Lucrez în industria comunicării de mai bine de 10 ani și fac influencer marketing de pe vremea când această activitate era integrată în serviciile de PR. Prin 2011 se năștea un nou gen de promovare, cea prin intermediul bloggerilor. Era un trend cu totul nou, deoarece tot mai mulți clienți doreau să treacă de la campaniile de promovare prin media clasică (print, în special) la campanii cu bloggeri, parte din influencerii de astăzi.
Accelerarea digitalizării, prin apariția și dezvoltarea rețelelor sociale, a dus la nevoia tot mai mare a clienților de a fi și ei prezenți aici, și cum altfel dacă nu prin intermediul campaniilor cu influenceri. Astfel, creatorii de conținut au luat tot mai mare avânt, și-au crescut comunitățile mai întâi pe blog și Facebook, pentru ca în ultima perioadă accentul comunicării să fie concentrat în special pe Instagram, YouTube și TikTok.
Dacă în trecut, pentru client era important să fie vizibil pe blogul influencerului, precum și pe pagina de Facebook a acestuia, acum lucrurile s-au schimbat și este mai important pentru brand să fie prezent în stories și în feed-ul de pe pagina de Instagram a acestuia, pe canalul său de YouTube sau chiar pe TikTok, pentru că aici s-au mutat audiențele, aici sunt oamenii care au potențialul de a cumpăra.
La începuturi, influencer marketingul era ca un fel de modă, unde făceai campanii pe bloguri oricând și cu oricine, fără să încerci să ai vreo cuantificare a rezultatelor, însă acum există strategii bine definite pe care clientul dorește să le realizeze prin intermediul campaniilor cu influenceri, și aici vorbim fie de brand awareness, de referral, de prevenție, de SEO etc.
Acum, când realizezi o campanie, accentul se pune pe ceea ce îți dorești să obții și cum ajungi acolo, iar pentru asta trebuie să ții cont atât de profilul și specificul activității brandului pe care urmează să îl promovezi, cât și de potrivirea cu influencerul ales, astfel încât experiența urmăritorilor să fie una autentică și reală.
În acest moment contează foarte mult modul în care este transmis mesajul de către influenceri, acesta trebuie să fie umanizat și accesibil pentru comunitățile fiecăruia. De asemenea, contează și stilul de viață pe care influencerul îl afișează și dacă este unul în concordanță cu filosofia de brand a clientului.
Încă de la începutul activității mele, atunci când a fost vorba de alegerea influencerilor, acest lucru l-am făcut ținând cont de potrivirea publicului fiecărui influencer cu produsul sau serviciile pe care clientul / brandul le oferea, astfel încât campania să fie una de impact și relevantă pentru urmăritorii influencerilor, care aveau să intre în contact cu ceea ce noi promovăm.
Am avut de-a face, pe parcursul carierei mele profesionale, cu varietate mare de campanii de promovare, de la foarte mari, care s-au întins pe mai multe luni, până la unele mici și punctuale, însă întotdeauna, indiferent de nivelul campaniei, am ținut cont de dorințele clientului și de cum pot face lucrurile în așa fel încât rezultatele să fie maxime indiferent de bugetele alocate.
Frumusețea acestui job în industria de influencer marketing vine din faptul că aduce mereu provocări noi. Asta pentru că nicio campanie nu se compară cu alta, totul este foarte dinamic și trebuie să faci față rapid schimbărilor și să te modelezi în funcție de fiecare client sau influencer cu care colaborezi, pentru ca în final să obții rezultatele scontate.
Cred că influencer marketingul va evolua în direcția în care brandurile vor dori din ce în ce mai mult să lucreze cu influenceri care au rezultate, nu doar mulți urmăritori, care pot empatiza cu publicul lor. Vor fi aleși influenceri care cred în produsul sau serviciul ce urmează a fi promovat, astfel încât să se înțeleagă că nu este vorba doar despre o simplă vânzare, ci despre un stil de viață care integrează natural brandul respectiv.
_______________________
Claudia Miler - Head of Influencer Marketing Kooperativa 2.0