Un an de locomotiva carismatica a Loco

Ioana Manea vorbeste despre primul an de independenta, despre piata de advertising din Romania si pune punctul pe i in ceea ce priveste persoanele pe care le respecta din aceasta industrie.

IQads: Cum arata Loco Branding and Communication la un an de la lansare? Ce clienti aveti acum in portofoliu si cati membri are echipa Loco?
Ioana Manea: Avem clienti de diverse marimi si cu proiecte de diverse intinderi. Bunaoara, la sfarsitul anului trecut si inceputul acestui an am lucrat niste proiecte punctuale pentru Electrolux. Acest lucru s-a intamplat pana sa vina Arctic, pentru ca din acel moment avem exclusivitate cu Arctic. Apoi a venit Boehringer Ingelheim, o companie de produse farmaceutice foarte activa pe piata din Romania pentru lucram pe mai multe branduri OTC - over the counter, adica produse care se elibereaza fara prescriptie medicala. Primul proiect pe care l-am derulat pentru ei a fost o campanie de promovare in farmacii a produsului Finalgon - o crema analgezica antireumatica.
Acestea sunt cele doua companii multinationale pe care le avem in portofoliu.
Arctic a venit la noi prin februarie-martie si foarte curand dupa aceea am pus prima campanie pe aer. Ne tin in continuare foarte ocupati, pentru ca spoturile tv sunt doar varful aisbergului intr-o campanie serioasa. Noi lucram acum pentru ei la un proiect de improspatare a identitatii corporatiste, a nu se intelege un rebranding. Numele companiei ramane acelasi, iar logo-ul nu se schimba, insa din cand in cand este bine sa reimprospatezi felul in care arata toate materialele interne (si nu numai) care "poarta" brandul pe ele. De asemenea, pregatim toamna cu mai multe feluri de proiecte, atat ATL cat si BTL.
In plus, de la inceputul anului, cred ca nu a fost luna de la Dumnezeu in care sa nu mergem intr-unul-doua pitchuri. Unele dintre ele s-au castigat, la ultimul astept inca rezultatul. Cel mai recent pitch castigat a fost pentru activitatile de BTL din aceasta vara ale brandului Antena 1. Inainte de el, si poate cu o oarecare legatura, am fost contactati pentru un proiect de consultanta de brand de catre Radio Romantic. Banuiala mea este ca vorba buna merge singura, pentru ca la scurt timp dupa ce am inceput sa lucram pentru Radio Romantic a venit invitatia la pitch pentru Antena 1. Am mers in pitch cu 4 propuneri de activitati de BTL. Brief-ul a fost foarte simplu, dar si foarte greu: "Vrem ceva ce nu s-a mai facut". Am mers cu 4 idei, iar ideea care a castigat intreaga licitatie a fost una de la noi: se numeste Promenada Antena 1 si editiile de Brasov si Timisoara au avut deja loc, urmand la rand Bucuresti, Iasi si Constanta. E o idee simpla si frumoasa, pe care brasovenii si timisoarenii au intampinat-o cu mare apetit: popularea unei artere pietonale din oras cu street-entertainers, asa cum multi dintre noi am vazut prin capitalele europene. Diferenta este ca, in Romania actuala, mimii gen statuie, muzicantii, iluzionistii, portretistii, jonglerii etc, nu ies inca pe strada din proprie initiativa, asa ca in acest an, Antena 1 ii aduce in cele 5 mari orase, pentru bucuria tuturor. Adauga in plus muzica, jocuri si premii si obtii reteta unei promenade reusite. In ceea ce priveste echipa Loco, in prezent suntem 8 oameni si avem planuri de extindere.

IQads: Cum a inceput aventura nebuneasca Loco?
Ioana Manea: Noi am inceput in septembrie 2005, era un vis vechi de-al meu, vroiam independenta. Dupa mai mult de 10 ani de multinationala, s-a nascut Loco si rezultatele nu au intarziat sa se vada, odata cu aparitia primului client - Wembley Dry Gin. Imediat dupa infiintare, am fost invitati la pitch, l-am castigat. Am trecut prin productie si imediat dupa am pus spotul pe aer, prin noiembrie. La scurt timp dupa Wembley, am fost invitati la un alt pitch pentru Stalinskaya, pe care l-am castigat. Atat Wembley, cat si Stalinskaya sunt in continuare in portofoliul nostru, suntem brand agency pentru aceste branduri adica ne ocupam de toata coordonarea de brand, de toate materialele si initiativele de comunicare "deasupra si dedesubtul liniei".

