Publicitatea este o industrie a comunicarii eficiente. Exista insa atatea verigi responsabile cu transmiterea mesajului publicitar, incat deseori ai impresia ca te joci de-a telefonul fara fir. Sa recapitulam putin: BRIEFul - de la client la account... de la account la strategie....de la strategie la creatie...Urmeaza CONCEPTul CREATIV - de la creative director la art si copy sau vice-versa...de la creatie la account si strategie...de la account la client ...
Ai ametit ? Era si cazul!
Procesul este lung si complex, si se ingreuneaza cu cat o agentie este mai mare si verigile mai numeroase. Dupa ce se transmit informatiile din brief catre departamentul de creatie, iar acesta elaboreaza conceptul creativ, eforturile interne se concentreaza pe transmiterea corecta a mesajului final catre exterior, catre client.
Incercam din rasputeri sa "soptim" cat mai clar cuvantul unul la urechea celuilalt pentru ca ultimul ascultator (clientul) sa fie multumit de ce aude. Dar oare clientul aude mereu ce trebuie? Unde se rupe de fapt firul comunicarii in toata aceasta "susoteala" ? Fara sa ne dam seama, uneori, firul comunicarii poate fi taiat inca din faza incipienta, din interiorul agentiei de publicitate.
Din laboratorul de creatie pornesc multe idei sau concepte - cuvinte "de soptit" mai departe, insa putine trec de usile acestuia. Cineva spunea odata ca o idee buna se face remarcata oricum. Nu cred in aceasta teorie! Cred ca o idee buna trebuie sustinuta si expusa in mod corespunzator pentru a se face remarcata. De cele mai multe ori, daca un spot bun nu beneficiaza de suportul media potrivit, impactul sau va fi minim. In acelasi mod nici o idee nu poate sta in picioare de una singura! Pentru a avea succes, ea trebuie sa se bucure de o exprimare corecta si frumoasa si de un context oportun pentru a beneficia pe deplin de receptivitatea celor din jur. Fiecare veriga prin care mesajul publicitar este transmis trebuie sa realizeze importanta comunicarii explicite, fara loc de interpretari. Este vorba un efort combinat al comunicarii in interiorul agentiei. Doar pentru ca oamenii din interiorul agentiei sunt "de ai nostrii", nu inseamna ca lor nu trebuie sa le explicam la fel de bine si de clar ce gandim. O idee rostita prost risca sa se piarda. Un cuvant rostit la repezeala risca sa fie "soptit" gresit mai departe.
Problema nu este insa asa de grava. Daca ne gandim la telefonul mobil, la multitudinea de modele si functionalitati ale sale, constatam ca, de fapt, in ziua de azi, telefonul fara fir este foarte la moda! Mai mult decat atat, tehnologia sa se imbunatateste constant. La fel si comunicarea interna. Iata cateva sugestii care pe mine m-au ajutat in acest proces, de-a lungul timpului:
Wireless is a process - Inarmeaza-te cu rabdare! Cand asculti, deschide-ti mintea si nu inchide ochii - limbajul non-verbal al partenerului de discutii poate fi uneori la fel de relevant ca si vorbele sale. Cand vorbesti, explica calm si ofera cat mai multe argumete in sprijinul ideilor tale. Pune multe intrebari pentru a te convinge ca ai inteles sau ca te-ai facut inteles.
Leaps not steps - Nu lasa ca ideea ta sa fie povestita de altii. Incearca sa aduni toate persoanele interesate in acelasi timp, in acelasi loc, si spune-le la toti odata. Atata timp cat ai ideea proaspata in minte, esti entuziast si transmiti entuziasmul tau celor din jur. Ulterior, risti sa iti pierzi entuziasmul si, prin urmare, puterea de convingere.
Timing is everything - Alegeti momentul oportun. Chiar daca plesnesti de nerabdare sa spui cuiva ideea ta, nu stresa oamenii intr-un moment nepotrivit in care poate sunt obositi sau concentrati pe altceva. S-ar putea sa ti-o infunde din start iar tu sa te desumfli instant.
Si nu in ultimul rand...nu uita ca poate sa fie vorba de cel mai performant telefon mobil din lume, nu putem face nimic cu el daca cei carora ne adresam nu se afla in aria noastra de acoperire ;).