Pornit din dorința de a face cunoscută această etapă din preistoria umanității despre care se învață prea puțin la școală – perioada neolitică, neoNlitic și-a propus o paralelă între nou și vechi, o reinterpretare cu materiale și metode noi de lucru a motivelor străvechi și o provocare lansată artiștilor din proiect – aceea de a-și asuma și a-și transpune și transmite originile, folosind tehnica și maniera de lucru proprie. 24 de artiști din trei țări (România, Serbia și Grecia) au spus prezent iar cea de-a treia ediție a proiectului itinerant are o expoziție în derulare la Galeria Subterană din Timișoara, care mai poate fi vizitată până pe 31 octombrie.
Credit foto: Daliana Iacobescu
Inspirație ancestrală, reinterpretată în cheie modernă printr-un arc peste timp
2021 aduce al doilea an de demers internațional complex, în care culturile cu origini comune și artiștii din țările care împart urmele perioadei neolitice se apropie și își valorifică patrimoniul cultural comun și estetica civilizațiilor primitive, folosind tehnici moderne de creație artistică și materiale din secolul XXI, într-o inițiativă care leagă străvechiul de contemporan.
Credit foto: Daliana Iacobescu
„Mi-am realizat lucrarea pentru acest proiect – o scurtă animație - pornind de la ideea că purtăm cu toții în ADN-ul nostru o parte din strămoșii noștri, ceea ce înseamnă că eu, o femeie din Grecia zilelor noastre, am o conexiune atât fizică, dar și spirituală cu oamenii care au trăit pe aceste meleaguri acum 8.000 de ani. Această legătură am încercat să o portretizez în acest film și totodată importanța ei, importanța de a o îmbrățișa și de a o integra în munca noastră. A fost foarte interesant pentru mine să explorez perioada neolitică și să creez ceva care conectează trecutul cu viitorul.”, povestește și artista vizuală Georgia Orfanidou (GR).
În ultimii doi ani, 50 de artiști din 5 țări au creat și expus împreună, acceptând provocarea de a explora în cadru organizat, dar pe cont propriu, moștenirea neolitică a țărilor în care locuiesc și creează.
Credit foto: Daliana Iacobescu
“A fost foarte interesant pentru mine, atât în calitate de artist, cat și în calitate de organizator al proiectului, să văd rezolvările celorlalți artiști care au răspuns provocării neoNlitic, artiști care vin din medii diferite, atât cultural, cât și socio-politic. Contează foarte mult spațiul în care trăiești. Consider că o deschidere mai mare și accesul la informație te poate duce mai departe în demersul tău artistic, te inspiră, te face să crești. Cunoști și alte lucruri, te poți raporta altfel, acumulezi informații noi. Când schimbi spațiul, când apar noi limite în demersul tău artistic, contează cât de maleabil ești și, evident, dispus să accepți provocările. Pentru mine este un lucru benefic, pot învăța lucruri noi și mă ajută în tot acest parcurs artistic.”, spune Andrei Cornea, artist și co-fondator neoNlitic.
Zeci de soluții, zeci de abordări ale rădăcinilor comune din cele trei țări
În proiectul itinerant care constă în documentări de teren în cele trei țări și expoziții în Zrenjanin, Timișoara și Thessaloniki participă 24 de artiști din România - Daniel Loagăr, Andrei Cornea, Alex Manea, Ion Alexandru, Dana Catona, Ana-Maria Panaitescu, Dana Simion, Cezar Lăzărescu, Semantix, Alexandru Daniel Florea, Vlad Basarab, Alma Gyovai, Gabriela Monica Tîrziu, Alexandru Răduță, Valentin Soare, Serbia - Jelena Petrović, Valentina Savić, Darko Trajanović, Milorad Stajcić, Dejan Mrdja, Radomirka Siljanoski și Grecia - Niko, Yannis Didaskalou, Georgia Orfanidou.
