Yama Studios da iama

Alegerea unei melodii pentru un spot a devenit si in Romania extrem de importanta, la fel ca si vocile care dau contur unei reclame. Cu o vechime de peste 10 ani pe piata din Romania, Yama Studios a cucerit de-a lungul timpului numeroase premii la festivalurile de profil si a reusit sa fie preferata de mai multe agentii de publicitate internationale. Ce spun "creierii" afacerii? Se castiga bine in Romania din productia muzicala?

IQads: Cum v-ati gandit sa incepeti afacerea si de ce?
Cristian Stanciu: Pe vremea cand nu ne cunosteam, am inceput sa ne jucam cu niste sunete, cu un magnetofon, cu un casetofon, cu tot felul de prostioare si, treptat, am inceput sa facem lucruri din ce in ce mai legate, intr-un fel foarte empiric, fara nici o directie care sa aiba ca tinta muzica pentru ceva anume, dintr-o nevoie de a fi altfel, din curiozitate si pentru a ne satisface cumva curiozitatea.
Undeva dupa revolutie si dupa activitatea noastra de radio, de la Nova 22, ne-am impartit din nou, pentru a vedea cine, unde, cum lucreaza. Atunci am reusit sa fac un fel de echipa cu unul dintre prietenii mei de la radio si am inceput sa facem spoturi publicitare. Unii oameni aveau scenarii si doreau sa faca anunturi cu tot felul de giumbuslucuri prin ele, iar noi, pentru ca stiam ceva de la radio despre cum se face, am inceput sa realizam acest lucru. Si a devenit foarte profitabil. Asa ne-am dat seama ca este o modalitate de a face bani si am inceput sa lucram. Am prins o campanie foarte mare de jingle-uri si de generice si ne simteam foarte bine, pentru ca aveam libertatea de a face orice, am facut multi bani, si cu ei ne-am cumparat o scula digitala pe patru canale, care este foarte buna si azi.
Cristi Stefanescu: Si care era in momentul acela singura din Romania.
Cristian Stanciu: Asa am inceput sa lucram ici-colo cate ceva, au inceput sa creasca comenzile. Am mai lucrat un timp de la Pro FM, am mai avut o asociere acolo, iar la un moment dat s-au decantat lucrurile, s-a lasat zatul jos si am ramas trei oameni: unul care face voce si doi care aranjeaza sunete, o baza buna de facut spoturi. Lor li s-au mai adaugat doi oameni, celelalte maini care sa se ocupe de bani, management etc.
Acum suntem intr-o formula stabila, ne numim Yama Studios si cam la asta se reduc 10 ani.

IQads: De ce numele de Yama Studios?
Cristian Stanciu: Noi ne-am gandit ca o sa dam iama, apoi ne-am pus problema ca unii vorbitori de limba engleza nu o sa inteleaga numele si am ajuns la concluzia ca daca pui "y" este foarte clar. A fost o idee prinsa din aer, care ne-a convenit tuturor si care a fost de bun augur.
Iar Studios, pentru ca ideea noastra a fost sa cumparam toate studiourile din Romania (rade). Si de fapt sunt Studios, pentru ca in sediul nostru sunt de fapt trei studio-uri.