IQads: Cu cine ati mai fost in pitch?
Ioana Manea: Nu stiu. Eu m-am dezobisnuit sa intreb cand sunt invitata la un pitch "cine mai participa" pentru ca nimeni niciodata nu vrea sa spuna dezvaluie acest lucru. Asa ca nu mai intreb, pentru ca oricum nu mi se raspunde.

IQads: Ce fel de agentie e, de fapt, Loco?
Ioana Manea: In general, pentru usurinta si confortul intelegerii plasarii pe harta a agentiei, spunem full service. Personal, aceasta eticheta nu-mi place pentru ca este o denumire generica care spune totul si nimic. Din acest motiv, brandul nostru, asa cum este el descris in nume, este branding and communication. Acesta insemnand un efort de a contura acesti doi vectori principali ai activitatii, si nu neaparat de a-i separa, pentru ca, de fapt, ei lucreaza si functioneaza impreuna. Tocmai aceasta este filozofia. Am dorit sa subliniez ambele zone in nume: avem o gama de servicii in zona de branding care inseamna consultanta, strategie, pozitionare, dezvoltare de identitate de brand si asa mai departe, si o zona de servicii mai mult sau mai putin uzuale de comunicare, care inseamna creatie cu fundametare strategica si cu posibilitatea implementarii ideilor in media, indiferent daca vorbim de above the line, below the line sau orice alta pozitie raportata sau nu la "linie". Si vreau sa specializez Loco pe aceasta "nisa" de piata in care m-am dezvoltat eu personal in ultimii 10 ani, respectiv idei creative cu o puternica fundamentare strategica.

IQads: Exista o tendinta a agentiilor de a se specializa... In ce masura se poate aplica acest trend la Loco?
Ioana Manea: Da, e intr-o oarecare masura un trend in voga. Stii cum e de fapt? Americanul are o vorba: un specialist este o persoana care tinde sa stie din ce in ce mai multe despre un domeniu din ce in ce mai restrans, astfel incat ajunge intr-un tarziu sa stie totul despre nimic. Asta nu inseamna ca nu cred in specializari, dar nu cred in compartimentalizare in interiorul unei agentii. Cu alte cuvinte, Loco nu este impartita in departamente. Da, atunci cand ma duc la un client, ca sa-l ajut sa inteleaga ca am toate competentele necesare desfasurarii in bune conditii a unei activitati, ii spun ca am oameni de creatie, ca am oameni de client service, oameni de BTL, de media etc, dar noi inauntru nu suntem impartiti in departamente. Daca stai sa te gandesti la acest cuvant, iti va trezi diverse asociatii: "parte", "departe", "impartire". Astfel, imediat va aparea un sindrom care face ravagii in aproape toate organizatiile, respectiv sindromul: "nu e treaba mea". In aceasta industrie cel mai important atribut este spiritul de echipa. Or, spiritul de echipa nu se obtine impartind oamenii, ci unindu-i pentru o cauza comuna. De aceea, pe cartile noastre de vizita scrie idei - de creatie si de business, si noi ne completam unii pe altii.

