CO(nstantin) și LOR(eta): E un teren fertil pentru ca joaca sa se intample, mai ales cand poti combina realitatea cu AR-ul. E o calatorie nesfarsita.

CO(nstantin) și LOR(eta): E un teren fertil pentru ca joaca sa se intample, mai ales cand poti combina realitatea cu AR-ul. E o calatorie nesfarsita.

Joaca cu AR-ul e o călătorie nesfârșită, iar una dintre satisfacții vine atunci când oamenii care la început sunt intimidați de termeni precum new media și augmented interacționează cu universurile propuse de artiști și evadează din cotidian. În călătoria asta s-au cunoscut Constantin Cojocaru și Loreta Isac-Cojocaru. În 2005 mai exact, atunci când realizau animații pentru diverse generice de la MTV. Constantin a rămas în televiziune, iar Loreta a vrut să descopere ce are lumea publicității de oferit. După ce au adunat mai multă experiență, Co și Lor și-au unit forțele și au creat Color Studio. E locul unde skill-urile, tărâmul fertil oferit de new media art și creativitatea se întâlnesc și reinterpretează realitatea cu elemente din alte lumi.

Sperăm tare ca publicul sa fie mai curios de arta in toate formele ei, sa intre in galerii sa puna intrebari si sa interacționeze cu artiștii in general. Asta mi se pare că lipsește. Dar sa nu se aștepte sa găsească doar lucruri care le plac si sunt comod de înțeles, ci din contra ceea ce intriga, sper tare sa se transforme într-o curiozitate cu întrebări si cu plecat in aceasta calatorie pe care sa o descopere singuri, urmărind in timp ce se intampla cu ceea ce i-au intrigat. 

În cadrul Bucharest XR Month care abia ce s-a încheiat, Color Studio și-a adus aportul creativ în cadrul XR Month prin animații, iar publicul a putut participa la un randez-vu cu luna și stelele privind lucrarea lor, “Sara pe deal”. Constantin și Loreta își doresc ca publicul să devină mai curajos, să pună întrebări și să fie deschiși spre orice manifestări artistice, indiferent dacă le încadrează la “bune” sau “rele”. Am povestit mai multe cu cei doi despre pasiunea lor pentru new media art, transformarea orașului prin acest tip de artă și despre ce îi face să spună da unui proiect.

Bucharest XR Month e un eveniment care a reinventat Bucureștiul prin realitatea augmentată timp de o lună, între 30 septembrie și 30 octombrie 2021. Traseul XR Month a unit 36 de locuri emblematice din centrul orașului, precum Arcul de Triumf, Muzeul Grigore Antipa, Teatrul Odeon, Casa Mița Biciclista, Palatul Oscar Maugsch, Goethe Institut sau Institutul Francez ce au fost augmentate prin aplicatia Instagram.

 

Co + Lor

Co + LOR : “CO” vine de la Constantin iar “LO” vine de la Loreta si noi suntem Co+Lor. Ne cunoaștem din 2005, încă de pe vremea cand exista MTV Romania unde am si lucrat o vreme. Am realizat acolo serie de animatii pentru diverse generice. Apoi fiecare din noi și-a dorit să lucreze și să prindă experiență, eu în publicitate, iar Constantin a continuat în televiziune. Știam, aveam în gând că într-un final ne dorim un studio, ( dupa ce prindem experiență), in cadrul căruia să experimenăm cu diverse lucruri dar să fim totuși sustenabili financiar și să le oferim clienților noștri o varietate de lucruri pe care le putem face. Fiecare din noi are alte skiluri care completează nevoia de a exista ca studio, asta ne-a adus împreună.


Credit foto: Dan Vezentan

 

Pasiunea pentru new media art

Co: Cred că dezvoltarea internetului, avansul tehnologic în toate domeniile a făcut ca întrebări precum “cum ar fi dacă” să fie din ce în ce mai naturale și realizabile. În condițiile în care experimentam deja cu tehnici consacrate cum ar fi colaj, video, computer art, digital art pasul spre interacțiune și alterarea in realtime a realității a fost natural.

LOR: De-a lungul timpului am studiat la facultatea de arte si am avut experiența bogată in cadrul bursei Erasmus unde am participat la un workshop cu un profesor de animație care lucra pe vremea aia la Pixar și așa m-am îndrăgostit de animație.

Am fost fascinată de ce se întâmplă si la noi datorită festivalurilor precum Avmotional, Simultan si Rokolectiv. Am urmărit constant scena asta și în afara pe la festivaluri, apoi MTV-ul a avut o prezență constantă în ce se poate face cu multimedia art, daca-mi aduc bine aminte a fost un concert Gorillas cu hologramele personajelor animate din videoclipurile lor. Apoi marile muzee de arta contemporană erau prezente si cu proiecte multimedia. Festivalurile de animație si cel de la Berlin, Pictoplasma care exista încă din 1999, oferă o conexiune cu comunitatea animatorilor si tot ce exista pe scena asta, dar nu e singurul. Multimedia art a crescut in ochii mei odată cu documentarea de-a lungul timpului deloc întâmplătoare.

