Primele proiecte importante s-au întâmplat pentru Norbert Fodor în Thailanda, într-o țară, cum spune și el, cu cele mai înalte standarde de producție de film și advertising, unde a lucrat ca regizor și Director of Photography. Prima interacțiune cu advertisingul a fost la o reclamă pentru Apple, unde vederea celor 35 de tiruri de pe platou i-au dat de înțeles că e treabă serioasă. Contrar multor voci, spune că cel mai bine se învață din greșeli, asta ca să fie treaba sinceră până la capăt.
Uneori vizionez clipuri pe YouTube “Reclame vechi românești” și-mi dau seama ce schimbări majore au avut loc. Calitatea producțiilor a crescut consecvent, mai ales după democratizarea digitală și boom-ul social media.
Își trage inspirația din site-uri gen Short of the Week sau Nowness, dar asta nu e de ajuns, pentru a evita reciclarea vizuală, boală de care, zice el, suferă deja multă lume. Pentru a-i vedea creațiile, poți păși pe site-ul lui, iar ca să fii și mai aproape de ce face zilnic, dă-i un follow pe Insta.
Gata, mă fac regizor
Am plecat la drum licențiat în imagine de film și master în film documentar.După facultate am descoperit regia cu două scurt-metraje, dar fie că am fost DP sau regizor pe parcursul anilor, n-am simțit că pierd ceva din tabăra opusă. Imaginea și regia le simt foarte apropiate, și întotdeauna gândesc situația din ambele perspective.
Când ai început să regizezi reclame?
Primele proiecte importante le-am avut în Thailanda, unde am lucrat ca regizor-dp. Am ajuns să profesez acolo, pentru că mi-am dorit să lucrez într-o țară cu cele mai înalte standarde de producție de film și advertising. A fost un efort să ajung să lucrez, pe care l-am tolerat cu greu. Am dat sute de mail-uri și telefoane, zeci de întâlniri, și-am tot insistat, până cineva a zis ‘Haide!”. Din acel punct, lucrurile au mers mult mai ușor. Înțeleg că e dificil să-ți confrunți limitele, dar asta e singura cale ca să ajungi unde vrei.
Prima reclamă
Prima reclamă majoră, a fost o reclama la Apple, în care am avut un rol de figurație specială. Amintesc momentul ăsta, pentru că e singurul în care m-am simțit 'ca-n filme'. Am numărat 35 de camioane parcate în fața set-ului de filmare, oamenii comunicau fără sa vorbească, și lucrurile se întâmplau. Am înțeles atunci ce înseamnă disciplina și rigoarea. Și tot atunci, am avut norocul să-l cunosc pe gaffer, care mi-a zis, poate cel mai notabil lucru învățat, și probabil cel mai comprimat: "Act and don't react."
Ceva de învățat
Cred că singurul lucru ce trebuie să-l înveți, este că poți învăța doar din greșeli. Știu că se bate cap în cap cu cultura învățării noastre, dar e bine să fim onești cu noi, dacă tot ne propunem ceva serios.
Alt lucru ar fi că e o diferență fundamentală între regia de cinema și advertising. Dacă vii din zona de film, e important să înțelegi diferența de convenții. Ești obișnuit cu construcția sugestivă, iar brusc, te confrunți cu cea explicativă. Asta poate provoca repulsie multor regizori. Dacă e așa, confruntă-te cu repulsia. Nu știi ce skill poate să-ți genereze. Alt aspect este diplomația. Pe când unii regizori funcționează prin autoritate explicită, alții o fac prin a fi fair team leaders. O să mai revin asupra conceptului că ‘om de treabă’ e mai relevant azi decât ieri. Folosește-ți slăbiciunea ca pe un atu.
Inspirație & documentare
Booooooom TV, CreaCve Review, Short of the Week, Nowness. Este o investiție absolut necesară să-ți îmbogățești cultura vizuală. Link-urile de mai sus reprezintă o fracțiune din ce se întâmplă acum pe piață, însă cred că nu pot fi unica sursa de inspirație. Altfel, ajungi să reciclezi material vizual, o boală de care suferim deja. Există baze de date întregi, întinse de-a lungul internetului, cu scurt-metraje si filme obscure.
Cel mai important lucru pentru a fi un regizor de reclame bun
Ceva ce se aplică oricărui membru din echipa de filmare, fie că se ocupă cu catering, fie că-i focus puller, sau regizor: capacitatea de anticipare. E ceva ce vine odată cu experiența și crește exponențial calitatea producției. Consider că regizorul este responsabil de mood-ul echipei. O echipă abilă, dar tensionată, dă la fel de mult randament cât o echipa începătoare, dar calmă. Creează încredere, ajută oamenii să înflorească, și susține-i, chiar dacă nu crezi în ideea lor.
2020, probă de pandemie
Dacă pentru cinema a fost un an de tăiat din calendar, 2020 a venit ca un boost pentru advertising. Anul acesta se conturează cu o direcție puțin diferită, observ o tendință activă de a duce TV-ul în online, încastrată în formate updatate cu trendurile actuale.
Noutăți pe platou
Tot ce ține de pre-producție, se ține în online. Și există un minus, desigur. Interacțiunile face to face, între casa de producție, regizor și agenție se întâmplă doar pe set, în ziua filmării. Asta dacă avem noroc, și nu lucrăm prin zoom chiar și de acolo.
Peisajul publicitar autohton
Uneori vizionez clipuri pe YouTube “Reclame vechi românești” și-mi dau seama ce schimbări majore au avut loc. Calitatea producțiilor a crescut consecvent, mai ales după democratizarea digitală și boom-ul social media. Cred că peisajul poate fi îmbunătățit, și poate sunt idealist că spun asta, dar e nevoie de mai multă încredere între procesele de creație, pentru că există potențial enorm.
Este loc de young blood pe piață?
‘Lumea’ zice că nu-i loc, dar eu văd fețe noi tot timpul.
Pă trend
În zona TVC-uri premium, se insistă pe calitatea vizuală, ceea ce ridică constant standardele, iar odată cu acestea, urmează traiectoria și spot-urile online, care arată tot mai bine.
What next?
În următorii ani ne îndreptăm cu siguranță spre online, cu producții mici, și o industrie mai variată. Vor apărea tot mai multe case de producție boutique, pregătite pentru show-uri online și podcast-uri video.
Spoturi de ținut minte
Va las patru. Primele trei sunt concepte ce-mi doresc să le aplic și în România. Am tot propus abordări asemănătoare. Visez la ziua aceea. Al patrulea spot, românesc (Fashion Days) e eye candy-ul meu favorit.