IQads: Cat de mult s-au diversificat serviciile voastre de-a lungul timpului?
Cristi Stefanescu: Pai de la primele spoturi pe care le faceau ei pe magnetofon si pe care aveau probabil o voce si niste sunete...
Cristian Stanciu: ...cu doua magnetofoane. Pe unul faceai vocile. Taiai apoi vocile si intre ele puneai blank-uri, le puneai la o distanta considerabila, dadeai drumul la o muzica si un alt magnetofon trebuia sa inregistreze tot ce se intampla aici. Dadeai rec, stereo, frumos, sa inregistreze, nivel, faceai niste probe sa vezi sa nu fie peste puterile aparatului de a suporta distorsiunile respective si, dupa ce iti potriveai vocea la blank doar cat sa ii dai cu play si sa inceapa bucata aleasa de tine, dadeai inapoi, dadeai drumul la CD player, dadeai muzica mai incet, vocea mai sus si apasai butonul de voce si dupa ce termina vocea lasai un capat, ca sa poti taia la urmatorul accent muzical. Dupa care cautai o alta bucata de muzica, un alt accent, care stiai ca trebuie sa se potriveasca pe accentul de muzica anterior. Apoi iar sa vii cu muzica sus. Asa se facea. Trebuia sa tii cont de butoane. Alegeai momentele bune, le montai si le puneai blank in fata si in spate si asa era spotul gata. Uneori il si duceam pe banda la Pro FM, aveau magnetofon. Tin minte ca si la postul national de radio am dat spoturi. Fugeai cu o banduta mica avand spotul pe ea.
Cristi Stefanescu: De aici am ajuns sa facem muzici originale, sunete pentru filme, pentru web site-uri, coloane sonore pentru evenimente. Am ajuns sa facem chiar si evenimente speciale, avem un departament specializat la etajul unu. S-au diversificat o data prin noi, pentru ca ne-am dat seama ca putem sa facem mai multe, iar in al doilea rand datorita noii tehnologii. Imi aduc aminte cand am inceput sa avem dial-up si trebuia sa ne uitam la ceas. Scriam mail-ul in word si apoi il trimiteam, pentru ca altfel era prea scump.

IQads: Ce tipuri de servicii ati mai vrea sa oferiti?
Cristian Stanciu: Daca nu am mai oferit pana acum un servicu, dar vine cineva si ne propune ceva mai neobisnuit si ni se pare fezabil, nu avem nici o problema. Totul depinde de cerere si, daca merita, pot sa cumpar, sa schimb ceva la mine ca sa fac posibila realizarea acelui lucru. Decat sa enumar zeci de mii de servicii, mai bine spun: nu e ceva ce nu prea pot sa fac, dar spune-mi ce ai de facut si iti spun daca pot.
Cristi Stefanescu: Cand este vorba de sunet, putem oferi de la sonerii de telefon pana la evenimente mari. Orice.

IQads: Care sunt clientii vostri cei mai importanti?
Cristian Stanciu: Agentiile de publicitate.
Cristi Stefanescu: Nu are rost sa dam insa nume, pentru ca de 10 ani de cand facem asta ne-am dat seama ca lucrurile se schimba periodic. Anul asta lucram noi aproape tot ceea ce produce o agentie, dupa un an si jumatate dintr-o data nu mai vin. Apare o alta agentie multinationala cu care nu am mai lucrat in viata noastra, i se pune pata pe noi si ne indragostim lulea.
Cristian Stanciu: Ceea ce este absolut normal, pentru ca oamenii trebuie sa mearga si la alte studiouri, ca sa poata face o comparatie.

IQads: Ce parere aveti despre vocile de radio din Romania de acum?
Cristi Stefanescu: Cativa dintre acesti animatori sunt ok, cativa nu isi au locul acolo sub nicio forma.
Cristian Stanciu: Nu exista mai rau, mai bine, ci o groaza de sortimente pe acest raft, iar totul tine de gusturi.
Cristi Stefanescu: Totul se rezuma la ce audienta are si la ce face cu ea. Dar daca odata ajuns acolo tu nu iti dai seama ca este absolut necesar ca tu sa faci si un strop de educatie si sa ii tragi si un strop mai sus, este pacat. Macar sa ridice piciorul un pic mai sus, pasul sa il faca maine. Este absolut necesar sa faci asta: si cu muzica si cu texte si cu umor, cu absolut tot.
Daca te bucuri de bagaceala asta ca esti la radio si lumea te asculta si nu faci altceva decat sa citesti glume din Libertatea e rau.

IQads: Se cauta un anumit tip de voce?
Cristi Stefanescu: Nu. Nu cred.
Cristian Stanciu: Eu stiu oameni care aveau defecte de vorbire si poate ca asta le si accentua farmecul.
Cristi Stefanescu: Ceea ce mi se pare destul de ciudat este ca, desi romancele sunt foarte vorbarete, diferenta numerica dintre realizatori si realizatoare este foarte mare in favoarea barbatilor.

