Pentru Michael Grieve, declicul fotografiei - ca mărturie a realității și explorare a misterului ei - s-a întâmplat în tinerețe, la începutul anilor 80, la intersecția dintre mișcarea post punk și generația post industrială. A studiat fotografia, a lucrat pentru publicații internaționale, s-a dedicat mai multor proiecte personale - dintre care, cel mai cunoscut, No Love Lost. Dar pentru Michael, imaginea este mai puțin despre subiect și mai mult despre sensibilitatea expresiei.
Abilitatea constă în înțelegerea mediului și a camerei foto pentru a transmite în mod eficient semnificația lucrării și incertitudinile care fac inevitabil parte din proces, spune el
Michael Grieve a fost invitat anul acesta la Bucharest Photofest, unde lucrările sale erau incluse în proiectul colectiv StayAtHome, pornit în pandemie, de la un ritual de postare a unei fotografii de zi cu zi. Cea de-a șasea ediție a acestui eveniment a fost reprogramată, însă, iar detalii despre desfășurarea ei vor fi anunțate pe www.bucharestphotofest.ro. În spiritul temei acestei ediții, Rezistență, noi continuăm seria de interviuri cu invitații evenimentului.
Fondator Art Foto Mode, Michael Grieve are un master în fotografie la University of Westminster, a realizat fotografii pentru o serie de publicații internaționale, iar în prezent predă la mai multe universități din Europa. Michael Grieve vorbește în rândurile ce urmează despre îndoiala fotografiei, sensibilitatea expresiei, Instagram și public.
Între post punk și post industrial
M-am născut în Newcastle upon Tyne, în nord-estul Angliei, în 1966. A fost o regiune care a fost cândva puternic industrializată: minerit, oțel și construcții navale dar în anii ‘60, ‘70 și ‘80 era în declin total. În tinerețe, la sfârșitul anilor ‘70 și începutul anilor ‘80, am fost implicat în mișcarea post punk și această combinație a generației post industriale și post punk a fost alimentată de curiozitatea mea cu privire la modul în care a fost reprezentată la televizor, în documentare și fotografie.
Am început să studiez fotografia la Londra la Universitatea din Westminster la începutul anilor '90, unde mediul fotografic a fost el însuși pus la îndoială și am început să îmi dezvolt înțelegerea complexității fotografiei atât ca document, cât și drept construcție a realității.
Declicul
Aveam 16 ani, după ce văzusem o expoziție a operei lui Weegee. Am fost fascinat de abordarea sa vizuală dură, dar sensibilă și mi-a plăcut faptul că era direct și sincer. El a surprins esența vieții urbane din New York la acea vreme cu atitudinea sa directă.
Din seria No Love Lost @ Michael Grieve
Provocările societății noastre contemporane
Aceasta este o întrebare foarte importantă. Prefer să cred că provocările sunt în noi, individual, fără asta, nimic nu se schimbă în bine. Poate că avem prea mult din toate și trebuie să ne facem alegerile din punctul de vedere al valorilor superioare. Dar, așa cum am spus, este o întrebare uriașă la care trebuie să răspundem.
Din seria Procession @ Michael Grieve
Explorarea misterului realității
Cu toate proiectele pe care încep cea mai mare provocare este să cred în ele. Este un proces de integrare și semnificația lucrării se dezvoltă cu o mai mare claritate în timpul acestui proces. Este vorba în esență de explorarea misterului realității noastre. Pentru mine, este mai puțin despre subiect, dar mai mult despre sensibilitatea expresiei. Abilitatea constă în înțelegerea mediului și a camerei foto pentru a transmite în mod eficient semnificația lucrării și incertitudinile care fac inevitabil parte din proces. Am pus sânge, transpirație și lacrimi în proiectele mele și mai mult acum decât oricând.
@ Michael Grieve
Interpretarea publicului
În timp ce mă implic într-un proiect, nu mă pot gândi la un public, deoarece mi se pare o noțiune prea abstractă. Nici de mesaj nu sunt foarte sigur, dacă într-adevăr chiar există un mesaj al lucrării. Mă gândesc la asta mai mult în ceea ce privește încercarea de a transmite expresia sentimentelor, simțul a ceva. Dar nici eu nu încerc să fiu obscur, ceea ce mi se pare foarte plictisitor și deseori lipsit de sens. Prefer să îmbrățișez contradicțiile fotografiei care paralelează viața ca un ecou.
Atunci când lucrarea este expusă, este bineînțeles interesant să auzi feedback și, prin urmare, să continui procesul de înțelegere a semnificației sau semnificațiilor proiectului. Semnificația fotografiilor este fluidă și va continua să fie în timp.
The Problem is the Answer @ Michael Grieve
Ce rol joacă rețelele sociale
Social media este atât de ajutor, dar și un mare stres. Ne folosim reciproc. Prefer să promovez workshop-uri și articole pe care le scriu pentru reviste etc., pe rețelele sociale, decât să arăt îmi arăt munca. Cu toate acestea, din experiența mea, am descoperit că Instagram este extrem de genial în timpul primului lockdown de anul trecut.
Instagram @ Michael Grieve
Având în vedere faptul că majoritatea dintre noi am fost lipiți de telefon în acest timp, mi-a permis să dezvolt un ritual de postare a unei fotografii de zi cu zi, care sunt foarte potrivite în proiectul colectiv StayAtHome, care va fi prezentat la Bucharest Photofest.