Cosmin Nițu lucrează în advertisingul online de pe vremea când Facebook nici nu exista și termenul de social media nici nu se inventase. Pe scurt, de vreo 20 de ani experimentează cu tot ce înseamnă comunicarea online și nu numai. Face un pic din toate: programare, design, animație, jocuri și, în timpul liber, dad jokes. În 2013, după ce o analiză rapidă a feed-ului de Facebook arăta doar poze cu răsărituri și asfințituri, Cosmin a simțit că poate să spună povești vizuale și altfel. Așa s-a născut almanahe.mic, o combinație minimalistă între umor și ilustrație în două culori. Totul a pornit ca un experiment și treptat a adunat o comunitate receptivă în jurul lui. Când îi vine o idee pentru un almanah nou, Cosmin nu simte niciodată că muncește, iar asta pentru că mereu a văzut proiectul ca un spațiu al experimentării.
O altă experiență care mi-a plăcut mult și o să o repet este vândutul la tarabă. Am participat la 2 ediții ale Comic Con și a fost foarte plăcut să vezi oamenii live reacționând la almanahe. M-am distrat, de exemplu, să observ cum foarte mulți bărbați erau atrași când vedeau ilustrațiile și își chemau iubitele să le arate și acestea dădeau ochii peste cap și făceau stânga împrejur.
În 2018, almanahele lui Cosmin au prins forma unei cărți cu ghicitori, iar de curând a lansat un site cu produse all about almanahe. Deși a existat o perioadă în care a făcut o pauză de la postările pe pagină, simte că va fi mereu un spațiu numai bun pentru căutari creative. Mai multe despre Cosmin, povestea almanahe.mic și proiectele la care lucrează acum am povestit în rândurile de mai jos.
Despre tine
Ah, dar ce nu fac! Sunt Cosmin Nițu și de 20 de ani mă învârt prin comunicarea online.
Fac programare, fac design, fac animație, fac consultanță, fac jocuri, fac aplicații, scriu discursuri, scriu postări de Facebook pentru alții, fac vizualizări de date, fac logo-uri și când nu fac toate astea fac dad jokes pe Facebook pe care încerc să le vând online și câteodată la tarabă. Un fel de șaorma cu de toate. Și cu iute.
Prietenii programatori spun că sunt un bun designer și prietenii designeri spun că sunt un bun programator.
Nu pot să îmi dau seama ce mă inspiră. Cred că sunt inspirat fără să știu. Văd ceva ce îmi place și îmi rămâne undeva în cap și când contextul e potrivit iese la suprafață.
Povestea almanahe.mic
almanahe.mic a aparut în 2013 la un an și ceva după ce deschisăsem primul studio de vizualizari de date din România, Quickdata, și job-ul nostru este să spunem povești vizuale prin care să făcem accesibile publicului larg seturi complexe de date sau explicam mecanisme și procese complicate. Mă uitam pe site-uri de afară vedeam foarte multe chestii mișto, îmi plăcea foarte mult iconografia minimală care spunea o poveste din câteva linii și fill-uri. Când mă întorceam pe newsfeed-ul meu de Facebook era plin de poze cu asfințituri sau răsărituri (depinde de starea de spirit a celui care posta) cu un mesaj motivațional scris cu comic sans sau cu times new roman neapărat turtit. Îmi doream să fac în privința asta și, având în vedere că la întrebarea de mai sus n-am scris și ilustrator, nu mi-a venit să cer bani clienților să experimentez eu cu ilustrația.
Așa că almanahe.mic a fost un experiment de învățare pentru mine iar ideea de pun-uri vizuale nu era nicidecum nouă.
M-am gândit că o pată de culoare în newsfeed care să te facă să zâmbești, chiar să râzi, în fiecare zi câteva secunde, n-ar fi rea, iar scopul de la bun început a fost să le adun pe toate într-o carte, la descrierea paginii pe Facebook scrie „Book” de la bun început. Carte pe care am scos-o în 2018 – o carte ghicitoare cu primele 100 de almanahe.
