Pentru amatorii de clubbing și concerte live, partea de VJ-ing nu mai e o apariție care să fie trecută cu vederea, România intrând de ani buni în rândul lumii în ce privește show-urile vizuale care însoțesc după caz, party-uri, trupe live, teatru sau evenimente comerciale. Avem festivaluri de gen, proiecțiii pe clădiri și tehnologii noi care oferă VJ-ilor metode nebănuite de expresie.
Dan Basu și-a început tripul vizual în Iași, în urmă cu vreo 16 ani, iar de atunci lucrurile au mers de la sine.
Scena sau atmosfera nu s-au schimbat prea mult de atunci. Ce s-a schimbat este tehnologia, care evoluează rapid. Mă refer aici la posibilitatea de a filma și edita video, dar și la programele folosite, care acum sunt mult mai accesibile și oferă funcții complexe.
La fel ca toate meseriile, și VJ-ing-ul are o parte nevăzută, spune Dan, legată de know-how și timpul ce se investește pentru a pune în practică ideea unui show, iar oricât de minimalist ar fi rezultatul, în spate stau multe ore de muncă și căutări. Să fiți și mai în contact cu el, e de găsit și pe Instagram sau FB.
Primii ani sub proiector
Am început în 2004-2005, în câteva cluburi din Iași unde se țineau petreceri. Eu eram pasionat de foto și de film și de video experimental și îmi doream să experimentez cu partea vizuală, așa că VJ-ingul s-a potrivit la fix. Nu pot să spun că a existat un moment anume în care m-am decis că asta voi face, ci mai degrabă fiecare eveniment a deschis drumul către următorul și tot așa.
Scena la început
Scena sau atmosfera nu s-au schimbat prea mult de atunci. Ce s-a schimbat este tehnologia, care evoluează rapid. Mă refer aici la posibilitatea de a filma și edita video, dar și la programele folosite, care acum sunt mult mai accesibile și oferă funcții complexe.
Show no.1
A fost foarte frumos. Eram bucuros și mă simțeam responsabilizat, pentru că făceam parte din echipa care contribuia la bunul mers al show-ului. Nu știam foarte multe despre domeniu în mod direct, așa că nu aveam termeni de comparație, și deci nici anxietăți legate de partea live.
Similar, cei din jurul meu nu aveau multă experiență sau cunoștințe în VJ-ing, iar asta m-a ajutat pentru că nu existau idei preconcepute sau așteptări nerealizabile. Practic, orice făceam era bine atâta timp cât nu se oprea laptopul. Mă speria puțin existența unui public și faptul că eram uneori în mijlocul atenției.
De unde se învață
Am învățat de peste tot, din domenii diferite. Am încercat să rămân tot timpul curios și atent la ce și cum fac cei din jur, la ce se întâmplă pe scena locală și internațională. Și tot timpul mă întreb ce aș putea să fac mai bine, cum să împing un concept mai departe.
A fi VJ nu e o meserie care să aibă o rețeta și o metodă clară. Tocmai de asta, nu poate fi învățat după un manual, numai prin practică, prin făcut lucruri, testat idei, experimente. Mi se pare foarte important în domeniul ăsta să fii deschis și să înveți atât technica, cât și istoria artei. Să poți să te descurci cu programele, cu cablurile, și să ai un conținut artistic care să te inspire să creezi mai departe și să te scoată din zona de confort.
Partea nevăzută a jobului de VJ
Toate meseriile au părți nevăzute, neînțelese de cei care nu practică meseria respectivă. În cazul VJ-ing, cred că partea neștiută e legată de toate cunoștințele și timpul investit pentru a materializa o idee pentru un show.
Chiar dacă uneori ce rezultă e ceva minimalist, are nevoie de o școală în spate, fie ea și autodidactă.
Scule pentru un show reușit
E necesar să ai acces la un calculator bun, care să nu te lase la greu, care să poată să proceseze task-urile și video-urile fără să se blocheze sau să dea erori. Apoi partea software cu care să lucrezi ușor pentru procesare video, cam astea sunt elementele de bază, la care adaugi răbdare, curiozitate și timp înainte și după fiecare spectacol.
Cum te pregătești pentru un show
În primul rând trasez conceptul, îl discut cu echipa și în funcție de asta mă documentez, testez și pregătesc materialul. Înainte de show-ul propriu zis mă asigur că am toate materialele gata, că nu sunt erori și că partea tehnică merge cum trebuie să meargă.
Ce e pe trend
Tendințele sunt aceleași peste tot, în fashion, în webdesign, în arhitectură, în film. Putem observa legătura dintre domeniile astea și că evoluția lor se face împreună. 3d și videomapping sunt niște tehnologii care pot fi implementate pentru a accentua anumite concepte sau tendințe.
Genul de show cel mai apreciat
(Din păcate) Cel în care se investește cel mai mult la nivel material.
Cât de adaptate sunt locațiile din România
Locațiile din România nu sunt adaptate show-urilor de VJ-ing. În multe situații, managerii încearcă să facă asta până la un punct, apoi se plictisesc, se orpresc din treabă.
Credit foto: Andrei Becheru pentru Scena9
Pandemia și VJ-ala
M-am adaptat și eu la fel ca și ceilalți din domeniul cultural. Am lucrat cu teatre la piese online și m-am concentrat pe muncă vizuală în atelierul meu, parte din Atelierele Malmaison.
3 show-uri care te-au impresionat
Bjork Live At Royal Opera House December 7, 2001
Aici a fost prima dată când am văzut o lucrare statică și mi-am dat seama că nu trebuie creat dinamism în mod direct, că poate fi sugerat prin alte modalități.
Alva Noto & Ryuichi Sakamoto Insen 2006
Show-ul ăsta mi s-a părut fascinant în întregime, de la concept la redare, la relația dintre muzică și vizual, gradul de atenție acordat imaginii.
Bill Viola, retrospectiva de un pionero
Sunt fan al artistului Bill Viola, mă inspiră foarte mult lucrările lui, au o relație foarte puternică cu experiențele umane profunde și cu temporalitatea.