Cu prilejul petrecerii aniversare, am stat de vorba cu Michael Bray, Presedintele DDB Europe, si Christos Papapolyzos, Presedintele DDB Balkans. Potrivit lor, pentru moment, in Romania, o agentie de publicitate poate avea succes si daca sta cu mainile in san. Motivul? In urmatorii ani, piata locala de advertising va inregistra cresteri foarte mari, astfel ca agentiile pot avea clienti si daca nu livreaza calitate. Despre acest subiect si despre multe altele, in cele ce urmeaza.
IQads: Care este politica actuala a DDB?
Christos Papapolyzos: Ne concentram acum pe dezvoltarea pietelor regionale. Dupa ce in 1992 am deschis biroul din Bulgaria si ne-am extins in Rusia, apoi in Romania in 1996 si ulterior Ungaria, Albania si Cipru, incepand cu anul acesta vom fi prezenti si in Serbia. De asemenea, la sfarsitul anului curent, vom ataca si piata din Republica Moldova, iar Adina va conduce si biroul din Chisinau.
Michael Bray: DDB-ul este o retea care pune foarte mare accent pe creativitate si pe alte 3 aspecte: oameni, produse si profit. Noi credem ca reteta succesului este data de relatia dintre aspectele mentionate anterior. Astfel, daca ai cei mai buni oameni, atunci, inevitabil, vei livra si cele mai bune produse, iar daca ai cele mai bune produse de pe piata, atunci vei avea si succes. De aceea am infiintat si universitatea DDB.
In plus, DDB-ul nu face doar publicitate, ci si partea de interactive. Totul se centreaza pe idee si cred ca noile media, si mai ales internetul, vor avea un impact imens in viitor. Internetul, telefonul mobil si celelalte medii de transmitere a informatiei catre mase reprezinta viitorul, chiar daca in prezent televizorul este singurul mediu care are un sistem de publicitate. De aceea, daca esti creativ doar pe tv, nu rezolvi mare lucru. Astfel, provocarea nu consta in a avea o idee creativa pe tv, ci in incercarea de a rezolva toate problemele de business ale unui client si de a folosi aceste platforme de comunicare. Poate ca acesta este motivul pentru care festivalurile de publicitate nu sunt atat de relevante. Din acest motiv nu ne mai concentram pe premii.
Christos Papapolyzos: Da, este din ce in ce mai greu sa captezi atentia oamenilor doar folosind televizorul si de aceea cele trei noi medii de comunicare cresc foarte mult. Este o noua tehnologie care trebuie exploatata.
IQads: Care este rolul pe care agentia din Bucuresti il va avea o data cu deschiderea biroului din Chisinau?
Christos Papapolyzos: In Chisinau vom deschide pentru moment doar o reprezentanta. Fara a face o investitie mare, vom avea o agentie mica, care ii va putea servi pe clientii nostri care doresc sa atace si piata moldoveneasca. Si speram ca in curand sa reusim sa crestem si sa devenim profitabili. Insa va fi greu, pentru ca Moldova este o tara cu 7 milioane de locuitori, dintre care jumatate vorbesc romana, iar cealalta jumatate vorbesc limba rusa. De aceea, trebuie sa asteptam ca ei sa decida ce vor.
IQads: Ce asteptari aveti de la agentia din Moldova?
Michael Bray: Ca sa fiu sincer, Molodva nu era prioritatea mea numarul unu, insa Christos m-a convins sa fim prezenti si acolo, pentru ca avem deja clienti in zona respectiva. Cu Ucraina, lucrurile nu stau la fel. Astfel, daca nu as fi contat pe Christos si pe Adina, probabil ca nu ne-am fi gandit inca la piata din Moldova.
IQads: Aveti o politica prin care incurajati clientii DDB sa atace si piata din Republica Moldova?
Michael Bray: Nu avem o astfel de politica, dar avem clienti care ar vrea sa se extinda. De aceea, noi vom deschide biroul din Chisinau, pentru a veni in intampinarea dorintelor lor.
Christos Papapolyzos: Noi ne extindem inainte sau odata cu clientii nostri. Atunci cand suntem pregatiti din punct de vedere operational, ne extindem si in alte tari. Pentru Moldova, avem deja motive pentru a fi acolo: McDonalds si Chipita.
IQads: Aveti clienti in retea care inca nu sunt prezenti pe piata din Romania, dar stiti ca planuiesc sa vina si pe aceasta piata?
Christos Papapolyzos: Nu stiu, si chiar daca as sti, nu v-as putea spune.
IQads: Cum vedeti DDB Romania fata de alte agentii din retea?
Michael Bray: De indata ce pui piciorul in sediul DDB, ai o idee despre creativitatea noastra si despre atmosfera din cadrul agentiei. Optimismul din cadrul agentiei dovedeste ca Romania este o piata mare, in dezvoltare...
Christos Papapolyzos: Da, eu ma astept ca in urmatorii 10 ani, piata locala sa inregistreze o crestere de 5-10 ori fata de situatia actuala. De aceea, agentiile vor creste la randul lor, indiferent de calitatea lucrarilor livrate de ei. Poti sa stai cu mainile in san si tot cresti odata cu piata. Nu trebuie sa fie ceva spectaculos, ci doar onorabil. Insa lucrurile nu vor mai sta asa...
