De ce sa nu te f… in el de turism. Sau sa…?

Acum doua saptamani, daca nu ma insel, am primit pe mess un link care m-a trimis la unul din cele mai bestiale interviuri pe care le-am citit vreodata. Personajul? Seful turismului autohton. Un demnitar destul de rezervat in declaratii pina acum, care, intr-un moment de sinceritate crunta as zice, a comis-o intr-un mare fel. "Ma f… in el de turism!", a urlat el isteric catre reporterul de la "Capital" . Tare nu? Dar si trist in acelasi timp. Pentru ca, daca e sa judeci la rece, din pacate foarte multi romani chiar se f.. in el de turism, ingrosind rindurile la granita cu Bulgaria sau alte tari din vecinatate. Ce a urmat? Cred ca stiti cu totii: elogii de la Berceanu si un proces intentat de hotelieri. Si mai e ceva. Campania pentru promovarea turismului intern care, desi nu este o consecinta a acestor declaratii, totusi este. Si nu poate fi ignorata. Asa cum nu pot ignora criza in care se afla turismul romanesc. Astfel, cu plusurile si minusurile ei, luand in considerare invatamintele unor PR-isti care spun ca cea mai buna strategie atunci cand te confrunti cu o criza este sa comunici, consider ca aceasta campanie este binevenita. Nu stiu insa cit va fi de eficicienta. Dar asta vom vedea cu totii la final de sezon. Pina atunci, nu avem decit sa mergem la mare in Bulgaria sau in Grecia sau, in cel mai nefericit caz, sa sedem si sa cugetam in fata micilor ecrane urmarind spotul despre litoralul romanesc sau despre Delta Dunarii.

Turismul si scoala
Eu am sezut ceva mai mult, am cugetat ceva mai putin, astfel incat un lucru pot spune cu mana pe inima: "Slava Domnului ca nu ni s-a amintit de cit de frumoasa e Marea Neagra, de cit de fin e nisipul sau cit OFF ne trebuie prin Delta." Ca zau m-ar fi apucat dracii. In schimb, am fost pusi in fata altei idei, care cel putin pe mine m-a luat prin surprindere. Ceea ce e un lucru bun. Turismul poate fi vindut prin valoarea lui educationala. Sau, tradus in slogan "O calatorie e o lectie de viata" . Suna chiar interesant. Sau cel putin mie mi-a ridicat un semn de intrebare. Oare asa sa fie? Se prea poate, dar inainte de a da un verdict - pe care nici nu cred ca-l voi putea da fara a lua in considerare faptul ca ma pot insela- o sa va aduc aminte de cum se invata sa citesti. Nu de la "a" la "z" cum e ordinea fireasca in alfabet ci de la ana are mere si tata pere. Si totusi, din moment ce aveti in fata ochilor aceasta pagina inseamna ca puteti citi. Morala? Nu conteaza cu ce incepi, conteaza sa-ti atingi scopul: in cazul de fata sa-ti cunosti tara.

E adevarat. Acest rationament poate fi daramat foarte usor amintind de faimoasa zicala "fiecare lucrul la timpul potrivit". Dar oare chiar exista un timp potrivit pentru a-ti cunoaste tara? Cel putin daca ne uitam la situatia din ultimii ani as zice ca litoralul romanesc este facut mai mult pentru beneficiarii biletelor cu pret redus venite prin sindicat. Si nici acestia nu mai ramin in tara pentru ca au descoperit ca pe afara este mai ieftin. (Spun asta facind abstractie de asa-zisul turism de week-end care este inca un fenomen ce aduce venituri substantiale hotelierilor si crasmarilor de la malul marii)

Asadar, de fapt cui i se adreseaza acest spot.? Ca eu nu prea am priceput. Iar faza cu toate vietuitoarele de prin Romania nu mi se pare ca merge intr-o campanie publicitara. Cit despre folosirea copilui ca element simbol, o sa incerc iar sa-mi amintesc ce scrie prin carti ca micutii au o importanta influenta asupra parintilor. Asa este. Dar pe de alta parte e mai cool sa povestesti la scoala cum a fost prin nu stiu ce tara exotica decit sa spui ca te-ai dat cu gondola la Mamaia.
Lasand la o parte polemica despre a fi sau a nu fi bine sa incepi cu "a" pentru a ajunge la 80 de ani la "z", despre un lucru nu am de gind sa discut in contradictoriu cu mine insami: de "infatisarea" spoturilor.

Tind sa cred ca reclamele pentru turism vor ajunge sa fie la fel de pline de clisee precum cele la detergenti. Toate sunt un fel de aceeasi Marie cu alta palarie: acelasi baiat bine facut care sare dupa o minge, aceeasi "panorama" privita cu un ochi ingaduitor de la zeci de kilometri inaltime ( dar aici gasesc niste cauze atenuante- probabil nu au avut timp sa curete destul de bine plaja), aceleasi vaporase in larg si copii zimbitori.
Dar in definitiv, asta e turismul din Romania!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Sectiune



Branded


Related