Încet, dar sigur, oamenii încep să înțeleagă de ce fast fashion-ul nu reprezintă alegerea cea mai bună atunci când vine vorba de haine. Iulia Maria Popescu, artist vizual și stilist, crede că oamenii se îndreaptă spre alte variante din cauza faptului că, pentru a-și menține prețul foarte mic, articolele create de fast fashion și-au pierdut calitatea. Iar ce a învățat din Ilovevintageshop, magazinul ei cu haine vintage de pe Instagram, este că cel mai important criteriu pentru consumatori este însuși calitatea materialelor.
Pasiunea pentru căutarea de comori în magazinele second-hand a descoperit-o încă din copilărie. În carantină a profitat de timpul pe care l-a avut pentru a fotografia toate articolele vestimentare cărora le venise rândul să bucure pe altcineva. Lucrurile au evoluat repede, oamenii au fost receptivi și așa s-a strâns o comunitate de aproape 8000 de followers.
Cred ca aici lumea se imparte in doua. Sunt persoane care inteleg ce este sustenabilitatea si incearca sa ia decizii intelepte cand isi aleg hainele.Dar din pacate retelele de socializare si influencerii, care apar mereu cu produse noi si fac constant unboxing-uri, influenteaza multe persoane sa cumpare mult si ieftin. Goana dupa trenduri, dupa ultimele produse aparute este o alegere pe care multi o fac fara sa se gandesca pe termen lung la consecintele acestei decizii.
Pasiunea oamenilor pentru articolele vintage s-a amplificat odată cu apariția paginilor ca cea pe care o are Iulia, iar tot procesul a devenit mai ușor pentru oamenii care n-au timp sau răbdare să colinde magazinele sau târgurile second-hand. Am vorbit cu Iulia despre moda sustenabilă în România, despre cum pasiunea pentru vintage a devenit un fenomen cultural și sursele ei de inspirație atunci când vine vorba de modă.
Despre tine
Sunt Iulia, artist visual si stilist. Pasiunile mele sunt moda si sustenabilitatea pe care le-am mixat in pagina de Instagram, Ilovevintageshop.
Timpul meu liber e plin de diverse activitati creative, de la sedinte foto, la experimente cu ceramica sau design vestimentar, pentru brandul meu, Luna.
Imi place sa citesc, mereu am fost pasionata de filozofie si in general sunt o persoana foarte curioasa, care isi doreste sa fie la curent cu tot ce este nou in diverse domenii. Imi place tot ce este creativ si autentic.
Pasiunea pentru modă
De mic copil am fost pasionata de moda. Cred ca aceasta pasiune am mostenit-o de la bunica mea care mereu a fost foarte cocheta.
Iar la second hand-uri mergeam inca din copilarie, nu prea erau multe variante pe vremea aceea, foarte putine magazine, iar daca iti doreai haine de calitate si mai deosebite, sh-ul era cam singura alegere ok. Asta a fost mereu marea mea pasiune si de cand ma stiu imi petrec o mare parte a timpului cautand comori.
Povestea Ilovevintageshop
Ideea mi-a venit pe perioada carantinei, am avut foarte multe haine adunate de la SH si cum am avut mult timp la dispozitie, m-am gandit sa le pozez si sa le postez. Nu am avut un plan de actiune, am vazut acest proces ca pe o joaca si totul a evoluat de acolo. Spre norocul meu lumea a fost foarte receptiva si lucrurile au inaintat destul de rapid, mult mai rapid decat m-am asteptat.
Ce să păstrezi, ce dai mai departe
Toate hainele pe care le aleg sunt pe gustul meu, iar la unele din pacate trebuie sa renunt, deoarece fie nu-mi vin bine, fie mai am piese vestimentare asemanatoare.
E destul de grea despartirea de anumite produse, dar incerc sa fiu rezonabila si sa nu adun mai mult decat folosesc.
Comunitatea din jurul paginii
E o comunitate de oameni cool care inteleg moda si procesul ei. Prefera produsele vintage in locul celor mass-market, se gandesc la sustenabilitate si au un stil personal unic si creativ.
Produsele care se vând cel mai repede
Cu siguranta corsetele au fost cele mai cautate produse in ultima perioada si de multe ori cum le postez se si vand. In general preferintele se schimba in functie de tendintele sezonului si de anotimp.
Așteptări pentru viitor
Momentan ma bucur de aceasta experienta si o sa vad pe viitor in ce directie se va indreapta. Mi-ar face placere sa deschid si un magazin vintage unde clientele ar putea veni sa probeze si sa vada produsele in realitate.
Articolul vestimentar preferat dintr-un second hand
Mie foarte greu sa aleg doar unul deoarece am gasit de-a lungul timpului multe produse superbe si de brand la un pret insignifiant. Dar daca trebuie sa aleg o piesa vestimentara, cureaua Chanel pe care am gasit-o intr-un SH in liceu este printre preferatele mele si o port cu drag si acum.