Etapele de la idee la crearea proiectului
În cercul meu circula foarte des vorba asta „morți-n cârcă” însoțită de un ridicat din umeri. Așa că am început cu asta, practic mi-am targetat prietenii :)
Mi-a venit ideea, am desenat-o în 20-30 de minute și i-am arătat-o unui prieten cu care am lucrat mulți ani și i-am propus să facem această pagină în care să postăm zilnic câte o expresie ilustrată.
A urmat un brainstorming pe Messenger-ul de Facebook. Când a văzut prima ilustrație i-a părut ca un mic almanah și imediat m-am gandit la Vanghelie și am ajuns la almanahe.mic, pentru că e multe.
Comunitatea a venit întâi din cercul de prieteni de pe Facebook în mare parte publicitari, oameni de pr, ong-isti, jurnaliști ... de la ei au ajuns la câțiva oameni de media care aveau deja audiența și care au dat share și încet-încet am început să creștem.
Îmi aduc aminte că primul care a avut câteva sute de like-uri a fost „ciungă-n păr” – era al 23-lea făcut deci cam în a 5-a saptămână am început să creștem. Postam câte unul pe zi de luni până vineri și în weekend ne odihneam ca orice creator care se respectă.
Reacțiile publicului
La vremea când ne-am lansat nu existau react-uri pe Facebook deci singura reacție a fost like :))
Deși structura de bază a rămas aceeași: expresii ilustrate în 2 culori m-am jucat de-a lungul timpului cu multe stiluri, am făcut și animații, am făcut și un video într-o campanie electorală. Mai noi fac ghicitori.
A fost și rămâne pentru mine un loc de joacă.
Social media pentru a-ți expune umorul
Lucrez în advertising online de pe vremea Yahoo Messenger, când Facebook nici nu exista și am folosit social media de pe vremea când încă nu inventaseră termenul deci este destul de vag pentru mine începutul :) – Am vrut să spun în multe cuvinte: Sunt bătrân.
De unde vin ideile pentru postări
Jocurile de cuvinte, dad jokes, îți vin pur si simplu în cap și nu poți să mai scapi de ele până nu le dai afară, până nu le spui. Marea majoritate sunt practic idei la prima mână.
Nu mă gândesc niciodată dacă o sa prindă sau nu. Cum spuneam, ăsta e locul meu de joacă și dacă îmi place ceva, postez. Majoritatea favoritelor mele nu se află între favoritele publicului.
Surprize plăcute&mai puțin plăcute
Mă amuză mereu când oameni care urmăresc almanahe.mic și care mă cunosc de mult din total alte contexte află că eu le fac și spun cu ochii mari „tu ești almanahe.mic?!”.
Am primit o cerere acum câțiva ani să ofer câteva ilustrații pentru un manual alternativ de limba română. Le-am trimis dar nu stiu dacă manualul a ajuns să fie publicat.
La suprize neplăcute aș pune în top oamenii care se simt ofensați de un joc de cuvinte ilustrat în două culori.
Am avut în 2013 un almanah raportat și scos de pe pagina de Facebook și ban de 5 zile celui care l-a postat. „Să moară și capra vecinului”.
De curând am adaptat unul mai vechi de la „umblă câinii cu covrigi în coadă” la „umblă câinii cu covid în codă” – de la un joc de cuvinte făcut doar pentru că sună asemănător am ajuns la o întreagă dezbatere despre cum insinuez eu că ar transmite câinii COVID și că din cauza mea lumea o să creadă asta și își vor părăsi cățeii pe străzi.
A mai fost o supriză care m-a făcut să mă opresc și să renunț pentru o perioada destul de lungă la a mai posta. După 2 ani de postat în jur de 250 de almanahe am avut primul contact de la o companie care voia să sponsorizeze niște postari. Tot ce ne-au dat a fost subiectul, în rest am putut să facem tot ce am vrut și trebuie să punem jos un stripe cu „cu powered by”.
