"Tulai, Doamne, de ce costă rochia la doamna asta cât mașina lu' fiu miu?", a întrebat o mătușa de-ale Ioanei și Alinei Zară, răsfoind un Vogue. Nepoatele i-au explicat atunci ce înseamnă un brand și s-au hotărât, cu toții, să facă și ei unul. Un brand-manifest, care să transmită mai departe istorie, povești și valori. Așa a apărut Mândra Chic, o formă de antreprenoriat cultural ce vrea să scoată în lume frumuseți aproape uitate și să le dea o viață nouă, contemporană. Mândra Chic e un proiect de familie și un omagiu adus femeilor harnice din Țara Făgărașului, satul Mândra.
Un proiect de promovare a identității culturale locale, un proiect care alină dorul de rădăcină al românilor de pretutindeni! Un proiect care pregătește piese de zestre contemporană pentru toți cei care nu mai au pe nimeni să le facă așa ceva..., explică Ioana și Alina Zară.
Afacerea a început încet, cu pasiune, și a continuat la fel, inspirată din natură și ritmul vieții. Alina se ocupă de partea de comunicare a brandului, creație și PR, Ioana de parte de producție și documente, Mimi (mama) de "HR" - relația cu doamnele din comunitate cu care lucrăm în șezătoare, iar Lili e îmblânzitoarea mașinilor de cusut. Alina și Ioana au creat și ”internshipuri" de vacanță, dedicate tinerilor din comunitate care împărtășesc pasiunea pentru handmade & design cultural.
În pandemie, au avut răbdare, s-au implicat în proiecte sociale, au comunicat simplu, și-au păstrat optimismul și au continuat să dea culoare prin produsele lor. Povestim mai multe cu Alina și Ioana în cadrul seriei Creative Business, inspirată de BT Mic, și aflăm cum se îmbină istoria cu Tik Tokul și care sunt șansele produselor locale românești pe piață.
Nepoatele Mamei Ruța și o afacere de familie
Ioana și Alina Zară, surori, nepoatele Mamei Ruța din satul Mândra, Țara Făgărașului! Un proiect de familie, dezvoltat în ani, ca un omagiu adus femeilor harnice din partea asta de lume. Povestea a început în urmă cu mai bine de 10 ani, când Alina (absolventa unei facultăți de artă, cu background în publicitate/storytelling) a trimis suveica bunicii în ceea ce avea să devină peste ani unul dintre cele mai duioase proiecte internaționale de călătorie: Suveica Mamei Ruța în jurul lumii, care are în portofoliu peste 1 milion de km pe tot globul.
Apoi a adunat femeile din familie într-un atelier șezătoare, în cadrul cărora au pregătit, în premieră pentru România, prima colecție de tricouri cu mixul devenit între timp celebru: mesaje din folclorul vechi sau nou și broderii manuale din patrimoniul etnografic românesc. Un proiect de promovare a identității culturale locale, un proiect care alină dorul de rădăcină al românilor de pretutindeni! Un proiect care pregătește piese de zestre contemporană pentru toți cei care nu mai au pe nimeni să le facă așa ceva... Un proiect care traduce în limbaj contemporan limbajul magic cu simboluri, pe care îl foloseau strămoșii noștri.
Hai să facem și noi un brand!
Proiectul a început din pasiune. Ca un hobby. La îndemnul Danei și al Ancăi am pregătit o primă colecție capsulă la invitația celor de la Cărturești, pentru proiectul lor ROD (Romanian Design) - le văzuseră la Street Delivery și pe călăuzele care purtau Suveica noastră prin lume. Apoi am făcut un blogspot și preluam comenzi personalizate. Apoi am transformat atelierul de dulgherie al bunicului, în atelierul nostru-șezătoare, în care se strângeau mătușile cu mâini harnice și dichisite. O ținem minte pe una dintre mătușile noastre, uitându-se printr-un Vogue pe care îl aveam în atelier. La un moment dat, văzând o rochie de dantelă a Miucciei Prada: "Tulai, Doamne, de ce costă rochia la doamna asta cât mașina lu' fiu miu?" I-am explicat ce e un brand, care e parcursul unei rochii din mâna femeii care a lucrat manual dantela până la apariția în paginile uneia dintre cele mai prestigioase reviste de fashion din lume. "Hai să facem și noi un din ăla, cum i-ai zis?" Brand. "Hai!", au zis și celelalte femei amuzate. Și l-am făcut! Împreună. O formă de antreprenoriat cultural mai mult, pentru că proiectul nostru se vrea a fi unul manifest, prin intermediul căruia transmitem în lume valorile în care credem.
