Nu mai avem aceeași libertate de mișcare, așa că orice proiect care ne aduce împreună este binevenit. Artele care folosesc noile tehnologii sunt tot mai prezente, așa că publicul începe să guste acest tip de exprimare vizuală. Se pot face foarte multe lucruri în această zonă, suntem, într-un fel, la început, așa că nu există pericol de epuizare creativă. Dacă ne uităm la progresele tehnologice din ultimii zece ani... este o diferență ca de la cer la pământ! Putem face mult mai multe lucruri acum, lucruri uimitoare, iar publicul reușește să țină pasul cu noi. Dacă reușim să le ajungem la suflet, să îi atragem de partea noastră, suntem mulțumiți și putem merge mai departe, către următorul proiect, cu fruntea sus!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related