[Noua frumusete] Radu Pilat: Am prins din pacate o bucata din era in care profesorii te puneau sa te tunzi, asadar nu fac absolut nimic pentru frumusete la presiunea sociala

[Noua frumusete] Radu Pilat: Am prins din pacate o bucata din era in care profesorii te puneau sa te tunzi, asadar nu fac absolut nimic pentru frumusete la presiunea sociala

E vara. Corpurile noastre imperfecte sunt expuse mai mult ca oricand. Ceea ce ne determina sa ne punem aceleasi intrebari invechite (poate) in fiecare zi: Sunt frumoasa? Sunt hot? Genul meu este reprezentat cu mandrie atunci cand ies din spatiul sigur al casei mele? Voi fi obiectivata, supra-sexualizata, daca este asa? Cum voi fi privita de biserica si de societatea traditionalista, cu standardele lor fixe de frumusete si feminitate? Poate mi-am dus gandurile prea departe, dar ma intreb ce se intampla in acele locuri, daca in partile progresiste ale societatii eforturile sunt superficiale? Despre asta si multe altele discutăm cu Radu Pilat, Managing Partner Heist Industries.

"Deschide revistele de moda din Romania. Cate mai sunt, apropos? Una sau doua? Ti se pare ca s-a schimbat ceva in estetica lor? Da, ataca foarte multe subiecte sociale, da, vorbesc de women empowerment si alte subiecte “hot” dar, cand relationam pur vizual, lucrurile au nevoie clar de evolutie. Si tonul acolo trebuie dat, in moda, nu in advertising. In afara de brandurile care au in ADN povestea si care si-au asumat si inca de demult aceasta misiune (gen Dove, Fenty), mi se pare ca celelalte nu fac decat sa “jump the opportunity wagon” si de aici rezulta niste jumatati de masura care nu par credibile si care sunt si spuse asa cu jumatate de gura".

Scopul seriei Noua Frumusete a fost de a discuta despre modurile in care societatea - prin moda sau traditie, idei inovatoare si imputernicitoare sau cele interiorizate de milenii - intervine in definitiile noastre despre frumusete (si despre sine). Ce s-a schimbat? Si cum ne afecteaza aceste schimbari? Intrebările vor fi mereu acolo, dar ducerea discutiei mai departe este intotdeauna o sursa de iluminare.

 

Perspective ale frumusetii

Vorbim de Romania? Sau de oriunde? Romania cred ca e oricum in preistorie pe subiectul frumusete, la fel cum e pe multe alte subiecte. Da, normal ca afara sunt adevarate uragane ale schimbarii. In Romania pare ca e foarte liniste. Da drumul la un TV gossip channel (nu stiu daca e o clusterizare corecta) in primetime. Ti se pare ca s-a schimbat ceva? Ca exista alt standard de frumusete decat in 2015 sau in 1995? Dupa, muta-te pe Insta si uita-te la top 20 vedete. Again, any change? Daca vorbim despre România, suntem campioni la “nerealism”. Totul pare artificial, fortat, pus cu mana, de la familia fericita care are tot timpul golden retreiver pana la hipsterul cu mustata si tatuaj. Suntem disperati sa ne asociem brandurile cu niste zone si atunci apasam pedala “cliseu” la maxim. Si iese ceva de carton. Daca vorbim de campaniile legate de zona de beauty/fashion, aici lucrurile stau si mai complicat. De obicei, genul asta de executie are nevoie de bugete uriase, care se consuma in detalii – garderoba, locatie etc. La noi se vede lipsa bugetului plus poate si un set gresit de referinte si se ajunge la niste rezultate...hai sa le zicem foarte optzeciste.

 

Frumusete: femei versus barbati

Femeile sunt mai frumoase ca barbatii? Sau invers? Nu stiu ce sa zic, depinde pe cine intrebi :) . Ce e observabil cu ochiul liber e ca de multe ori femeile incep sa arate a barbati (prea multe filtre si fake eyelashes) si barbatii a femei (prea multe produse de grooming). Which is not a bad thing, after all. I guess.

