[Editor's Cut] Eugen Kelemen: Montajul e o artă. A fost nevoie de multă trudă și pasiune din partea precursorilor pentru a demonstra asta

[Editor's Cut] Eugen Kelemen: Montajul e o artă. A fost nevoie de multă trudă și pasiune din partea precursorilor pentru a demonstra asta

Să începem cu lucrurile mai recente. Eugen Kelemen a fost anul ăsta în juriul de preselecție de la festivalul Gopo. În pandemie a fost în Parisul carantinat, unde a lucrat la un documentar despre artistul de origine română Daniel Spoerri. În prezent e în montaj cu noul proiect al lui Paul Negoescu - OAMENI DE TREABĂ, produs de Papillon Film și Tangaj Production, dar și cu un scurtmetraj - STILLEPOST, realizat de nepoata lui, Brigitta Kanyaro, în care joacă soția și fiica lui. Înainte de UNATC, pentru Eugen a fost plăcerea de a spune povești.

La începutul anilor 90, aveam posibilitatea să văd mai toate filmele care se lansau săptămânal la Cluj. Nu erau multe, evident, dar o parte din prietenii mei nu mă însoțeau la cinema, din varii motive, fapt care a dus la seri de repovestiri ale filmelor văzute. A fost un bun exercițiu în formarea mea.

Pagina lui de IMDB e aici, iar casa de producție, HARDCUT, aici. E unul din precursorii generației 30 de secunde, prin experiența sa din cadrul colectivului Happy Fish, acolo unde a apărut generația 3 minute. Regula lui în montaj, pe care o respectă cu sfințenie dă la fel de bine și în engleză: Never say never!

 

Ce nu știe lumea despre montaj

Montajul e o artă. A fost nevoie de multă trudă și pasiune din partea precursorilor pentru a demonstra asta. Dar astăzi, montajul e la rang de artă. Îi admir și respect foarte mult pe colegii mei de breaslă care susțin și propovăduiesc această meserie devenită artă.

 

Primul cadru

Aveam 17-18 ani și mi-am filmat și editat singur exercițiul pentru adimiterea într-o facultate din UK. Am folosit echipament VHS, era circa 1998. La scurt timp după aceea m-am angajat într-o televiziune locală din Cluj, unde am învățat să editez diverse tipuri de programe audio-vizuale. În UNATC pot spune că am montat cu adevarat, odată ce am intrat în cabina de montaj și am tăiat pelicula de 16mm și 35mm.

 

Cât durează de obicei un edit

Depinde foarte mult de proiect. Astăzi, montajul unui lungmetraj de ficțiune, poate să dureze între 3 și 6 luni. Am avut o situație unde am stat 8 luni în montaj. Dar genul acesta de proiecte sunt excepții. Nu același lucru se întamplă în cazul filmelor de documentar. Sunt proiecte care durează și 2 ani. E un alt *travaliu* . Nu știu ce să zic în cazul videoclipurilor, pentru că nu prea execut acest tip de proiecte, dar la reclame, în cel mai bun caz, sunt 2 zile la dispoziție.

 

Film, reclamă și videoclip

Cred că diferența majoră constă în tipurile de tehnici psihologice folosite pentru a transpune, transmite și forma povestea, respectiv mesajul. Sunt formule diferite dar și concepte diferite. Altfel, montajul în cazul unui lungmetraj determină o relaționare atât între autor și monteur, cât și între monteur și personaje. Și asta necesită timp. Iar timpul e unealta cea mai importantă a monteurului.

 

Cum ai învățat

Sincer, totul a pornit din pasiune pentru filme, pentru povești. Cred că o parte importantă a fost abilitatea de a spune povești. La începutul anilor 90, aveam posibilitatea să văd mai toate filmele care se lansau săptămânal la Cluj. Nu erau multe, evident, dar o parte din prietenii mei nu mă însoțeau la cinema, din varii motive, fapt care a dus la seri de repovestiri ale filmelor văzute. A fost un bun exercițiu în formarea mea. Cel puțin așa cred.

 

Manierisme, tehnici, trenduri

Nu prea știu ce să răspund sincer. Nu cred că există o tendință în montaj, ci mai degrabă în viziunile regizorale, ceea ce ar putea avea impact și asupra montajului.

 

New Media

Urmăresc destul de puțin, în mod special chestiuni haioase, video-uri pe care mi le arată fiul meu. Și nu am realizat prea mult content specific ca să pot avea o părere acum. În schimb, prin 2008 am avut șansa să fac parte dintr-un colectiv de creație - Happy Fish, care cred că a fost în avangardă în această privință. Desigur, toate platformele video și platformele de social media erau în faze incipiente atunci, dar dacă țin bine minte, noi am creat un concept foarte fresh atunci: Generația 3 minute. A fost destul de inovator și curajos. Astăzi, cred că e Generația 30 de secunde.

 

Ce nu se face

Există o singură regulă: niciodată să nu spui niciodată.

 

Proiectele recente

Nu demult am terminat montajul unui film de documentar - TOPOGRAPHIE DE HAZARD, realizat de Eva Pervolovici și produs de Strada Film, despre un artist de origine română, Daniel Spoerri. A fost antrenant pentru că mi-a plăcut foarte mult să lucrez cu Eva într-un Paris aproape gol, în perioada de pandemie. M-a surprins plăcut această experiență.
Acum sunt în montaj cu noul proiect al lui Paul Negoescu - OAMENI DE TREABĂ, produs de Papillon Film și Tangaj Production, dar și cu un scurtmetraj - STILLEPOST, realizat de nepoata mea, Brigitta Kanyaro, pe care l-am turnat la Vienna în primăvară. Pot spune că acest proiect, deși e scurtmetraj, este destul de dificil pentru că e realizat în mare parte în familie. Personajele principale sunt interpretate de soția mea, Diana Cavallioti și de fiica mea Lara Kelemen, care e la primul ei rol. E o provocare destul de serioasă.

 

Cât poate salva un montaj bun

Cred că o relație importantă e cea între scenariu și montaj. E mult de spus aici, dar un scenariu prost nu prea poate să fie salvat în montaj. În filmul de ficțiune, tot timpul consideri că poți îmbunătăți ceva. Cred că montajul unui film nu poate să fie prost, ci mai degrabă relația între regizor și monteur poate să fie una nepotrivită.

În ceea ce privește filmul documentar, se întâmplă des, ca filmul să fie rescris în cabina de montaj. Dar nu ca o salvare, ca să fie clar, ci mai mult ca o descoperire vie și naturală. Consider că în filmul documentar, intr-o oarecare măsură, monteurul devine co-autor al filmului.

Am avut încercări de a salva anumite producții. Nereușite. Pe de altă parte, am făcut - și nu doar o dată - troubleshooting, în diverse proiecte, unde autorii s-au poticnit. Dar nu din cauza materialului filmat, ci din cauza lor. I-am descurcat și au mers mai departe.

 

Relația editor – regizor - DOP

Prezența regizorului în cabina de montaj e imperios necesară. Situațiile în care acest lucru nu se întâmplă sunt foarte rare. Viziunea regizorală e ghidul necesar pentru a înfăptui povestea. În multe cazuri ajungem să dezbatem scene și structuri ale poveștii până la ceartă. Tensiunea mentală transcede de pe ecran în cabina de montaj și invers. E un proces necesar. În ceea ce privește directorul de imagine, în funcție de implicarea în proiect și de disponibilitate, ajunge și el în cabina de montaj pentru vizionări. Desigur, părerea lui contează.

 

Efecte speciale

Ce pot să spun e că a apărut și la noi o meserie nouă, cea de editor VFX, care se ocupă în mod special de scenele cu efecte vizuale. Dar în montaj, nu folosim efecte, altele decât cele psihologice.

 

Montaj de ținut minte

Am avut șansa să fiu anul acesta în juriul de preselecție la GOPO. Am vizionat multe filme de scurtmetraj, iar unul care mi-a atras atenția a fost filmul Ioanei Grigore - APROPIERI. Montajul realizat de Cristian Georgescu e o dovadă vie că montajul e o artă.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related