Seria de almanahe sponsorizate au avut ca număr de reacții sub jumătate față de cele nesponsorizate și chestia asta m-a supărat foarte tare. Am simțit un feedback de genul „v-ați vândut” care mi s-a părut foarte incorect. Făceam asta de aproape 2 ani fără să fac niciun ban iar atunci când am avut posibilitatea să câștig ceva din asta am fost taxat ca și cum am făcut ceva rău. A fost o supriză care m-a pus pe pauză câțiva ani și de atunci, de fapt, n-am mai revenit niciodată cu postări constante. Poate doar acum după ultimul Comic Con.
Cea mai grea parte
Nu aș putea să spun pentru nu am pus niciodată presiune pe proiect. Dacă am avut timp și mi-a plăcut să fac ceva am facut, dacă nu, nu. Chiar nu e muncă, e doar joacă.
Almanahul preferat
Cine râde la urmă râde mai bine. Îmi aduc aminte că eram într-o seară și îl plimbam pe Marcu, câinele nostru, și după ce intră într-o baltă începe să lase urme pe asfalt și mi-a venit în minte expresia și m-am imaginat un om care râde la urmă, ca mine: râdeam singur pe stradă de cât de seacă poate fi gluma asta. În seara aia m-am dus și am desenat-o. E unul dintre cele mai de succes almanahe.
În ce ti-ar placea să se concretizeze proiectul
Cred că s-a concretizat în cartea pe care am scos-o în 2018. În rest rămâne spațiu de explorat, de experimentat. De exemplu, am lansat de curând magazinul online în care poți să cumperi tot felul de produse cu almanahe și nu îmi imaginez că o să fac o căruță de bani, dar mă bucur de faptul că învâț cum e cu e-commerce-ul la prima mână, cu tot ce prespune asta.
O altă experiență care mi-a plăcut mult și o să o repet este vândutul la tarabă. Am participat la 2 ediții ale Comic Con și a fost foarte plăcut să vezi oamenii live reacționând la almanahe. M-am distrat, de exemplu, să observ cum foarte mulți bărbați erau atrași când vedeau ilustrațiile și își chemau iubitele să le arate și acestea dădeau ochii peste cap și făceau stânga împrejur.
În urma cu câțiva ani am făcut un joc de mobil pe tema unuia dintre almanahe, dar nu l-am lansat niciodată. Poate o să îl reiau și o să îl lansez în viitor.
De curând am început un nou model de postări cu ghicitori pe diverse teme. Am avut muzică, acum am trecut la filme.
M-am lansat pe TikTok și am început să mă joc și acolo.
Lucrez și la o animație, în același stil plecând de la almanahele făcute deja, pe care intenționez să o lansez în episoade și la final să fie un short film, dar nu am niciun fel de plan despre când se va întampla asta.
Cea mai mare satisfacție
Cel mai mult îmi place că râde lumea la glumele mele :))
Nu i-aș zice neapăratr mândrie, dar asta mi se pare cea mai mare realizare. Că fac lumea să râdă.
Care sunt cele mai apreciate postări
Din păcate am observat că de-a lungul timpul fără niciun motiv au dispărut peste 50 de ilustrații de pe Facebook, deci o arhiva completă cu share-urile si like-urile nu mai există.
Cele mai de succes ar fi:
Mă uflă râsul (1.5k shares)
Cine râde la urma râde mai bine (2.6k shares)
Bormașina (6.4k shares)
în cifre absolute e clar top-ul, dar având în vedere că au fost postate când aveam număr foarte diferit de like-uri pe pagină n-aș ști să spun care a avut impact mai mare în rândul fanilor de la vremea respectivă.
Aș mai adauga la almanahe de succes filmul Firea Noastră făcut în campania pentru primărie din 2016 care a avut peste 6.300 de share-uri
Și tot la succes aș pune și faptul că anul ăsta almanahe.mic a fost pe main stage la Untold sub forma unei șepci cu „așa sunt zilele mele” purtate de DJ Shiver în concert. Poți spune că iar au fost manele la Untold.