Pas cu pas, din pasiune
Noi nu am avut o strategie de business cu plan de afaceri sau manual de brand. Am mers pas cu pas, inspirați de ritmul vieții și naturii din jurul nostru. Am început încet, din pasiune, apoi am construit, cu răbdare, pe temelie solidă. Ne-am dezvoltat abilitățile pe parcurs. Alina se ocupă de partea de comunicare a brandului, creație, PR, Ioana de parte de producție și documente, Mimi (mama) de "HR" - relația cu doamnele din comunitate cu care lucrăm în șezătoare, iar Lili, colega noastră, un om extraordinar de dedicat, e îmblânzitoarea mașinilor de cusut. Și mai avem "internship-urile" din vacanțe, dedicate tinerilor din comunitate care ne împărtășesc pasiunea pentru handmade, design cultural sau identitate culturală locală. Vara asta e alături de noi Georgiana.
Facem zestre contemporană lucrată manual, pentru românii din secolul XXI. Am investit foarte puțin, într-o primă colecție de tricouri și packaging. Apoi am crescut încet, organic, fără grabă. Nu ne gândeam să facem un business full time. Mai mult un part time, prin intermediul căruia să transmitem valorile în care credem mai departe. Nu am avut împrumuturi, nu am accesat fonduri. Am participat la un singur concurs de proiecte: Idei din Țara lui Andrei, pe care l-am câștigat și cu ajutorul căruia am început să diversificăm portofoliul de produse!
O stare de spirit
Mândra Chic este, spunem noi, mai mult decât un brand, este un concept complex devenit stare de spirit, care a cuprins multă lume la nivel național și internațional. A început ca un mic proiect de familie, în satul Mândra, din Țara Făgărașului, a fost întreprindere socială și acum este un atelier de referință pentru tradițiile românești recuperate și reinterpretate în design modern, în cadrul Muzeului de Pânze și Povești, unde se creează zestre contemporană, sub formă de manifest cultural! Fără pretenții de absolut!
Mândra Chic însemnă reuse, slow & cultural fashion, produs local, făcut pe îndelete, original și asumat, înseamnă design autentic și responsabil, lucru manual care însumează sute de ore de dichis și bună rânduială, pledoarie pentru consumul de produs românesc și susținerea micului artizan local. Mândra Chic înseamnă conceptul inovativ, introdus în anul 2009 pe piața românească, care mixează broderii, unele chiar după modele de patrimoniu, cu vorbe brodate din folclorul vechi sau contemporan. Mândra Chic înseamnă implicare în comunitatea din care face parte, sub formă de locuri de muncă, exerciții de implicare civică, burse sau ateliere de creație dedicate gratuit copiilor. Mândra Chic înseamnă proiectul internațional de călătorie “Suveica Mamei Ruța în jurul lumii”, care are în portofoliu aproape 1 milion de km. Mândra Chic înseamnă colecții etnografice, de cărți poștale cu povești, suveniruri, piese de zestre contemporană, cadouri românești emblematice, educație și dezvoltare locală.
Credem foarte mult într-o comunicare sinceră, atenția la detaliile de producție și la mesajele pe care le transmitem cu fiecare produs în parte și povestea lui!
Așteptări
Nu am avut așteptări și asta a făcut drumul extraordinar de frumos și plin de satisfacții. Cu fiecare reușită, cu fiecare articol vândut, cu fiecare recomandare pe rețelele de socializare, pe bloguri, în reviste, radio sau TV. Am lăsat totul să vină peste noi firesc, natural, am crescut organic și ne-am bucurat de fiecare pas înainte. Nu am forțat niciodată brandul dincolo de limitele lui firești, în nicio etapă de dezvoltare. Și asta l-a făcut credibil.
Clienții
Românii cu dor de rădăcini, oamenii care iubesc produsele lucrate manual, care înțeleg povestea din spatele unei piese de zestre contemporană, piese de calitate, unicat, statement. Oameni educați, cu venituri medii și peste medie, cărora le place să facă parte din procesul de creație - avem și serviciul de comenzi personalizate, în cadrul căruia clientul își poate alege culoarea tricoului, broderia, mesajul. Ne place să spunem că Mândra Chic are autor colectiv:). Români din toată lumea care caută cadouri reprezentative pentru cultura din care fac parte. Oamenii care poartă pe ei și în designul caselor lor piese manifest, cu mesaje care îi reprezintă și în care cred.
Nu pare a se fi schimbat mult comportamentul de consum. Poate clienții noștri sunt mai atenți la bugetul destinat lor, dar și-au păstrat generozitatea când vine vorba de cadouri. Par a căuta tot mai mult calitatea, unicitatea, lucrul manual, povestea din spatele fiecărui brand. Și par a avea o tot mai mare nevoie de mesaje pozitive!
