Niki Georgiev vine din Bulgaria și are un background de pianist, urmărește în editurile sale ritmicitatea și dansul cu imaginea. Vede montajul ca un instrument în sine, creator de expresie și modalitate de a stârni emoție. Caută soluții până în ultima clipă înainte de deadline, oricând se poate mai bine, așa că nu se atașează prea tare de primele variante de edit.
"Fiecare editor își creează propriul set de reguli. Nu cred că există ceva cu adevărat interzis. Importantă e comunicarea cu regizorul și înțelegerea viziunii din spatele proiectului. Apoi, răbdarea în etapa de vizionare a materialului, organizarea și înțelegerea ideii sunt esențiale înainte să se înceapă montajul în sine".
Printre proiectele recente la care a lucrat se numără Intro-ul serialului Hackerville, pentru HBO, Teaser-ul pentru UMBRE și videoclipul piesei ZENIT de la Golan. Crede în chimia dintre monteur - regizor – dop în cazul filmelor, în timp ce lucrurile sunt ceva mai laxe la clipuri sau reclame. Spune că mai are multe de învățat, cu fiecare proiect în parte, important e ca fiecare montaj să fie tratat cu respect.
Primul cadru
Drumul meu către montaj a fost unul cu multe provocări, pentru că a presupus nu doar schimbarea domeniului în care credeam că o să activez (muzica), dar și stabilirea într-o țară nouă. Eu sunt din Bulgaria, dar am venit în România ca să studiez multimedia la UNATC București, după ce am studiat pianul timp de 12 ani la un liceu de arte din Bulgaria. Mereu m-a fascinat sentimentul pe care ți-l transmite vibrația muzicii. La fel cum muzica are un ritm, și imaginea are ritmul ei. Și mi s-a părut că, în acest fel, pot să “cânt” cu imaginea, să exprim emoții și să creez povești. Primele încercări de montaj s-au întâmplat la UNATC. Îmi aduc aminte de un exercițiu care mi s-a părut interesant, în care tema a fost să facem un videoclip pornind de la același brut și aceeași melodie. Dintr-un grup de 10 studenți, au ieșit 10 interpretări total diferite. Pentru mine, a fost o realizare importantă despre cum montajul poate fi un mod de exprimare profund personal.
Ce nu știe lumea despre montaj
De multe ori, oamenii cred că montajul are doar funcția de a lega cadrele între ele. Însă montajul este un instrument expresiv în sine. În afară de a crea continuitate, montajul produce sentimente, sens , ritm, expresie. Nu este vorba doar de butoane, ci de a crea o interacțiune cu imaginea. Tarkovski spunea că a face film înseamnă a sculpta în timp.
Cât durează de obicei un edit
Nu aș putea spune exact cam cât ar dura montajul unui lungmetraj, fiindcă asta depinde de mai mulți factori. Sunt situații precum filmul documentar observațional, unde se lucrează cu foarte mult material brut, iar în faza de montaj se rescriptează și regizează. Iar asta poate dura mai mult decât în cazul unui film de ficțiune, unde totul este deja prestabilit din script/decupaj. Dar, dacă ar fi să dau un univers de timp generic, aș spune că montajul unui lungmetraj se realizează pe o durată de câteva luni. Un scurmetraj se poate monta în câteva săptămâni, iar un videoclip sau spot publicitar în câteva zile.
Film, reclamă și videoclip
Cum reclamele au în general o durată fixa în general de 30s, editorul trebuie să recurgă la tehnici eliptice prin care să reușească să surprindă esența brandului sau a produsului și să spună o poveste într-un timp foarte scurt. La film, în schimb, montajul implică o serie largă de tehnici pentru a da sens fiecărei scene/secvențe. De exemplu, într-o scenă te poți concentra pe cunoașterea personajului, iar în următoarea, poate fi vorba despre acțiunea acelui personaj. În film, timpul e mult mai dilatat, pentru că aici primează povestea. La videoclip, primează muzica, iar aici exprimarea devine mult mai liberă. Nu trebuie să ai racord de timp sau racord narativ – poți să arunci în aer reguli de montaj, atât timp cât transmiți prin imagini sentimentul și mesajul piesei.
Cum ai învățat
Eu cred că toți învățăm zilnic. Și cred că mai am multe de învățat în meseria asta. Până acum, am învățat făcând cu pasiune și multe ore de lucru. Una dintre lecțiile importante a fost că întotdeauna se poate mai bine, așa că trebuit să învăț să nu mă atașez prea tare de o variantă anume de edit, pentru că sunt foarte multe feluri în care poți să spui același mesaj sau să transmiți același sentiment. Trebuie să cauți constant soluții și sugestii de îmbunătățire, chiar și cu un minut înainte de deadline.
