Recunosc, nu mi-au placut niciodata basmele. Si asta dintr-o neputinta dureroasa de a schimba finalul. Si nu ma refer aici la puterea imaginatiei, ci la cea a cuvantului scris care pur si simplu imi frana orice putere magica de a-l transforma pe balaurul cel inflacarat in eroul national al gastii de mostri. Puteam bineinteles sa rup ultimele pagini, dar nici asta nu m-ar fi lasat sa dorm in pace, avand pe constiinta o schimbare artificiala de situatii.
Asadar am renuntat destul de repede la acest gen de literatura si i-am descoperit in schimb pe Tom si Jerry. Iubesc aceste desene chiar si acum, dar asta nu inseamna ca am scapat de problema eroului pozitiv. Macar odata mi-as fi dorit ca Tom sa-i dea peste nas soricelului desi poate aceasta este singura formula prin care omul a reusit sa faca dreptate in lume, restabilind "proportiile" in teoria lui Darwin. Indreptandu-ma insa mai aproape de lumea actuala ma vad din nou in fata aceluiasi blestem ancestral, de data aceasta eroii principali fiind telefonia fixa si cea mobila.
Nu ma intelegeti gresit! Cred ca Romtelecom si-a luat o palma binemeritata dupa o epoca in care a monopolizat piata. Cu toate acestea, privesc cu o oarecare indulgenta incercarea oarecum disperata a operatorului de a-si recastiga clientii pierduti in favoarea companiilor ce ofera servicii de telefonie mobile si nu numai. Ma gandesc ca singura lor solutie ar fi sa se reinventeze dar am impresia ca este un pic cam tarziu. Deja multe contracte au fost intrerupte si va trebui ca oferta lor sa fie cu adevarat imbatabila pentru a-I convinge pe oameni sa mai parcurga o data pasii birocratici pentru a se reintoarce la vechea lor dragoste impusa. Totusi, doar de dragul ineditului sper ca vor reusi macar sa reduca din decalaj.
Coaching the kids
Privind totul din perspectiva celui care vrea sa creada ca totul are o logica mai profunda decat pare la prima vedere, am lua noul spot Romtelecom ca pe o incercare de a gasi o noua utilitate serviciilor oferite de companie. Nu stiu daca asta a fost si intentia agentiei si nici nu imi pasa ca - daca judecam la rece - este vorba doar de o noua modalitate de a dramatiza. Dupa cum spunea si John Steel in procesul de advertising consumatorul trebuie sa fie implicat in comunicarea insasi sau altfel spus o reclama nu trebuie sa spuna oamenilor ce sa creada ci ar trebui sa le permita acestora sa-si cristalizeze propria opinie. Nu mai sunt de mult client Romtelecom, dar sunt in esenta un consumator asa ca imi iau cu de la mine putere acest drept.
Spuneam deci de o noua utilitate pe care o are-dupa mine - Romtelecomul. Pentru a fi foarte explicita ma refer la un Romtelecom datator de libertate. Paradoxal as pune, luand in considerare ca asociez aceasta companie cu un fir legat indisolubil de un perete si care iti ingradeste pactic miscarea. Dar iata ca, intorcand putin perspectiva cu josul in sus si privind totul prin ochi de copil lucrurile pot sta si altfel. "Acum adultii stau la telefon mai mult ca orcand" a se citi "noi copii ne putem juca pana nu mai putem". Cum se traduce aceasta in limbaj de client? Ma ganesc ca ar putea fi ceva de genul: " Dragi reprezentanti ai agentiei. Va anunt cu tristeste ca am pierdut pariul cu concurenta. Mai avem insa o sansa: copiii- viitorii clienti. Daca le oferim acum ceva extraordinar, poate poate cand vor creste mari isi vor aduce aminte si vor fi atat de marinimosi incat sa ne intoarca servciul. Asa ca ar trebui sa va concentrate asupra lor".
Reversul medaliei
Pana una alta insa, clientul Romtelecom face parte tot din generatia trecuta de 20 de ani. Si multi dintre ei cu copii. La ce s-ar putea gandi ei cand vad acest spot? " Draga, hai sa ne uitam repede la ofertele companiilor de telefonie mobile, poate gasim ceva mai bun. Ca doar vezi sit tu. Daca il scapam pe Gigel din ochi in timp ce noi ne facem de treaba cu telefonul prin casa, cine stie ce se poate intampla. Uita-te si tu cata inghetata manaca copiii aia!" Dar asta este numai o presupunere de-a mea.