Surse de inspirație
Ma inspir de peste tot, dar cred ca adevarata inspiratie pentru pagina mea vine din street style. Ma uit mereu ce mai poarta lumea pe strada si ce piese li s-ar potrivi in garderoba lor.
România&moda sustenabilă
Din fericire tot mai multa lume cumpara produse second hand sau vintage si acesta este un mare pas spre o moda sustenabila. Cred ca cel mai sustenabil ar fi sa nu mai dam o asa mare importanta trendurilor, sa purtam haine care chiar ne reflecta personalitatea si care sa aiba o viata lunga la noi in garderoba.
Obsesia pentru vintage
In primul rand este obsesia pentru hainele de brand la preturi mai mici, mult mai accesibile, apoi cred ca este dorinta de a purta haine unice pe care nu le gasesti peste tot.
SH-ul, un fenomen cultural
Produsele exclusive si sustenabilitatea sunt principali factori care au format acest fenomen. Tot mai multa lume este in cautarea de produse unice, ieftine si de calitate.
Cred ca si calitatea produselor mass-market s-a inrautatit pentru a-si mentine pretul foarte mic si oamenii s-au indreptat spre o noua varianta. Care din fericire, din mai multe privinte este mult mai buna: haine de calitate, preturi mult mai mici, produse unice, mai putina poluare si exploatare a fortei de munca ieftina si a animalelor.
Din toate punctele de vedere aceasta alegere este mai etica si mai buna. Sper ca lucrurile sa evolueze si mai mult in aceasta directie. Cred ca piata a evoluat atunci cand au aparut in mediu online multe magazine de acest fel, si astfel cumpararea produselor vintage e mult mai facila in ultimul timp. Constientizarea problemelor din industria modei, risipa de produse, poluarea, preturile mai mici si calitatea produselor este un alt factor.
Cele mai importante criterii pentru consumatori
Sunt interesati in primul rand de calitatea materialor, prefera materialele naturale. Stilul hainelor, cat mai unic care sa se potriveasca cu personalitatea lor.
Procesul de selectie al hainelor
De cate ori merg la ,,vanatoare,, de haine incerc sa aleg produse deosebite cu un croi sau material atipic care cred ca ar fi potrivite in garderoba clientelor.
Aleg si produse de baza de care toata lumea are nevoie: blugi, costume, sacouri din materiale de calitate sau chiar de brand.
Relația românilor cu hainele pe care le poartă
Cred ca aici lumea se imparte in doua. Sunt persoane care inteleg ce este sustenabilitatea si incearca sa ia decizii intelepte cand isi aleg hainele.
Dar din pacate retelele de socializare si influencerii, care apar mereu cu produse noi si fac constant unboxing-uri, influenteaza multe persoane sa cumpare mult si ieftin. Goana dupa trenduri, dupa ultimele produse aparute este o alegere pe care multi o fac fara sa se gandesca pe termen lung la consecintele acestei decizii.
Obstacolele modei sustenabile în România
Cred ca educatia joaca un rol mare in aceasta problema, dar din fericire si in Romania lumea a inceput sa se gandeasca la sustenabilitate si observ ca din ce in ce mai multe persoane aleg sa cumpere haine vintage sau second hand.
Intr-devar nu suntem la nivelul celor din afara si inca mai avem de munca sa reusim sa-i ajungem din urma. Obstacolul modei sustenabile in Romania este mentalitatea mostenita din perioada comunista si lipsurile ei, care ne face sa ne dorim multe lucruri si nu neaparat calitative si desigur societatea consumerista care incurajeaza fast fashion-ul.
Cu toate ca mare parte din poluarea planetei provine de la deseurile textile, oamenii inca aleg produse din magazine care nu sunt sustenabile.
Promovarea pe social media
Momentan comunic doar pe Instagram si ma promovez acolo prin reclame platite. Incerc sa fiu consecventa in postari, cu toate ca nu reusesc mereu. Iar cea mai buna reclama o primesc de la clientele mele, care ma recomanda prietenilor.
Pentru mine totul a inceput din dorinta de a impartasi cu celelalte iubitoare de moda o viziune personala a gustului pentru haine, iar pagina mi-am dorit sa expime vizual si un mood. Acestea cred ca sunt elementele specifice, imaginea pe care am creat-o paginii de Instagram si comunicarea prietenoasa cu clientele mele.
SH-ul din online&offline
In contextual actual al pandemiei e tot mai greu sa gasesti lucruri la second hand-uri. Fie nu s-au mai aprovizionat in ultima perioada, fie nu mai gasesc nici ei lucruri bune. Cum fenomenul vintage a luat amploare in strainatate, tot mai putine lucruri de brand si vintage ajung la noi in magazine. Am observat ca multe magazine second hand s-au transformat in magazine care vand solduri si acum aduc produse noi.
In online au aparut multe site-uri care vand haine vintage si au o selectie impresionanta de produse. Totusi poti sa gasesti haine de calitate vintage sau second hand daca ai rabdare sa cauti sau daca cumperi de la cineva care curatoriaza. Din fericire si la noi in tara exista o piata variata de unde poti alege haine misto.