Când o situație precum cea din Afganistan apare în lume, începem să ne punem întrebări fundamentale despre umanitate și despre modalitățile pe care le avem la îndemână pentru a interacționa și a ne arăta grija unul față de celălalt.
Ce percepem și cum ne simțim referitor la asta este, în mare măsură, influențat de mediatizare. Presa ne arată victime, femei private de libertăți fundamentale, mame care își predau bebelușii soldaților care părăsesc câmpul de acțiune. Vedem o populație înspăimântată înghesuită în avioane, fugind din țara lor.
Dar unde media ne lasă să presupunem este modul în care se va desfășura războiul politic din SUA, după retragerea trupelor. Este prima retragere a trupelor din era digitală, iar tehnologia poate ocoli canalele de comunicare “oficiale”, oferind spre exploatare o cantitate importantă de conținut la prima mână din Kabul, filmat cu camerele telefoanelor (imagine și video).
De la începutul lunii august, filmările din Afganistan au început să apară în ad-uri politice republicane, în timp ce democrații ripostează cu ad-uri care acuză fosta administrație Trump de modul în care a fost gestionată retragerea trupelor. Ambele partide se pregătesc pentru alegerile interne intermediare din 2022. De ambele părți, acuzațiile apar pe rețelele de socializare, prin reclame plătite, încercând să orienteze opinia publică în direcții convertibile în voturi.
Ce este nou în această campanie (invizibilă) pe social media? Din punct de vedere tehnologic, nu prea mult. În ceea ce privește oamenii, este o dovadă puternică a modului în care calculele politice cinice depășesc umanitatea primară, drama umană fiind exploatată, o dată în plus, ca un simplu instrument pentru a stimula rezultate politice.