Michael Bray: In vestul Europei este mult mai greu sa te impui pe piata, in conditiile in care rata de crestere este de doar 2-3%. Este foarte dificil sa te adresezi oamenilor care te intereseaza, sa faci lucruri diferite, mai ales ca exista o aura de conservatorism care caracteizeaza Europa vestica. Nimeni nu vrea sa riste si de aceea nici nu mai sunt atat de multe posibilitati de crestere. Companiile se schimba, iar agentiile trebuie sa se adapteze. Aici lucrurile stau altfel si aveti parte de mai mult interes. Daca ar fi sa-mi incep cariera in advertising, probabil ca as alege Romania datorita posibilitatilor pe care aceasta tara le ofera.
IQads: Ce asteptari aveti de la DDB Romania pentru urmatorii 10 ani?
Michael Bray: Cred ca aceasta agentie va creste foarte mult in urmatorii ani. Daca in 1996 DDB Bucuresti si-a inceput activitatea cu 3 angajati si un singur client (McDonald's), la 10 ani distanta de acel moment, agentia lucreaza pentru 42 de branduri si are 32 de angajati. In aceste conditii, ma astept sa dublam acest numar la fiecare 5 ani. De asemenea, ma astept sa ne dezvoltam si pe alte tipuri de servicii.
Christos Papapolyzos: Da, ne gandim si la partea de telecomunicatii sau internet. Chiar daca structura grupului nostru este mai mult una de agentie de publicitate, vrem sa devenim mai mult decat atat. Insa nu acesta este cel mai important lucru, si ne intoarcem din nou la cele trei valori ale grupului. Avem deja oameni buni aici care stiu ce au de facut si nu ne creeaza probleme. Noi vom incerca doar sa ajutam atunci cand este nevoie si sa sustinem piata de aici.
IQads: Aveti planuri concrete de a extinde aria de servicii oferite in Romania?
Christos Papapolyzos: Da. Ne gandim sa intarm si pe terenul comunicarii directe si sa facem niste parteneriate cu agentii specializate pe diferite servicii.
Michael Bray: Cred ca mai intai trebuie sa decidem daca vrem sa ne axam pe CRM, pe SMS marketing sau pe alte servicii similare. Cel mai interesant aspect al pietei din Romania este acela ca ai parte de un inceput in forta. In vest, partea de CRM a ajuns deja la un anumit nivel de maturitate si se confunda intr-un fel cu cea de interactive, pentru ca au nevoie una de cealalta. In Romania, insa, ai posibilitatea sa incepi odata cu piata si sa creezi de la inceput o structura care sa permita mai multa flexibilitate.
IQads: Pe cand planuiti aceasta extindere locala?
Michael Bray: Aceasta este o decizie care se ia pe plan local, este genul de decizie care se ia in functie de dezvoltarea pietei. Astfel, atunci cand Adina considera ca este nevoie de o largire a gamei de servicii oferite, ea va veni la Christos cu o propunere si de-abia apoi va ajunge la mine.
IQads: Dar in ceea ce priveste gama "traditionala" de servicii, va ganditi sa va extindeti si pe alte ramuri?
Michael Bray: PR-ul nu este pe lista noastra. Haideti sa spunem ca Omnicom, reteaua globala din care facem parte, ne incurajeaza sa folosim reursele ei pentru partea de relatii publice. DDB-ul se axeaza mai mult pe publicitate, CRM, pe partea de comunicare digitala si pe cea de promotii din cadrul strategiei de vanzari. Altfel spus, Omnicom ne incurajeaza sa oferim servicii de publicitate, marketing direct si interactive, iar noi avem resursele si oamenii capabili de a face aceste lucruri.
IQads: Care credeti ca este nivelul creativ al Romaniei?
Michael Bray: Am vazut cateva lucrari din Romania si cred ca acestea sunt din ce in ce mai bune. Am vazut lucrari care incearca sa fie cele mai bune in categoria lor, si asta m-a bucurat. Insa nu creativitatea conteaza cel mai mult. Daca faci o lucrare creativa pentru un client care ajunge la faliment, nu cred ca te simti prea bine. Astfel, conteaza cel mai mult sa ajuti agentia care te-a angajat. Daca insa reusesti sa ajuti compania intr-un mod creativ asa cum a fost, de exemplu, cazul Budwiser, atunci esti cu adevarat multumit si fericit. Clientul e bucuros ca afacerea merge bine, iar noi ne vom fi creat deja un renume.
IQads: Credeti ca Romania a ajuns la nivelul necesar de creativitate pentru a exporta campanii?
Michael Bray: Cred ca pentru a exporta campanii de publicitate nu ai nevoie doar de creativitate. Ba chiar este mult mai important locul in care este sediul central al companiilor. Experienta m-a invatat ca nu conteaza care este centrul creativ al agentiei sau al companiei, ci care este sediul central din punctul de vedere al marketingului.
Christos Papapolyzos: De aceea, este mai mult o problema de geografie si de calitatea productiei si nu de creativitate.