Era o vreme, în publicitatea din România, și Raluca Feher își amintește de ea, când cineva crea un animal cu gâtul lung și nu venea nimeni de la niciun departament să spună că gâtul trebuie să fie de o anumită lungime și de fix atâția centimetri grosime, pentru a se încadra în cifrele obținute din research. Tot pe atunci, cuvintele nu erau numărate cu excelul, oamenii normali și poate chiar urâți erau lăsați să existe în spoturi, iar lucrurile se măsurau mai puțin. Multe se întâmplau in vremurile acelea, dar ele s-au schimbat, publicitatea - la fel - și, până la urmă, supraviețuiesc cei care se adaptează. Așa că după prea mulți ani de dileme și analizat posibile temeri, Raluca a lansat Feher&Asociații, poziționată pe piață drept agenție de publicitate de bun simț.
Ce s-a schimbat cu Feher&Asociații este măsura respectului pe care îl primesc. Acum nu mai sunt o voce mică într-un cor gălăgios, iau decizii de business, aleg furnizori, mi se cere părerea, simt pentru prima oară că sunt luată în serios, spune Raluca
Povestim cu ea în rândurile de mai jos despre ce înseamnă brandul Feher în advertisingul românesc, care sunt primii clienți ai agenției și cum e antreprenoriatul până acum, dar facem și o plimbare scurtă în ultimii 20 de ani de publicitate și vedem unde a dispărut ”românul” din reclame și cu ce a fost înlocuit.
2021 cu bune și rele până acum
Eu am rămas în 2020, mi s-a părut că din martie anul trecut viața s-a dat pe slowmotion, am trăit mult mai puțin, mai monoton, cu zile de 6 ore, deci sunt încă în 2020. Am avut două epifanii. Prima a fost aceea că nu, nu sunt nebună. Sunt doar vizionară, hehehe, trăiesc de cel puțin 8 ani înaintea timpurilor noastre, că uite, sistemul acesta de lucru de acasă sau de lucru de pe drum pe care eu îl practic din 2012, sistem care-mi era scos pe nas de către colegii care bifau ciorba și bârfa zilnică la birou, a ajuns să fie normă. Nimeni nu poate să-ți mai reproșeze: măăăi, dar tu nu vii la birou, deci tu ești angajat de mâna a doua.
A doua epifanie: în vremuri de frică, memoria se arde prima. Oamenii uită cine le sunt prietenii, uită cine sunt dușmanii și, în general, uită ce au știut.
Feher & Asociații. Hotărârea
Din 2015, decembrie, de când a plecat ING de la Cap (agenție unde am fost director de creație și strategie și m-am ocupat de tot ce înseamnă new business în ultimii aproape 15 ani), am început să simt cum se coace frustrarea. Am suferit că a plecat brandul pe care l-am construit în 9 ani și care a schimbat fața comunicării bancare. Am suferit că noi, la Cap, nu păream să trăim în ritm cu vremurile, că, așa cum zice Hagi, nu ne doream mai mult victoria.
Gândul unei alte agenții l-am avut de mult timp, dar asta însemna să fiu prezentă într-un birou, cu fundul pe scaun și să schimb un grup de oameni cu altul. Trăiască pandemia, ea a arătat că poți să faci biznis și pe net. Din Spania sau Beirut, din Corfu sau Cairo, net să ai.
Temeri
Că nu o să găsesc clienți. Că piața e dominată de cumetrii, că-ți trebuie intrări, nu ești luat în serios dacă ești om de creație, nu de biznis. Bașca, cunoscuții mei au avut grijă să spună tuturor că nu mă mai ocup de advertising, Feher face politică, oengeuri, jurnalism, scrie cărți, e plecată din țară, stă la Brașov, nu vă puteți baza pe ea. Și că o să dau de mulți impostori mi-a fost frică, de lipsa mea de răbdare.