Trenduri & manierisme
Cred că trendurile în montaj sunt influențate de felul în care se creează și se consumă conținut video. Pe rețelele de socializare, conținutul video capătă tracțiune din ce în ce mai mare, iar attention span-ul oamenilor este din ce în ce mic. Asta duce la un limbaj vizual mai agresiv, cu un ritm mai brutal, potrivit ritmului vieții de azi. Vorbim aici de mixuri de formate video, cropuri, split screenuri, poze peste imagine, momente subliminale. Totul e gândit astfel încât să te “tina” cât mai mult, transmițând informația cât mai eficient și mai dinamic, într-un timp cât mai scurt.
Ce nu se face
Fiecare editor își creează propriul set de reguli. Nu cred că există ceva cu adevărat interzis. Importantă e comunicarea cu regizorul și înțelegerea viziunii din spatele proiectului. Apoi, răbdarea în etapa de vizionare a materialului și organizarea și înțelegerea ideii sunt esențiale înainte să se înceapă montajul în sine. Nu se poate sări acest pas. De asemenea, cred că e foarte important să tratezi orice proiect cu respect și cu rigoare, indiferent de forma lui.
Proiectele recente
Deși cu siguranță o să sune un pic clișeic cred că fiecare proiect are ceva interesant atât timp cât reușești să îl privești cu atenție și deschidere. Dar dacă ar fi să enumăr câteva din cele recente ar fi Intro-ul serialului Hackerville, pentru HBO, Teaser-ul pentru UMBRE și videoclipul piesei ZENIT de la Golan. Sunt multe de zis, cele trei fiind extrem de diferite, dar o să mă rezum doar la câteva mențiuni despre fiecare în parte.
Intro-ul Hackerville a reprezentat o provocare pentru mine deoarece editul trebuia să sugereze tema principală a serialului, (evident), însă fară existența unui personaj. Prezența umană este unul dintre primele, dacă nu primul element ce conduce narativul mai departe și care ține spectatorul angajat pe țoată durata acțiunii, indiferent de tipul de content. Se poate și fară, bineînțeles, însă este un pic mai complicat și solicitant (într-un sens bun) în același timp.
HBO UMBRE - TEASER: Teaserul de la UMBRE a fost din nou destul de incitant de construit datorită succesului și notorietății serialului. Ajuns la sezonul 3 - sezonul pentru care am montat teaserul - stilistica, personajele, plot-urile ș.a.m.d erau arhicunoscute de către public. Prin urmare, challenge-ul a fost găsirea unui echilibru între ce arăți și ce promiți, păstrând în același timp și elementele ce au consacrat serialul de-a lungul timpului.
Golan – Zenit clip: Zenit e un videoclip pentru care am muncit cu mult drag, menționând mai sus faptul că am fost mereu extrem de pasionat de muzică. Încă de la început discuțiile s-au concentrat în jurul ideii de dualitate, a unui personaj care se luptă cu el însuși pentru a se depăși din punct de vedere al performanței. Fiind filmat cu Motion Control mi-a oferit posibilitatea de a mă folosi de momentele surprinse pentru a construi diverse efecte vizuale care să șusțină conceptul de mai sus.
Cât poate salva sau strica un montaj
Un brut bun poate fi stricat cu un montaj prost foarte ușor. Dar un brut prost nu prea poate fi salvat de un montaj bun.
Relația monteur – DOP – regizor
Cred că în cazul unui film relația dintre monteur - regizor - dop trebuie să fie extrem de strânsă. În cazul reclamelor sau videoclipurilor lucrurile pot sta și un pic altfel. De exemplu: nu este neapărat necesar ca regizorul să fie prezent în etapa de pre-montaj, iar relația cu DOP-ul este mai degrabă ceva majoritar tehnic.
Efecte speciale
Un edit bun nu constă în fx-uri. Ele pot doar să șusțină și să ridice valoarea imaginii. În scenariul ideal, ele sunt gândite de dinainte, fac parte din planul inițial. Am lucrat recent la un teaser pentru un lungmetraj de animație hybrid – o combinație de live action și animație. A fost un mod de lucru interesant pentru că trebuia să construim o bază foarte dinamica, peste care urmau să se adauge elementele animate la montaj. La final, am fost plăcut surprins să văd diferența dintre editul offline și rezultat.
Teaser KING WRAY: