Effie 2021 este "editia reinventarii" pentru ca premiaza cele mai bune campanii din cel mai neasteptat an, spune Irina Pencea, presedintele comitetului Effie. Si daca nu ati inscris deja cele mai bune proiecte la care ati lucrat anul trecut, e timpul sa va grabiti putin: inscrierile la Effie Awards au loc pana pe 13 mai (aici linkul de inscriere). Cele doua runde de jurizare si gala de premiere vor avea loc in luna iunie, aratand ca industria de publicitate e una dintre cele norocoase, reusind sa se adapteze mai repede si mai usor ca alte sectoare.
In 2020 am descoperit noi abordari, noi strategii, noi idei in marketing si comunicare. Ne-am propus ca in acest an sa vorbim mai mult despre impact decat despre rezultate, sa reamintim ca la sfarsitul zilei, Effie premiaza valoarea adaugata in business si in brand generata de o campanie, si nu doar rezultatele tactice.
In randurile de mai jos, vorbim cu Irina Pencea despre ce a insemnat 2020 pentru industria de publicitate, care sunt obiectivele si noutatile Effie, cum s-a schimbat perspectiva asupra eficientei in 2021 si care sunt elementele esentiale pentru un case bun.
Ce se intampla anul acesta la Effie
Din punct de vedere organizatoric, cea mai importanta schimbare in acest an este constituirea pe principii meritocratice a comitetului de organizare. In acelasi spirit, am pastrat principiul meritocratic si in constituirea listei de jurati din partea celor doua categorii mari de participanti: companii si agentii, astfel ca numarul de jurati din partea unei companii/agentii este consecinta punctajului obtinut la Effie in ultimii 3 ani.
Juriul Effie de anul acesta va numara astfel peste 180 de jurati care au cel putin 10 ani de experienta in domeniu si care au competente diverse: marketing, strategie, creatie, media, digital, publisheri, research, academic si o categorie de freelanceri, romani care lucreaza in strainatate sau wild cards (persoane care nu fac parte din vreuna din categoriile precedente, dar care aduc la masa multa expertiza).
Obiective
Noi am numit Effie 2021 'editia reinventarii', pentru ca premiaza cele mai bune lucrari din cel mai neasteptat an. Campaniile din 2020 care vor castiga la Effie sunt cele care au reusit in ciuda incertitudinii, in ciuda fricii, in ciuda izolarii, in ciuda tuturor limitarilor pe care le-am experimentat cu totii, dar care au fost tocmai cele care ne-au impins catre reinventare. In 2020 am descoperit noi abordari, noi strategii, noi idei in marketing si comunicare. A fost un an pe cat de plin de neasteptat pe atat de plin de idei noi.
Totodata, ne-am propus ca in acest an sa vorbim mai mult despre impact decat despre rezultate, sa reamintim ca la sfarsitul zilei, Effie premiaza valoarea adaugata in business si in brand generata de o campanie, si nu doar rezultatele tactice.
Prima editie Effie la care ai participat
Am inscris prima oara cred ca in 2004 sau 2005, daca nu gresesc, si imi aduc aminte ce emotii aveam asteptand anuntul de pe scena. Apoi, prima editie in care am jurizat a fost cu cativa ani inaintea introducerii discutiilor pe caz in sala de jurizare care ne-au provocat pe toti sa invatam intens unii de la altii. Iar daca ne uitam la jurizarea de anul trecut, vedem multe ferestre in Zoom, dar cu chipuri de oameni atenti si doritori de interactiune poate mai mult decat eram cand ne intalneam in sala. Anul acesta ne pregatim tot pentru o jurizare online, probabil si pentru o gala online, dar sper ca in spatele fiecarui ecran de computer sa fie echipa vaccinata si adunata sa sarbatoreasca in real life.
Ce inseamna Effie pentru industrie de comunicare
Mai degraba as vorbi despre ce inseamna Effie pentru mine, si poate ca vor fi si altii care se regasesc in perspectiva mea. Am inceput sa ma implic in organizarea Effie acum 4 ani pentru ca Effie este cel mai important reper pentru a evalua performanta comunicarii in piata noastra. Effie este un standard de excelenta din mai multe motive:
- este despre insusi scopul comunicarii - sa genereze impact in business si brand
- este despre echipa in care atingem aceasta excelenta si diversitatea competentelor: oameni de marketing, de strategie, de creatie, de client service, de media, de research
- este despre un mod de a gandi, despre firul rosu care sa ne calauzeasca gandirea pentru orice campanie
Cu fiecare caz scris, cu fiecare caz jurizat, Effie te invata sa fii mai bun. Cred ca este cel mai eficient tool de training pentru oamenii de marketing si comunicare, si beneficiem de el in fiecare an.
Elemente esentiale pentru un case bun
Am organizat 2 sesiuni Effie Talks care au avut chiar aceasta tema, in care alaturi de colegii mei de comitet si de invitatii nostri am punctat cele mai importante aspecte in scrierea cazurilor. As putea completa cu 2 recomandari:
Focus: pe de o parte, am ajustat categoriile Effie si definitiile lor ca sa fie mai simplu de ales categoria potrivita dar si de scris povestea cazului in raport cu categoria respectiva. Fiecare categorie are specificul ei, si cazul trebuie scris in raport cu acel specific. Pe de alta parte, recomand o selectie cat mai judicioasa a categoriei pentru fiecare campanie, pentru ca Effie nu este 6 din 49, nu ar trebui sa inscriem in cat mai multe pentru mai multe sanse de castig, ci sa sa scriem cel mai bun caz pentru cea mai relevanta categorie.
Scrieti impreuna: agentiile nu ar trebui sa scrie singure cazul. De cate ori am scris si dezbatut cu clientul cazul Effie pentru campania de anul trecut, de atatea ori am iesit din discutie cu multe actiuni imediate in campaniile de anul asta. Cand scrii impreuna la Effie pentru campania de anul trecut, valoarea campaniilor de anul asta creste semnificativ. De aceea este cel mai bine sa avem aceste revelatii in echipa, ca sa le putem aplica imediat in munca noastra. In plus, efortul depus impreuna ne uneste mai mult decat succesul impartasit.
Cum a evoluat perspectiva industriei vizavi de eficienta
Mai mult ca oricand avem acces la solutii din ce in ce mai diversificate de monitorizare si evaluare a performantei in marketing si comunicare. Digitalizarea ne-a permis sa vedem in timp real cum performeaza tacticile pe care le folosim, sa aflam aproape in timp real opiniile oamenilor despre un brand sau o campanie, big data ne deschide usi pe care pana acum le credeam ziduri. Dar tocmai de aceea cred ca trebuie sa fim atenti la diferenta dintre eficienta si eficacitate. Eficienta este tactica, eficacitatea este strategica. Eficienta foloseste toate aceasta diversitate de tool-uri, insa eficacitatea este despre capacitatea de a genera un anumit impact, de a genera succes. Iar Effie ar trebui sa fie mai degraba despre eficacitate, decat despre eficienta.
Ce ai descoperit nou despre industria publicitatii in ultimul an
Am descoperit ca avem mai multe resurse interioare decat credeam cu totii; ca mai grea decat lupta pentru clienti este lupta pentru talente, si asta e valabil la orice nivel si pentru orice fel de companie. Cine s-a reinventat in 2020 a facut-o nu pentru ca a avut cei mai multi bani, ci pentru ca a avut in echipa oameni cu curaj, empatie, viziune si drive care au intors o situatie nemaiintalnita intr-un avantaj. Ca suntem una din industriile destul de norocoase pentru ca prin gandirea laterala si creativitatea specifice meseriei, am reusit cu totii sa ne adaptam si sa ne reinventam mai usor decat alte industrii.