Asociații
Suntem 3 oameni în floarea vârstei, veniți din backgrounduri diferite, fiecare cu abilități complementare, cu experiență de biznis atât în țară cât și în spațiul anglo-saxon și scandinav, administrație publică, educație și comunicare, la care se adaugă o enormă experiență de viață.
Și mult bun simț.
Cred că asta e poziționarea Feher&Asociații, strategie de biznis de bun simț, branding și servicii de strategie de comunicare de bun simț și creație sclipitoare, clădită pe pilonii respectului pentru client, banii și brandul lui.
Clienți de început
Am pornit cu MedLife, un client care se pupă perfect cu profilul de client pe care mi-l doresc. Onest, capabil, curajos, profund, un brand care face bine nu doar dând din gură și pozând în Mecena pe la petreceri țițirite, un brand cu un plan, cu un proiect și viziune.
Caut clienți care s-au săturat să fie folosiți de agenții pe post de ponei de festival, sătui să primească același ready meal rece servit de oameni de publicitate care nu visează decât la Cannes.
Caut oameni de marketing care își înțeleg produsul, piața și zeitgeistul. Indiferent cât de mici sunt, dacă vor să fie vizibili și să construiască brand, noi putem să facem acest lucru pentru ei.
Uite, am lucrat anul trecut pentru Delicatessen, un mic magazinaș online care livrează tot felul de fabuloșenii, pate-uri și uleiuri și condimente, a fost un vis, le-am făcut strict comunicare de Facebook, dar am primit zeci de mesaje de la oameni care le-au ales serviciile strict datorită posturilor scrise de mine. Chiar dacă a fost un client minuscul, am avut o plăcere imensă să lucrez pentru el.
Primele proiecte Feher & Asociații
RoMâine, platforma României sănătoase, făcut pentru MedLife e primul nostru proiect mare. Chiar râdeam, este o platformă de țară, o țară în care am vrea să trăim, să ne întoarcem, dacă ar fi fost partid politic câștigau alegerile. Noroc că nu sunt.
Schimbări & antreprenoriat
În Cap sunt asociat, deci, practic, sunt în antreprenoriat de prin 2014. Ce s-a schimbat cu Feher&Asociații este măsura respectului pe care îl primesc. Acum nu mai sunt o voce mică într-un cor gălăgios, iau decizii de business, aleg furnizori, mi se cere părerea, simt pentru prima oară că sunt luată în serios. Aș fi făcut asta și până acum dar nu a fost să fie. Eu sunt fericită că am reușit să încep, de la zero, și niciuna din fricile de care vorbeam la punctul 2 nu s-au împlinit. Nu mi s-a cerut șpagă, nu a fost nevoie de cumetrii și pile, am izbutit să iau un client doar pe competențele mele și ale partenerilor mei.
Cum s-a schimbat perspectiva
Am noroc că sunt fixistă :)))
Acum 21 de ani când am făcut switchul de la presă la pubicitate, am crezut că am intrat într-o industrie de bășinoși care se iau prea tare în serios, o sectă ai cărei membri cred că dacă o ard pe englezisme și zic target, KPI, need, benefit, awareness, whatchout, sunt mai presus de ăilalți boi.
Rolul nostru nu e să ne fandosim pe la petreceri la Portoroz, rolul nostru e să facem cunoscut produsul lu nea Cornel care și-a făcut carmangerie sau să aducem oamenii la centrele de vaccinare cu o campanie deșteaptă sau să facem oamenii să spere și să-l voteze pe Allen Coliban.
Împingem vagoane dar, în același timp, cartografiem și construim linii ferate.
Nu s-a schimbat nimic în rolul nostru, doar că unii dintre noi nu l-au înțeles de la bun început.
Ce lucruri au disparut din publicitate
Românu a dispărut din reclamele românești. Asta așa, la prima mână. Reclamele românești sunt răsturnate din bena televiziunilor, toate, la fel, făcute dup-un tipar precis, haine care nu încap pe nimeni.