IQads: Ce parere aveti despre piata de publicitate din Romania din acest moment?
Cristian Stanciu: Din cand in cand vine o idee buna pe care imi place sa o produc, iar uneori lucruri pe care incerci sa le faci sa para mult mai dragute decat sunt povestite in scenariu. Incerc sa ii dau ceva in plus, o plesneala, care sa aiba sens si sa fie eficienta. Cand vorbim de publicitate, nu vorbim neaparat de frumusete, ci de eficienta.
Cristi Stefanescu: Eu cred altceva. Sunt de parere ca majoritatea agentiilor au o creatie foarte buna si care poate sa scoata lucruri foarte misto, numai ca diferenta o face clientul, care de cele mai multe ori nu a inteles bine sau insista sa se amestece in procesul de creatie. Si cred totusi ca, oricat de prost ar fi clientul, este tot vina agentiei ca nu stie sa il convinga. Daca clientul vine cu muzica pe partitura, atunci stii din start ca este nasol.

IQads: Cum credeti ca stam la capitolul muzica in spoturi in Romania?
Cristian Stanciu: A inceput sa se intample ceva. Sunt foarte multe studiouri care fac lucruri foarte dragute. Sunt foarte multi oameni care au capatat experienta si tind sa fie din ce in ce mai buni.
Cristi Stefanescu: E adevarat ca este si din ce in ce mai simplu. E o problema nu neaparat in muzica de reclame, ci in muzica pur si simplu. Cu cat e mai simplu sa iti cumperi un calculator si o placa de sunet, orice pusti poate sa se apuce sa faca muzica geniala in dormitor.

IQads: Cam ce procent ati acorda voi muzicii in asigurarea succesului unui spot?
Cristian Stanciu: Depinde de spot, pentru ca unele nu au nevoie de muzica. Eu cred ca atunci cand este nevoie de muzica, aceasta ajuta foarte mult. Procentul corect ar fi un 70 % cred, lucru pe care il aud uneori spus de regizori sau directori de imagine. O muzica poate lovi diferit.
Cristi Stefanescu: Poate sa ajute foarte mult lipsind din spot sau din contra. Poate sa fie un spot care nu este decat muzica, nu iti spune nimic fara. Totusi un spot nu inseamna numai muzica. Este la fel de important si sunetul, este vorba de un sunet natural sau de un sound-design care te poate duce intr-o lume cu totul si cu totul fantastica. Noi nu facem numai muzica si nu numai din muzica redai o stare sau directia unui spot. Acest lucru se face si din sunet sau din voce, din efectele pe care le pui, daca este nevoie. Poti sa vobesti ca Dracula sau ca un ingeras si din asta dai de asemenea o nota in plus sau in minus unui spot.

IQads: Exista anumite reguli pentru alegerea melodiei potrivite intr-un spot?
Cristian Stanciu: Depinde si de ceea ce se intampla. Iti vin mereu idei din urma vizionarii unor imagini.
Cristi Stefanescu: Este ceva foarte personal. Regizorul poate sa vina cu o idee de nota zece sau cu una de te doare mintea, pentru ca pur si simplu asa era playlistul in iPOD-ul lui. Ni s-a intamplat de atatea ori.
Cristian Stanciu: Sau pentru ca in drumul venind incoace a auzit la radio o piesa favorita a nevestei lui.
Cristi Stefanescu: Poate sa fie o chestie gandita si analizata de el, dar care pe tine nu te fura in nici si un fel. Atunci incerci sa discuti cu copywriter-ul sau cu regizorul, sa gasesti un loc comun in care va intelegeti si vi se pare ca intr-adevar alegerea respectiva ajuta.
Cristian Stanciu: Tu nu esti un executant si trebuie sa explici de ce nu iti suna bine si ce ar trebui facut. Si se intampla sa ti se dea dreptate.
Foarte multi dintre oamenii din agentii au inceput odata cu noi, iar multi dintre cei care au inceput acum 5-6 ani au lucrat cu noi. Si noi am invatat multe de la ei, cum sa ai rabdare, cum sa discuti. La fel, si ei au invatat multe de la noi, tot felul de smecherii pe care noi nu le tinem secret. Eu explic.

IQads: Vreo melodie preferata din spoturi?
Cristian Stanciu: Hanul Ars cu Tamango.
Cristi Stefanescu: Si Unirea, cu hora si tambalul.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related