Stimati publicitari si marketeri, nu credeam ca voi ajunge sa spun asta vreodata, insa m-am saturat! "M-am saturat! Da, m-am saturat!", canta nu demult Vama Veche... si mare dreptate aveau! Mi s-a acrit de spoturile si sloganurile care ma invata ce sa fac, si mai rau, ma invata cum sa-mi traiesc viata. Mi-a ajuns de cat am numarat microsecundele pe care le-am pierdut dormind sau la serviciu, mi s-a luat de cate clipe mai am de trait (vorbind la telefon, intre noi fie vorba). Mi s-a acrit de sloganuri similare, de produse si branduri (deci, tot produse) care ma cred atat de neinitiata in ale "a trai" ca imi explica ele, brandurile (sau marketingul lor), cum ar trebui sa o fac.
M-am saturat de aceleasi truisme pe care le gasesc la tot pasul, de propozitii universal valabile (de pe vremea romanilor) pe care si le asuma un brand sau altul, dar care ar merge la fel de bine la oricare altul. Sa nu ma intelegeti gresit. Inteleg ca publicitatea moderna merge pe ideea unei relatii emotionale cu consumatorul, insa nu cred ca va doriti ca aceasta relatie sa fie una superficiala. Nu cred ca vreti ca brandul vostru sa vorbeasca vorbe, sa povesteasca povesti, sa spuna "spuse". Nu cred ca va doriti ca brandul vostru sa spuna acelasi lucru pe care il comunica un alt brand, dintr-o alta categorie, dar cu alte cuvinte. Credeam (si inca mai cred) ca publicitatea trebuie sa diferentieze. Ori atunci...
Unde este diferenta intre "Traieste clipa" (Vodafone), "Savureaza momentul" (Chio Chips) si "Live life to the Max" (Pepsi Max)?
Si nu numai ca nu exista o diferenta (decat eventual la niveleul ambalajului lingvistic), insa ma deranjeaza ca sunt luata de sus si mi se dau lectii de viata. E ca si cum aceste branduri se vor a fi "psihologii" mei, isi asuma un rol FALS educativ si ma instiga la "a trai" dupa cum vor ele: vorbind la telefon, mancand chipsuri si band Pepsi Max. Si atunci, nu-i de mirare ca numar microsecundele pe care le mai am de trait... Dar nu asta este problema. Si aceste nume trebuie sa traiasca cumva, sa faca uz de persuasiune pentru a fi tot mai "grase". Dar de aici si pana la "te invat eu ce sa faci", "te invat eu SA TRAIESTI" e cale lunga. Mi se pare doar mie, sau chiar e ciudat ca un lucru, o "chestie" fara viata, sa vina sa-mi dea lectii despre ce inseamna a trai? Unde mai pui ca latinii antici ar fi trebuit acum sa fie multi miliardari in orice moneda din lume daca ar veni sa-si ceara drepturile de autor pe oricare din proverbele lor "proverbiale". Si astfel, continuand seria lectiilor de viata, am ajuns la un alt capitol:
"Incarca-te cu natura" (Dorna), "Do the dew" (Mountain Dew) - Alti "psihologi", aceeasi macare de peste.
Ma si vad, intinsa pe o canapea, intr-un cabinet de psihiatrie, vorbind cu o sticla de apa minerala sau cu o doza de bautura carbogazoasa, care (culmea) imi mai si place, despre cine stie ce probleme. Nu e asa ca e ceva gresit in aceasta imagine? Sau... poate ca mi se pare. Si totusi, sondajul facut prin redactie imi arata ca nu este doar imaginatia mea. Cati dintre noi atunci cand beau apa (atunci cand isi satisfac o nevoie fiziologica) simt ca se incarca cu natura? Ca sa nu mai vorbesc de "Do the dew"... adica, "fa roua", sau cum o mai fi si asta.
Dar poate ca cea ma cea dintre toate cele mai este "Crede in ... fotbal" (Coca Cola). O alta Marie, cu o alta palarie. Intr-adevar, cred ca oamenii de azi au nevoie sa creda in ceva. Avem cu totii nevoie de visuri, de idealuri, ca sa ajungem sa "traim clipa". Avem nevoie de credinta, de ceva care sa ne entuziasmeze, de ceva care sa ne inspire. Dar nu am nevoie sa aud asta la fiecare reclama Coca Cola.
Ma scuzati. Stiu ca, de fapt, compania producatoare a bauturii carbogazoase, s-a gandit sa-mi rasplateasca anii de fidelitate de consum cu o lectie gratis la psiholog, sau la scoala (in functie de cum percep eu lectia de viata "predata" de reclamele Coca Cola). Si daca tot vorbeam de lectii gratuite...
Tot in aceeasi categorie a "lectiilor de viata" mai pot intra si "Fii Bamboocha" (Fanta) (la care ma deranjeaza mai mult potrivirea de cuvinte si nu mesajul in sine), "Fii cool" (Head & Shoulders) - de parca faptul de a fi cool consta in samponul pe care il folosesti, "Just Do It" (Nike), "Have a break" (Kit Kat), "Impossible is Nothing" (Adidas), "Think Clear" (7 UP) si "Spune pe bune" (Sprite) - un slogan care chiar imi place (si spun pe bune). Insa, spre deosebire de exemplele anterioare, aceste sloganuri nu ma deranjeaza. Macar ele nu se joaca de-a psihologul. Acestea fiind spuse, astept: "Adevarul nu este universal valabil" pentru orice bautura alcoolica.