Nu mai există haz, nu mai există umanitate, vezi, prin turul străveziu al pantalonilor, brieful. Totul a ajuns, ca o reclamă la medicamente, cu voci care îți spun să te bucuri de la scobitori, la motostivuitoare. Invitații la consum, la numai 4 lei.
NU mai există povești, doar emfază, prețuri și call to action-marketeri care urlă să îți iei acum ceva, orice, numai ia-ți.
Erau mai amuzante reclamele înainte?
Da, erau. Până și băncile comunicau simpatic, era Zânul, nu mai e Zânul că ni s-a spus că trebuie să fii serios când vorbești de bani. Singurele reclame amuzante sunt la simigerie, atât. Umorul a fost înlocuit de frică. Dacă ești glumeț, înseamnă că ești neserios, înseamnă că dai rasol cu produsul tău, că ai angajați clovni.
Umorul a fost înlocuit de frica departamentelor de marketing că ar putea fi altfel. Nu, toți trebuie să fim la fel, cordeluțe, uniforme, încolonarea la Manifesto. Vonnegut a scris texte publicitare la un anumit moment în viața lui. Cred că ar fi crăpat de foame dacă trăia acum, în România.
Ce îti plăcea la început în publicitate. Ce te enerva
Bâjbâiala mi-a plăcut. Facerea lumii, când poți să creezi un animal cu gâtul lung și să nu vină departamentul X să-ți spună: gâtul trebuie să fie de lungimea asta și de grosimea asta. Lipsa standardelor care lasă loc fanteziei.
Acum totul este trasat, măsurat, reglementat, nu spui Nu, nu folosești cuvintele x, y, z, nu arăți oameni normali, nu pui oameni urâți, nu pui clădiri peticite, nu lași viața nemachiată.
Ce îmi place acum? Nu mare lucru. Oamenii-oază, cei care te lasă să exiști în afara regulilor, care nu vor ceva care s-a mai făcut.
Înainte erau mai mulți pentru că era mai puțin “s-a mai făcut”.
Mă enervează postraționalizarea. Mă enervează găsirea unor motive absurde pentru ce a mers sau pentru ce nu a mers.
Mă enervează lipsa de asumare. Dar toate astea nu sunt doar în publicitate, sunt peste tot.
Acum 21 de ani mai exista frondă, existau vârfuri, excepții, viteji.
Acum nu mai există lucrurile ăstea, cum nu mai există bun simț.
De ce e nevoie pentru a rezista în publicitate
Depinde pe cine întrebi.
Una sunt eu și altul e un patron de corporație cu cifră de afaceri de milioane de euro pe an.
La mine nu e vorba despre o resursă pe care o posed ci de o limitare. Nu am cum să trăiesc din altceva, asta știu să fac, aș fi vrut să fiu oenolog sau it-ist sau tâmplar. Dar nu știu să fac nimic altceva decât comunicare.
Ce înseamnă brandul Feher în publicitatea din Ro
Asta nu am de unde să știu. Am creat branduri puternice de la zero, am făcut campanii zdravene care au adus milioane de euro în buzunarele proprietarilor brandurilor respective, am schimbat, zic eu, modul în care se comunică pe piața de banking din România (știu, am mai zis mai sus), de multe ori am fost eu director de marketing, în marea majoritate a cazurilor am gândit pe termen lung, punând în brațele marketerilor campanii scalabile. M-am bătut cu ipocrizia, fariseismu, coțofenismu.
Cred că am fost un partener pentru clienții cu care am lucrat, nu am tras pentru premii, șămpănii, zorzoane.
Doar pentru respect.
Ca să-ți răspund, sper că sunt un brand respectat.
Un om cu care poți să râzi despre lucruri serioase și poți să plângi la glume cu ceapă. Un om care te ajută să faci bani cu brandul tău.