IQads: Cum vezi piata de advertising in momentul de fata, din punctul de vedere al specializarilor? Cat de pregatiti suntem sa avem specializari?
Ioana Manea: Pe de-o parte, daca cineva s-a gandit sa faca o specializare mai neobisnuita, inseamna ca o fi stiind el ceva si ca macar exista sansa sa fie nevoie in viitor de acest lucru. A avea viziune si a fi inaintea vremurilor nu e un lucru rau. Sigur ca la inceput toti te cred usor nebun, dar mai tarziu multi dintre vizionari dovedesc ca au avut dreptate. Cand Aneta Bogdan a plecat din Connex si a facut Brandient, toata lumea a zis ca e nebuna, iar acum brandingul e un buzz word. Astfel, sper ca piata asta sa se diversifice intr-un ritm suficient de alert pentru ca sa poata exista aceste specializari, pentru ca in mod evident va fi nevoie de ele.
Pe de alta parte, industria publicitatii si a comunicarii a fost tot timpul cu mintea si cu aspiratiile cu mult inaintea marketingului existent aici. Din acest motiv, la vremea in care in Romania apareau primele agentii de publicitate prin afilieri, oamenii din acele agentii castigau un avans considerabil profesional pentru ca erau obligati sa lucreze la ritmul si parametrii importati. Ba mai mult decat atat, oamenii din agentii, fie ei creativi sau contabili, sunt oameni cu mintile foarte deschise si foarte accelerati in dorinta lor de a evolua. Din aceste motive, uneori tarim intr-o lume a noastra si avem impresia ca tot ce este "ultimul tipat" in afara ni se va intampla si noua astazi, acum. Astfel, ne grabim ca nu cumva sa pierdem momentul. Insa, de multe ori, lucrurile nu se intampla chiar asa de repede. Ne-a luat 15 ani sa ajungem aici si nu suntem multumiti fata de ce ne doream acum 15 ani. Si nu ma refer doar la publicitate. Insa, este bine sa ne pregatim de o diversificare si initiativa cred ca merita incurajata.
In momentul asta, inca suntem o tara de tv, romanul "mananca inca tv pe paine", statisticile ne plaseaza foarte sus in topul orelor petrecute de un om normal in fata televizorului. Iar publicitarii stiu ca, in momentul in care pui ceva "pe aer", se vinde, indiferent de calitatea demersului respectiv. Insa, sa spui ca publicitatea tv este pe moarte in momentul asta, in Romania, este o aberatie. Da, cu totii propunem solutii integrate clientilor nostri, cu totii propunem mai mult decat tv si incercam sa-i convingem de importanta inovatiei, insa e statistic demonstrat ca 70-80% din bugete se duc pe tv.

IQads: Si totusi, care este mediul de comunicare care creste cel mai mult?
Ioana Manea: Nu sunt om de media, insa salut cresterea internetului. Mi se pare ca are un ritm frumos, promitator de multe lucruri bune. Imi pare rau ca nu a reusit sa creasca la fel de repede precum telefonia mobila, insa este cert ca internetul creste. Si ma vad in urma cu un an si ceva, incercand sa argumentez unui fost client ca e important sa apara pe internet, si izbindu-ma de un zid de neincredere.... Sunt curioasa ce ar spune acum...

IQads: Ce persoane din industria de advertising din Romania apreciezi si de ce?
Ioana Manea: Sunt multi, insa nu pot sa spun ca apreciez pe cineva 100%. Astfel, din punctul de vedere al viziunii si al claritatii in gandire, al unui nivel de profesionalism absolut impecabil, nu pot sa nu o mentionez pe Aneta Bogdan, pe care sincer o admir si o respect pentru tot ce face. Pe de alta parte, Bogdan Enoiu mi se pare un model extraordinar de people skills si de viziune pe pricipiul "cainii latra, caravana trece", un om care si-a vazut netulburat de drumul lui. Pe Lucian Georgescu il respect pentru cultura generala impecabila, inclusiv cinematografica, aspect in legatura cu care multi dintre noi, cei care lucram in industrie, credem ca stim mai multe decat stim de fapt, iar el chiar stie ce vorbeste, este un profesionist si un pasionat de acest domeniu. Apoi, il respect foarte mult pentru harul de show-man.
Tot la rubrica respect, trebuie sa-l mentionez si pe Serban Alexandrescu, pe care il admir pentru curajul de a spune lucrurilor pe nume si pentru consecventa cu care face lucrul asta, mai ales in privinta retetelor de creatie. Mai este un om pentru care am un mare respect atat pentru talentul pe care si-l duce mai departe fara compromis, cat si pentru curaj, pur si simplu: Pila, omul de creatie principal de la Cap.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related