Lecții din antreprenoriat
Că aproape orice este posibil când faci lucrurile din pasiune, cu rânduială bună, așezat, corect, cu atenție la detalii și cu drag mare. Că există niște limitări ale unui stat care se încăpățânează și nu-ți acceptă cererea de prietenie. Că oamenii sunt încă frumoși... Dacă am lua-o de la capăt nu am face nimic diferit legat de valori sau timing, doar ne-am adapta la contemporan.
Provocări din pandemie
Am avut emoții, ca toată lumea, la început, în martie 2020. Era prima dată în 10 ani când, timp de 3-4 săptămâni nu am primit niciun email. De niciun fel. Nici comenzi din stoc, nici personalizate, nici cereri de parteneriate sau interviuri, nici invitatii la targuri, nici solicitări pentru produse de scos la licitatie pentru diverse cauze umanitare, nici chestionare pentru diverse lucrări de doctorat pe antreprenoriatul cultural, nici măcar spam-uri. Nimic.
Ne-am implicat imediat în proiecte sociale sau de susținere a sistemului sanitar. Am așteptat în liniște, cu răbdare și speranță, să vedem ce se întâmplă. Am comunicat simplu, în ton cu vremurile. Și după nici o lună am reînceput să primim email-uri.
Am avut răbdare, am intrat în șomaj tehnic timp de o lună, apoi ne-am întors la treabă. Am muncit la campanii de susținere a producătorului local - nu doar artizani, am făcut mai multe campanii de discount și am lansat tricourile cu Binele învinge și curcubee brodate. Și... după 10 primăveri de încercări timide în a da culoare colecțiilor de zestre contemporană, am îndrăznit, în sfârșit, și am lansat colecția coloRIT. Un ritual de celebrare a culorilor care ne pot influența puternic starea de spirit, într-un moment de cumpănă. O colecție de identitate culturală locală care a venit la pachet cu un vibe puternic de speranță, lumină, căldură, optimism, înțelegere, cu rost și bună rânduială inspirată din așezarea lumii vechi. A fost răspunsul nostru colorat la gri-ul care se așternuse peste lume.
Strategia de comunicare în 2021
2021 este anul în care se văd modificări puternice în structura lumii, așa cum o știam noi. Comunicăm optimist-colorat, pe fondul unor vremuri gri. Povestim mult cu clienții noștri, îi invităm cu noi în atelier, în Story-urile de pe Instagram sau Facebook, încercăm să ne adaptăm la noile trenduri din comunicare: Reels sau Tik-Tok. Valorile noastre sunt neschimbate: autenticitate, credință, încredere, implicare, inovație/inițiativă, responsabilitate, atenție, calitate. Vom continua campaniile pledoarie pentru consumul de produs românesc, local.
Optimismul de business
Optimismul vine la pachet odată cu lecțiile pe care le înveți în situații limită. Am învățat să avem încredere în forța produsului pe care l-am creat și desăvârșit în ani de muncă, să primim cu răbdare toate care vin, pentru că ceea ce e dat să se întâmple se va întâmpla oricum. Și ne-am mai reamintit că nimic nu e veșnic și că trebuie să trăim pregătiți pentru asta și reinventare.
3 reguli: răbdare, încredere, adaptare păstrând valorile brandului.
Planurile pentru acest an
Lucrăm la o mică extensie a atelierului sub formă de show room rural, iar pentru online la un site prietenos (în prezent lucrăm pe un blogspot foarte vechi, dar de care suntem foarte atașați). Ne dorim mult să "înverzim" businessul. Să folosim mai multă materie primă ecologică și să dezvoltăm serviciu de reciclare - îl avem de mai multă vreme însă nu este suficient de bine așezat și cu finalitatea de care să fim mulțumiți în totalitate. Și, dacă va fi posibil să implementăm un soft extra prietenos pentru comenzile personalizate, care să îi permită clientului să se joace, virtual, cu variante multiple de broderii, mesaje, culori, etc.
În plus, suntem în discuție chiar și pentru o colaborare de tip franciză pentru comunitatea maghiară din întreaga lume. În rest, avem o vorbă cu care am început și care a rămas constantă pe tot parcursul existenței noastre: Doamne Ajută!
E nevoie de mai multe povești de business, credem noi. Povești reale, în care să dăm mai departe optimismul și inspirația, dar să nu ocolim dificultățile, obstacolele și provocările antreprenorilor din România. Poveștile acestea, sperăm noi, creează solidaritate și dau încredere. Ne dau speranța că putem în România să ne găsim propriul drum. În Creative Business, seria editorială inspirată de BT Mic, adunăm poveștile despre creativitate, reinventare și adaptare ale micilor antreprenori din România.
Poveștile celor care găsesc mereu soluții și ne arată că se poate.