[Veterani in publicitate] Andrei Bilan: Pare că s-a mărit timpul de execuție și a scăzut timpul de gândire, probabil că vine odată cu attention span-ul consumatorului

[Veterani in publicitate] Andrei Bilan: Pare că s-a mărit timpul de execuție și a scăzut timpul de gândire, probabil că vine odată cu attention span-ul consumatorului

Andrei Bilan, Head of Art Kubis, de 17 ani în publicitate și de 12 ani în acceași agenție, crede că cea mai mare schimbare care a avut loc în industria de advertising - de la noi și de pretutindeni - este raportul de putere branduri-consumator. Iar asta este și bine și rău în același timp. Andrei își amintește de perioada Vestului Sălbatic, când toată lumea învăța și creștea cum putea în publicitate, de primele încercări digitale din România și observă o evoluție bună a perspectivei creativilor: de la a vinde la a contribui la comunitatea din care faci parte.

La început am privit lucrurile ceva mai pragmatic, dintr-o poziție în care trebuie să livrezi rezultate mai mult ca orice. În ultima vreme îmi place că s-a deschis foarte mult și societatea către probleme sociale, educative și chiar politice, și că există proiecte care pot schimba cu adevărat atitudinea oamenilor față de anumite probleme, spune Andrei

Vorbim în continuare cu el despre transformările din marcom, schimbările de paradigmă, consumatori, simțul umorului și eficiență.

 

Începutul

Am început la vârstă de 23 de ani, la o agenție mica, dar unde se făcea muncă mare, în Iași, așa că lucrez în domeniu de aproape 17 ani. În publicitatea din România și în țară, în general, era Vestul Sălbatic, toată lumea încerca să învețe și să crească cu ce era disponibil atunci, adică nu mare lucru. Însă, nu ducea nimeni lipsă de oportunități.

Parcursul meu în industrie a fost unul tipic aș zice, însă presărat cu oameni faini de prin toate domeniile de activitate, arți, programatori, accounti, șefi samd.

 

O campanie de atunci și de acum 

Proiectele de care îmi amintesc sunt printre primele încercări de digital din Romania pe mulți clienți din FMCG. Cel mai recent proiect la care am lucrat și care mi-a plăcut mult și asta se vede și în relația noastră cu “clientul” este noua identitate de la conferință IAA, Creativity for Better, care anul ăsta se cheamă The Value of Bravery. O identitate consistentă, cu o abordare actuală, care se transformă și se remodelează de la an la an, păstrând totuși firul roșu pe care l-am impus cu 3 ani în urmă.

 

Cum s-a schimbat perspectiva

La început am privit lucrurile ceva mai pragmatic, dintr-o poziție în care trebuie să livrezi rezultate mai mult ca orice. În ultima vreme îmi place că s-a deschis foarte mult și societatea către probleme sociale, educative și chiar politice, și că există proiecte care pot schimba cu adevărat atitudinea oamenilor față de anumite probleme.

 

Ce lucruri au dispărut 

Cred că intre timp a dispărut timpul, pare că s-a mărit timpul de execuție și a scăzut timpul de gândire, probabil că vine odată cu attention span-ul consumatorului.

 

Unde s-a dus simțul umorului

Cred că pur și simplu s-a schimbat felul în care consumatorul reacționează la felul în care noi încercam să îi captăm atenția. Însă eu văd o grămadă de content funny, în special pe partea de YT (a se vedea Lidl – Prăjeli în bucătărie de exemplu), podcasts și vlogging, care au succes.

 

O schimbare în bine și alta în rău

Cred că binele și răul sunt două fațete ale aceleiași monede, și că vin tot timpul la pachet, depinde de unghi sau de situația în care te afli pe care dintre ele o vezi. Cred că cea mai relevantă schimbare este a raportului de putere către consumator, și asta e și bine și rău în același timp :).

 

De la briefuri până la feedback

Cum spuneam și mai devreme, a dispărut timpul, ceea ce a grăbit tot procesul. Asta e și bine, și rău. Presiunea e mai mare, dar oamenii au devenit mai eficienți. Conexiunile dintre oameni sunt mai profunde, brainstormingurile mai focusate, insighturile mai relevante. Sunt curios ce va aduce era post-COVID în privința asta.

 

Ce îți plăcea la început în publicitate. Ce te enerva

Mi-a plăcut tot timpul ideea că, intrând în publicitate pe partea de digital, a existat acea perioadă în care părea că ești un deschizător de drumuri, că toți încercam să descoperim și să folosim în avantajul nostru noul mediu care ni se punea la dispoziție. Ceea ce îmi place și acum, fiind un domeniu în continua schimbare, e mereu ceva nou de făcut. Ce mă enerva atunci e că nu aveai acces la prea multe lucruri, ce mă enervează acum e că am FOMO.

 

Te-ai gândit să renunți?

Da, m-am gândit, însă lucrând în aceeași companie de 12 ani, companie care a plecat de la 5 oameni într-un birou și a ajuns la 70, sunt suficiente challenge-uri pentru cineva motivat și suficientă treabă de făcut încât să nu te plictisești :).

 

Cum te-a schimbat munca în publicitate

Lucrând aproape exclusiv proiecte care au ca finalitate ceva vizual, cred că am devenit o persoana care este foarte ancorată în tot ceea ce înseamnă vizual. Și fiindcă practic jobul meu este să rezolv probleme din punct de vedere vizual, iți pui cam tot timpul întrebarea “Oare eu cum aș fi făcut asta?”, și devine o boală. :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Kubis

KUBIS is a creative agency led by curiosity. Vigilant and open-minded, we feed our minds with science and our hearts with fiction. We like to go bold, we want to go big, and we like to go first. Our ideas are... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Branduri

Oameni

Pozitii

Sectiune



Branded


Related