Credit foto: Daliana Iacobescu
“neoNlitic este un proiect care reuşeste să coaguleze artişti locali şi internaţionali, toţi interesaţi de reinterpretarea motivelor preistorice în lucrări de artă contemporane. Fiecare dintre artiştii prezenţi la neoNlitic şi-au pus amprenta asupra proiectului şi asupra modului în care ne raportăm la fiecare expoziţie, în parte. Lucrările din neoNlitic aşteaptă să fie descoperite de publicul avizat şi de cel neavizat, întrucât fiecare operă expusă are nevoie de timp pentru a fi înţeleasă, de a se dezvălui. Unele dintre lucrările expuse la neoNlitic sunt interactive, aşteaptă ca vizitatorii să se conecteze cu ele, să le găsească noi forme de exprimare vizuală şi acustică. neoNlitic pune accentul şi pe conceptul de “phygital”, folosirea tehnologiei pentru a propune expoziţii şi în mediul online: fotografii 360 de grade cu exponatele, video-uri de documentare şi, bineînţeles, şi video-uri post vernisaje. “, Mihaela Ion, curatorul neoNlitic.
Artiștii au adus la un loc pentru neoNlitic 3.0 zeci de lucrări de mixed media, instalații luminoase, sculpturi din lemn, rășină, metal, picturi, obiecte din ceramică și material textil, animație și video mapping, toate creațiile având ca sursă de inspirație motivele estetice ale culturilor preistorice Sesklo, Vinca și Starčevo-Körös. Cu fiecare nouă ediție, aceștia se constituie, pentru câteva luni pe an, într-o comunitate conștientă de originile pe care le împărtășește, deschisă la dialog și dezvoltare și care revine alături de inițiatorii proiectului când se ivește ocazia unei noi etape, după cum spune și artista Ana Maria Panaitescu:
„Când am finalizat lucrările pentru neoNlitic 2, știam deja ce mi-aș fi dorit să lucrez pentru neoNlitic 3, dacă ar fi existat. Bucuria a fost mare când am văzut un call for artists pentru neoNlitic 3 pentru că una dintre lucrări era deja gata, două erau în lucru așa încât abia așteptam că ele să își înceapă călătoria.”
Proiectul, inițiat de Daniel Loagăr și Andrei Cornea (artiști, fondatori Wood Be Nice și manageri de proiect) în 2018, este susținut de Mihaela Ion (curator), Anca Spiridon (comunicare și promovare), Cristina Elena Florea (editor și social media) și Cora Manole (editor).
Credit foto: Daliana Iacobescu
NeoNlitic a urmărit, începând cu prima ediție, reinterpretarea esteticii culturilor Cucuteni și Hamangia în viziune contemporană. Cea de-a doua ediție a proiectului a continuat cercetarea esteticii Cucuteni, dar pe teritoriul Ucrainei, unde e cunoscută sub numele de Tripolie, precum și a culturii Hamangia – faza târzie, în Bulgaria. Sursele de inspirație pentru ediția a treia a proiectului sunt culturile neolitice Vinca și Starčevo-Körös – Criș în România și Serbia și Sesklo ca precursor al culturii Starčevo-Körös – Criș în Grecia.
Parteneri: Muzeul Național Zrenjanin (SRB), Bensousan Han (GR), Galeria Subterană (RO), Xvitamin (SRB), Librart (GR).
Parteneri media: Radio Guerrilla, Cațavencii, AGERPRES, Spotmedia, IQads, PRwave, Iqool, Zile și Nopți, Ziarul Metropolis, Observator Cultural, Zeppelin, The Institute, Igloo, Modernism, Telekom Electronic Beats, Revista Atelierul, Bookblog, 4arte, Munteanu, SMARK.
Proiect cultural realizat cu sprijinul Primăriei Municipiului Timişoara şi al Consiliului Local Timişoara.
Proiectul cultural nu reprezintă în mod necesar poziția Primăriei Municipiului Timişoara şi a Consiliului Local Timişoara. Conținutul proiectului cultural și modul în care rezultatele acestuia pot fi folosite reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor și beneficiarului finanțării. Primăria Municipiului Timişoara şi Consiliul Local Timişoara nu sunt responsabile pentru conținutul materialului și modul în care acesta ar putea fi folosit.