[Ca vlogu-n bucate] Alina Muntele: Dacă ai o comunitate care are încredere în tine, te va urma orice rețete ai propune tu, din orice țară, oricât de exotică ar fi ea

[Ca vlogu-n bucate] Alina Muntele: Dacă ai o comunitate care are încredere în tine, te va urma orice rețete ai propune tu, din orice țară, oricât de exotică ar fi ea

Alinei Muntele de la ciocolatasivanilie.ro nu-i plac trendurile culinare și nu se uită la alții atunci când are de gând să facă lucruri. E în același timp jurnalist, blogger și cofetar, iar vlogului nu-i alocă timp zilnic, preferând o rețetă pe blog și una pe youtube, săptămânal. Nu a folosit facebook ads sau youtube ads pentru promovare și nu cere like-uri sau share-uri de la oameni, însă a beneficiat de ajutor din partea soțului, Ciprian Muntele, și a comunității sale. Am întrebat-o și pe ea ce rețete preferă românii, suntem sofisticați sau tradiționaliști până-n măduva oaselor?

În zona deserturilor, vor rămâne mereu rețetele copilăriei, cu astea nu greșești niciodată. Pe de altă parte, văd la mine pe blog cât de mare este interesul pentru rețete noi, care nu au legătură cu partea tradițională de la noi, care prind foarte bine. Lumea e curioasă și foarte deschisă la nou pe partea de deserturi.

Pentru a fi în contact direct cu minunățiile Alinei îi poți da un follow pe Instagram, iar dacă nu ai încercat încă tortul ei cu țuică, ăsta e momentul.

 

Poftiți la masă

La sfârșitul anului 2020 am început să postez rețete video pe pagina mea de Youtube, după cel puțin 3 ani de când ideea asta începuse să prindă contur și de când am simțit că vreau să fac asta. De ce a durat atât de mult până s-au concretizat lucrurile? Asta e deja o poveste separată. Recunosc că deși știu ce timp prețios am pierdut, consider că locul ăla a venit exact când trebuia. Adică într-un moment în care acum să pot sta liniștită că ceea ce livrez eu pe acea pagină este la un nivel cel puțin satisfăcător.

 

Amprenta personală

Atunci când m-am apucat de video m-am gândit la treaba asta. Cu ce sunt eu diferită față de alte pagini video, cu ce pot eu veni diferit acum, când zona asta e supraîncărcată, în așa fel încât să-mi adun cât mai mulți oameni de partea mea. Mi-am dat seama însă că asta e o abordare care duce pe o pistă falsă. Raportarea la alții cred că e una nocivă. Eu sunt eu și așa trebuie să și rămân. Trebuie doar să fiu bună pe ceea ce fac. Și îmi place să cred că ceea ce ofer eu acum este un produs bun din care oamenii care vor să învețe să facă dulciuri chiar pot face asta.

 

Cat timp aloci pe zi vlogului?

Ar fi grav dacă m-aș dedica zilnic pentru partea video. Nici nu-mi dau seama dacă vreau să ajung vreodată în punctul ăsta. Intenția mea acum e ca în fiecare săptămână să postez o rețetă scrisă pe blog și una pe pagina de Youtube. De la intenție până la practică e însă cale lungă, în condițiile în care job-ul pe care îl am mă solicită destul de mult.

 

Cea mai grea parte de la filmări

În experiența asta a filmărilor, nu văd niciodată lucrurile în termenii ăștia de comparație, greu sau ușor. Știu de fiecare dată ce trebuie să fac în detaliu, fac totul cu bucurie, e doar uneori mai solicitant dacă, de exemplu, fizic sunt obosită și am o filmare mai lungă care merge până târziu în noapte. Dar încă nu e nimic greu în ce fac aici, am așteptat de prea multă vreme să pornesc proiectul ăsta video ca să ajung să mă plâng deja după doar câteva luni. Totdată, o parte dificilă este lumina, dar și cea mai importantă. Încă lucrăm la asta.

 

Alegerea rețetelor

Pentru că sunt încă la început de drum cu pagina mea video, încerc să fac un echilibru între rețetele mai complicate și cele ușor de făcut. Încerc să creez o comunitate în jurul paginii Ciocolată și Vanilie, însă până să ajungem să facem noi și torturi cu inserții și decoruri elaborate din ciocolată trebuie ca oamenii mai întâi să mă descopere și să aibă încredere în mine. Că ceea ce le ofer eu este bun și poate fi făcut de către oricine.

