Studiul AdMarket ne confirmase deja ca NextCap este o agentie cu o crestere impresionanta. Iata ca singurul festival care testeaza eficienta campaniilor de comunicare ne confirma acest lucru. Pentru NextCap, Effie 2005 a fost un adevarat festival al eficientei: trei lucrari inscrise si patru premii primite.
Am tinut sa incep prezentarea Effie prin mentionarea performantei NextCap pentru ca, dincolo de oricare alte ganduri, am plecat de la gala de premiere profund impresionat de creatorii deja celebrilor Dorel si Gogu. Aur pentru Fulga, aur pentru FHM si aur si Grand Effie pentru Unirea. In mod transant, NextCap a aratat ca creativitatea, curajul de a impune idei indraznete si coerenta se impaca foarte bine cu eficienta.
Acelasi lucru l-a demonstrat inca o data si agentia Leo Burnett, careia festivalul Effie i-a adus in portofoliu cel mai mare numar de premii (cinci) al acestei editii: aur pentru campania Teletech, argint pentru Antipa si Bonux, bronz pentru Academia Catavencu si Prigat Nectar. In lista, campanii care au fost premiate si la festivaluri de creativitate.
Una dintre marile castigatoare ale acestei editii a fost si McCann Erickson care, aproape de performanta NextCap, a intrat in posesia a trei E-uri de aur. Dorna, "aproape de natura" (si probabil foarte aproape de Grand Effie), Kandia ("Ciocolata cu dragoste") si Sprite ("Fiare pentru fiara din tine") au fost laureatele agentiei din Nicolae Caramfil nr.61C.
Tot la Effie am putut admira recunoasterea muncii unei agentii din categoria "marile agentii mici", Gavrila & Asociatii. Contabilizand cele doua premii obtinute in categoria Telecomunicatii pentru Zapp, nu ne ramane decat sa plecam palaria in fata celor care au contribuit enorm la ascensiunea unei marci care inca ne promite multe lucruri (si grupuri) frumoase. Aur pentru Zapp, in aceeasi categorie, si din partea Ogilvy pentru campania "Internet la viteza maxima".
Laurii Effie au mai plecat spre agentiile (respectiv campaniile): gmp/MAP(Traian Basescu - "Totul sau Nimic" - aur), Lowe & Partners (Coca-Cola, Fanta Orange "Return of the Classic!" - argint), Young & Rubicam (televizoarele Arctic - argint), Headvertising (Bergenbier Q-Pack 2L - bronz), Momentum (Bergenbier - Comentatorii - bronz), Saatchi &Saatchi (Toyota - Dubla personalitate - bronz) si Graffiti BBDO (Dacia Asistenta - argint, Tuborg - argint).
Organizat impecabil, putem remarca putine aspecte negative ale festivalului Effie 2005. Unul dintre acestea ar fi numarul mult prea mic de lucrari inscrise in competitie, comparativ cu numarul celor inscrise la festivalurile locale de creativitate. Cauzele? Una dintre ele, subliniata in cadrul galei de catre Serban Alexandrescu (Headvertising), este refuzul unor clienti ai agentiilor de a furniza date. In lipsa acestora, ies automat din competitie campanii care ar fi putut concura cu succes campaniile premiate. Lipsa planificarii si a oamenilor de strategie competenti din multe agentii de publicitate sau incapacitatea de a izola efectele campaniilor, folosind datele disponibile, sunt probabil cauze cel putin la fel de importante.
Retinem insa, la final, faptul ca Effie 2005 a fost un pas inainte fata de Effie 2004. Agentiile care au inscris lucrari si care au luat premii merita a fi felicitate, iar organizatorii asemenea. In 2006, Effie va oferi probabil o competitie si mai acerba si un numar de lucrari mai mare si (speram) mai bune. Pana atunci, industria are ocazia de a se relaxa la o bere. Joi, pe 31 martie, ora 19.30, la AdBreak, in club Kristal. Ma inclin si eu. Voie buna!