Dar cred ca cel mai important a fost sa exersez skillurile de desen, dar si de animație. Practic sa imi imbunatatesc tehnica, care se cizeleaza si are nevoie de timp incat sa exersezi răbdarea. Cred ca am proiectat că în viitorul apropiat va exista o nevoie numai uitandu-ne la Harry Potter, în care vedem ca prin magie că în ziar sunt ilustrații animate practic, da e wow. Vreau să văd asta.

 

Lucrările Color Studio din cadrul Bucharest XR Month

Co: Aportul creativ din campania XR month a ținut mai mult de animație. Viziunea artiștilor a trebuit sa fie reinterpretată.

LOR: Noi avem o singura lucrare în cadrul Xr Month si aceea fiind ilustrația mea, “Sara pe deal” în care luna stă pe craca unui copac si se leagană si stă la un randez-vu cu stelele. Implementarea animațiilor a avut și parte de testare si optimizare înainte de publicarea propriu zisă.

 

Când spațiul public devine suport pentru artă

Co: Libertatea e potențată de ideea că pot exista multiple variante ale aceluiași spatiu public. Nimic nu mai este permanent sau fix, rigid. In functie de viziune, stare, tehnici putem modela realitatea dupa bunul plac fara a veni in contradictie cu viziunea altor artisti sau fara a vandaliza efectiv spatiul cotidian.

LOR: In cazul de fata animatia si ilustratia exista deja in portofoliu, nu a fost realizata pentru un spațiu anume, dar ea se completeaza foarte bine expusă in oraș.

 

Surse de inspirație

Co: Inspirația vine din toate experientele atât online, cât și offline.

LOR: Universul se extinde, așa mi se pare că și ideile pe care le avem in lucru sunt foarte variate si inspirația nu e neapărat o problema, am vrea mai mult timp pentru lucrurile pe care vrem sa le realizam.

 

Cum alegeți proiectele în care vă implicați

Co: Majoritatea proiectelor vin de la clienți care ne vad portofoliul si ne spun: vrem si noi asa. Cand se creeaza o simbioza intre subiect, stil, pași de lucru si buget se conturează un proiect.

LOR: Conteaza mult sa ne placa proiectul sa ne facă curioși. Dar si mai mult conteaza bugetul si etapele de lucru sa fie agreate si asumate, pentru ca sunt multe ore de munca in spatele unui proiect.

 

Care e cea mai grea parte din ceea ce faceți

Co: Cea mai grea parte intervine in momentul in care trebuie sa mentinem in echilibru intre viata personala si explorare profesionala.

LOR: Realizarea unei animatii este in mare parte o munca foarte tehnica, care se imbunatateste in funcție de studiul mișcării pe care trebuie sa il facem. Satisfacția vine din finalizarea unui proiect si in care se iau in considerarea recomandarile noastre.

Practic o combinatie intre backgroundul artistic care vine sa incante experienta vizuala.Si mai mare satisfacție o avem cand proiectul este unul internațional.

 

Ce nu înțeleg oamenii despre new media art

Co: Cred ca in prima faza oamenii se simt intimidați de termeni, new media, augmented etc. In momentul in care ajung sa interactioneze lucrurile se schimba radical si au momentul acela de awe.

LOR: Nu prea stiu ce inteleg oamenii, dar cu siguranta deja sunt familiarizati cu toate filtrele de pe instagram sau de pe alte platforme. Pentru mine e un teren fertil pentru ca joaca sa se intample si mai ales cand poti combina realitatea cu AR-ul. E o calatorie nesfarsita.

 

Cum primește publicul inițiativele precum Bucharest XR Month

Co: Avand in vedere numărul mare de interacțiuni cu filtrele XR Month am spune ca exista o dorinta de a descoperi urbanul prin tehnici noi.

LOR: Nu am stat de vorba cu publicul si nu știm. Dar bănuim, ca in situatia de fata totul se învârte in jurul idei de a ne proteja si a fi cat mai safe oriunde. Cred ca arta cauta sa interactioneze cu publicull si sa ii cheme in galerii sa isi puna intrebari, sa treacă prin tot felul de stări in tot felul de contexte. Ar fi interesant o serie de interviuri sa îi întrebam cum s-au simțit. Cu sigurata ei pot face asta pe pagina evenimentului sau pe pagina artistului cu care au rezonat.

 

Așteptări de la public

CO+ LOR: Sperăm tare ca publicul sa fie mai curios de arta in toate formele ei, sa intre in galerii sa puna intrebari si sa interacționeze cu artiștii in general. Asta mi se pare că lipsește. Dar sa nu se aștepte sa găsească doar lucruri care le plac si sunt comod de înțeles, ci din contra ceea ce intriga, sper tare sa se transforme într-o curiozitate cu întrebări si cu plecat in aceasta calatorie pe care sa o descopere singuri, urmărind in timp ce se intampla cu ceea ce i-au intrigat. Sper tare sa nu se oprească la a judeca si a respinge ca fiind ceva ce “nu e bun”.

 

Reinventarea orașului prin tehnologie

CO+ LOR: Tehnologia poate crea un nou context pentru transmiterea unei informatii sau a unei stari. In cazul de fata putem spune ca orasul nu este asa cum il stim de mult timp. El poate fi dinamic, surprinzator, trebuie doar sa interactionam cu el.

 

Publicul de new media art în România

CO+ LOR: Nu am avut un contact direct cu publicul si nu stim dar statisticile in a folosi filtrele sublinieaza clar ca s-au bucurat sa se joace.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related