 

Investiții

Pe partea de echipament, dacă îți cumperi lucrurile necesare în timp, în ani, cum a fost cazul meu, investițiile sunt suportabile. Dacă însă te lovește revelația că vrei să te apuci acum de video cu mâncare și vrei să-ți iei totul deodată, probabil ar fi bine să ai câteva mii de euro deoparte. Evident că se poate face totul și doar cu un telefon, cu lumină naturală, cu două tăvi, un mixer mic, un tel, o masă și-un cuptor. Dar mai devreme sau mai târziu te vei lovi de lipsa unor dotări corespunzătoare și asta îți va îngreuna misiunea. Cât despre spațiul pentru filmat, câtă vreme nu mergi într-un studio profesionist, ne mai descurcăm și cu ce avem fiecare pe acasă.

 

Monetizare & branduri

Canalul meu de Youtube e mult prea nou și încă mic pentru a vorbi despre monetizare. Am avut câteva colaborări pe blog, însă ele au fost sporadice. În 2020 am avut un singur proiect plătit și un barter. Raportat la cheltuielile pe care le am într-un an pe blog, probabil asta nu înseamnă nici unu la sută.

Deși am avut puține colabărări comerciale până acum, recunosc că propuneri au fost mai multe. Refuzurile au venit fie din incompatibilitate, fie din propunerile dezavantajoase.

 

Ce mănâncă românii

În zona deserturilor, vor rămâne mereu rețetele copilăriei, cu astea nu greșești niciodată. Pe de altă parte, văd la mine pe blog cât de mare este interesul pentru rețete noi, care nu au legătură cu partea tradițională de la noi, care prind foarte bine. Lumea e curioasă și foarte deschisă la nou pe partea de deserturi. Dacă ai o comunitate care are încredere în tine, te va urma orice rețete ai propune tu, din orice țară, oricât de exotică ar fi ea.

 

La ce nu reacționează fanii

E relativă treaba cu reacțiile în cazul meu. Pot pune un tort foarte sofisticat pe blog, care să adune sute de reacții. Apoi vin cu niște biscuiți simpli, dar la care lumea să reacționeaze în cel mai bun caz moderat. Și totuși, în final, să primesc foarte multe mesaje de la oameni care îmi spun cât de buni au fost biscuiții pe care i-au făcut după rețeta mea, dar să nu am niciun feedback de la rețeta de tort.

Dar e cum ziceam mai devreme, important e să ai o comunitate care să creadă în tine. Te va urma oriunde vei merge tu.

 

Rețeta preferată

Ar fi trei preferate. Tortul cu țuicătortul cu morcovi și rulada cu bezea. Toate astea trei sunt pe ciococalatasivanilie.ro.  

 

Cum te promovezi

Nu am folosit niciodată FB ads, nici Youtube ads. Cât despre giveaways, am avut trei sau patru postări în toți ăștia șapte ani de blog, însă la niciuna dintre ele nu am cerut like&share, iar toate au fost bartere. Nu le-aș numi promovare.

În schimb a fost ceva care m-a ajutat mult. Încrederea și susținerea imensă pe care soțul meu le-a avut în mine în ultimii ani. Iar asta a venit cu o promovare pe care a făcut-o constant în comunitatea lui, care e foarte frumoasă, ceea ce pe mine m-a ajutat foarte mult.

 

Legătura dintre criză și mâncare

Am tot văzut încercări de a explica situația asta, a gătitului în masă pe timp de pandemie. Cred că lucrurile sunt foarte simple. Gătitul e bucurie. În contextul ăsta în care cu toții suntem cu nervii întinși la maxim, ajungem să ne agățăm de orice ne e la îndemână pentru a evada puțin din nebunia asta.

 

Trendurile culinare din 2021

Recunosc, nu-mi plac deloc trendurile. Pot fi și niște piste false. Am să dau un exemplu. Anul trecut a fost nebunia cu banana bread, care chiar a fost un trend. Peste câteva zile vreau să pun rețeta video de banana bread la mine pe Youtube. Mă simt de parcă aș vrea să profit de un val pe care a fost multă lume. Și nu e deloc așa, pentru că banana bread e o rețetă pe care am făcut-o de mii de ori pe vremea când lucram în laborator, iar acum am simțit că trebuie să o pun și la mine pe blog. Fără vreo legătură cu trendul.

 

Învățături din pandemie

Am învățat că oricât de greu ți-ar fi peste zi, o cină în care îl privești față în față pe cel de lângă tine îți poate aduce multă liniște.

 

Ce ar trebui să știe românii despre gătit

Un secret atât de mare mă tem că nu dețin în momentul ăsta. Dar aș putea să le spun un singur lucru celor care acum se apucă de gătit. Dacă există bucurie atunci când gătești, chiar și o plăcintă arsă poate fi deliciosasă.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related