 

Cele mai puternice campanii

Toata lumea ar fi tentata sa spuna Dove. Ei au articulat primii (cred) niste tensiuni legate de standardele de frumusete. Adevarul exista cu mult inainte, mai precis la finalul anilor 90. Si miscarea a fost reprezentata de un singur personaj (si nici nu cred ca a fost nevoie de mai mult): Kate Moss. In lumea Naomi/Linda/Eva, a top modelului super star perfect, a aparut o fata in Conversi si tricou alb care facea haos prin hoteluri alaturi de Johnny Depp, fara sa ii pese vreo secunda de cum arata sau ce ziceau ceilalti. Statutul ei de absolute star a insemnat iesirea frumusetii din standardele vechi.

 

Frumusetea idealizata, in 2021

Cred ca pe mapamond subiectul a fost consumat de mult si s-a trecut deja la o dramatizare a frumusetii prin prisma sociala. Frumusetea vine din puterea povestii si nu din estetica per-se. La noi, din nou, subiectul e inca departe si e foarte greu sa sari etape. Mai avem de trecut prin abecedar. Daca ne raportam la Romania, cred ca vorbim mai degraba de zeci de ani de “frumusete inestetica”, cel putin in executiile locale. Nu stiu care sunt efectele, altele decat un profund alterat simt al realitatii, uniformizare, lipsa oricarei initiative estetice, tatonarea grotescului. Deschide revistele de moda din Romania. Cate mai sunt, apropos? Una sau doua? Ti se pare ca s-a schimbat ceva in estetica lor? Da, ataca foarte multe subiecte sociale, da, vorbesc de women empowerment si alte subiecte “hot”, dar cand relationam pur vizual lucrurile au nevoie clar de evolutie. Si tonul acolo trebuie dat, in moda, nu in advertising. In afara de brandurile care au in ADN povestea si care si-au asumat si inca de demult aceasta misiune (gen Dove, Fenty), mi se pare ca celelalte nu fac decat sa “jump the opportunity wagon” si de aici rezulta niste jumatati de masura care nu par credibile si care sunt si spuse asa cu jumatate de gura. Pentru ca nu dorim sa suparam pe nimeni.

 

Campanii pe frumusete: temeri/ limite/ sensibilitati

Imi aduc aminte de niste pitch-uri la niste branduri foarte mari de cosmetice pe care le-am pierdut tocmai datorita unui boldness legat de subiect si niste tensiuni sociale pe care voiam sa le dramatizam. Se intampla acum vreo 5-6 ani, nu cred ca erau pregatiti pentru schimbare, nu cred ca sunt pregatiti nici acum. In rest, imi aduc aminte cu placere de o campanie Tezyo lucrata alaturi de o regizoare din Germania care a reusit sa imprime nonsalanta aia occidentala si genul ala de “ugly beautiful” care a facut povestea sa arate ok, in opinia mea.

 

Viitorul 90-60-90?

Iarasi revin la moda, ca de acolo se da tonul. Daca o sa iei o revista de “afara” de acum 6-7 ani si o compari cu una de la noi, o sa descoperi niste tehnici complet diferite de retouching. La noi totul e de carton, acolo imperfectiunile fac pozele sa respire, devin surse ale frumusetii. Dar totul oricum s-a terminat odata cu aparitia social media. In social media suntem toti destepti, atoatestiutori, ducem vieti perfecte, avem numai realizari. Cum am putea atunci sa fim urati?

 

Atitudinea noilor generatii

Hopefully, nu le pasa de nici un standard. Cred ca noua generatie e una de geniu, mult mai desteapta decat am fost sau vom putea sa fim noi vreodata. Sunt sigur ca au taria de a intelege si de a izola realul de virtual. Cred ca stiu, mult mai bine fata de noi, sa nu se ia atat de mult in serios. Cred ca stiu sa citeasca diferenta fina dintre ironie si grotesc. In plus, traim un revival al anilor 90, care inseamna stupid mismatching east european aesthetics. Which, up to a point, is not that bad :)

 

Frumusete si presiune sociala

Pentru mine frumusetea inseamna sa fii tu insuti si sa te simti bine cu tine. Cand ma simt bine inseamna ca sunt frumos. Nu prea ma intereseaza cum ma vad ceilalti. Asta sunt eu, nu exista mai multe versiuni. Am prins din pacate o bucata din era in care profesorii te puneau sa te tunzi, asadar nu fac absolut nimic pentru frumusete la presiunea sociala

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Heist Industries

Fondata in 2012, Heist Industries este singura agentie specializata in community marketing, un nou model de comunicare, bazat pe continut, povesti reale, personalitati si relevanta, folosind cele mai noi canale si... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related