Employee experience este aria largă de acțiune a Exploratist, prima agenție de acest gen fondată în România acum 10 ani. Programele implementate de-a lungul anilor se disting printr-un design îndrăzneț și un mix de soluții experiențiale, care însoțesc viața oamenilor din organizații pe parcursul proceselor de recrutare și onboarding, Employer branding intern și extern, learning and development și comunicare internă.
Pentru a crea un cadru și a susține discuțiile de calitate pe această tematică, Exploratist a lansat podcastul E Talks „Adevăr sau provocare”. Formatul dialogului este tripartit și pune în valoare opinii avizate ale clientului, consultantului extern și ale agenției. Acest cumul mai puțin întâlnit aduce în prim plan insighturi și învățăminte din cele 3 unghiuri, uneori antagonice, spre beneficiul audienței interesate de acest subiect.
3, 2, 1 Exploratist vă prezintă un nou episod al podcastului e Talks: Comunicarea internă - știință sau artă?
În „duelul” constructiv al răspunsurilor s-au aflat Veronica Olteanu, director resurse umane PORR (care a pus pe masa perspectiva clientului), Ana Ilinca Macri, strateg în comunicare interna si cultură organizațională (perspectiva consultantului extern), și Mirela Tănase, senior partner Exploratist (care prezintă perspectiva agenției).
În distanța de la pagina la click video, vă prezentăm principalele mesaje ale invitatelor, aflate ca de obicei, sub bagheta de moderator a lui Silviu Andrei Petran, managing director Exploratist.
Un lucru este cert: fără comunicare internă nu se poate!
Această perioadă marchează un moment de cotitură în evoluția comunicării interne. Fără comunicare internă nu putem vorbi despre angajați implicați și motivați, despre engagement sau despre o cultură organizațională sănătoasă. S-a schimbat poziționarea comunicării interne în organizații. A devenit o urgență, un must-have susținut de senior management. Este vorba despre comunicare internă constantă, consistentă, transparentă și autentică. Mesajele trebuie să fie clare iar feedbackul - captat pentru a evalua gradul de înțelegere a mesajului.
Perspectiva agenției este ofertantă pentru că pune la lucru creativitatea și curajul echipei. Provocarea agenției a fost să construiască experiențe care să atragă în mediul online. Chiar dacă sunt de business, cu date și cifre, acestea, în noianul de ședințe, nu trebuie să obosească, ci să destindă.
S-au schimbat multe lucruri, dar persistă, în mod pozitiv, disponibilitatea departamentelor de comunicare internă și HR de a construi momente faine pentru angajați.
Comunicare față în față sau online? Cine s-a impus în această cursă?
Comunicarea internă este o zona strategică pentru organizații. În industrii cum este cea a construcțiilor, unde oamenii lucrează majoritar pe șantiere, cu ustensile în mâini, accesul informației este mai greu și apare provocarea de a-i aduce împreună. De aceea, celulele de HR și comunicare și-au setat un obiectiv personal de a fi cât mai aproape de colegi și de a le aduce informația în teren.
Limbajul nonverbal și energia comună acumulată când mai mulți oameni interacționează fac indispensabilă comunicarea „face-to-face”. Paradoxul este cum comunicam face- to-face în fața unui ecran. În organizații nu comunica doar oamenii de comunicare și de HR. Managerii de echipe sunt și ei comunicatori. Este important să îi ajutăm să își consolideze abilitățile și să înțeleagă ce înseamnă să fie empatici.
Canalele online au câștigat foarte mult teren. Simpla accesare a unui link te duce într-o lume de poveste. Important este formatul, care, prin creativitate, încurajează dialogul. Cel mai atractiv format implementat de Exploratist a fost talkshowul, cu 2 moderatori, actori improvizatori, care au capacitatea de a livra solemn informații de business, într-un mod atractiv, dar și de a crea un vibe plin de energie. Acest format aduce în prim plan, formal și informal, oamenii din spatele cifrelor. Este foarte iubit, fiind practic televiziunea interactivă care ar putea, la un moment dat, să o înlocuiască cu succes pe cea clasică.
„Oamenii vor uita ce le-ai spus, ce ai făcut, dar nu vor uita niciodată cum i-ai făcut sa se simtă.”
Sentimentele și emoțiile se află în topul priorităților. Când vorbim despre empatie, ne referim la validarea emoțiilor celorlalți. Ne interesează cum se simt oamenii la job, în echipele proprii, în relația cu managerul direct, sau în cea mai îndepărtată, cu boardul. La finalul zilei, despre asta este vorba. Este în regulă să fii îngrijorat și, de fapt, este ok sa nu fii ok.
Empatia este un diferențiator în comunicarea internă. Dacă nu o manifești, nu treci ecranul. Oamenii au devenit exigenți. Atunci, trebuie sa fim foarte atenți la conținutul pe care îl livram, la mesajele create strategic. Și atunci când livram un mesaj de business, întotdeauna e loc de emoție, de un mulțumesc, de un bravo!
Ce își dorește publicul să vadă? Ce va face când e scos dintr-un context comod și pus, de exemplu, în situația în care trebuie să se ridice de pe scaun? Cât de stânjenitoare este această situație pentru el? Nu întâmplător, cei doi moderatori al talkshowului sunt actori. Ei au capacitatea sa înțeleagă tumultul audienței. Talkshowul cuprinde quiz-uri, sesiuni de Q&A, polluri. Dacă oamenii răspund cu jumătate de măsură înseamnă ca ei nu se simt confortabil. Moderatorii vin cu o stare de bine pe care au puterea să o transfere dincolo de ecran. Situația se relaxează și apare dialogul. Empatia este măsura calității dialogului pe care îl putem construi cu participanții la experiențele din online.
Feedbackul – mijloc de a crea relevanță și conexiune
Colectarea feedbackului, instant sau cât mai la cald, din partea interlocutorului, este importantă pentru a ști cum construim mai departe programele. Rețetele nu funcționează pentru situații multiple. Provocarea majoră este identificarea formulei potrivite pentru a răspunde audienței. Principiile importante sunt adaptare, flexibilitate, soluții custom-made.
Proiectele care se nasc într-un context de diversitate sunt provocatoare, pentru că nu transmit mesajul într-un singur fel. Agenția trebuie să aibă ochii larg deschiși și să tină cont de asta. Este schema clasică din comunicare în care emițătorul ia în calcul nivelul de percepție al receptorului, backgroundul cultural și disponibilitatea sa de a înțelege mesajele. De altfel, pentru organizațiile mari, varianta câștigătoare este un mix între campaniile generale, cu obiective comune, care țintesc toată organizația, și campaniile dedicate unor segmente anume de public intern, gândite și implementate particularizat.
La întrebarea „Cât din comunicarea internă este artă și cât știință?” – vă lăsăm să descoperiți răspunsurile invitatelor. Lansăm doar câteva hinturi:
Sunt lucruri care nu pot lipsi în comunicarea internă: emoția, human touch-ul, flerul, tacticile și cifrele. Arta înseamnă perfecțiune. Iar această poate fi confirmată doar de oamenii pentru care construim programe foarte faine care sa îi inspire. Să fie oare o artă făcută cu știință?
Vă invităm să vizionați și episodul anterior al podcastului e-talks „Adevăr sau provocare”, pe tema wellbeingului.
Exploratist este prima agenție de employee experience din România. Pe lângă evenimentele corporate interne și externe în formate online, hibrid și offline, Exploratist oferă oamenilor din organizații programe de comunicare internă, de Employer branding, wellbeing și learning&dezvoltare. În 2021, Exploratist sărbătorește 10 ani de la înființare.