Cel mai important lucru ca să ajungi un regizor bun de reclame... sunt de fapt trei, ne spune Florin Babei. Să știi să dai bine cu mătura ca să știi ce să ceri femeii de serviciu, să nu-ți pierzi de tot entuziasmul după feedback-urile agenției și să ai mereu o echipă ce poate face treaba mai bine ca tine.
Pentru Florin, rollercoaster-ul regizoral a fost declanșat de un concurs din liceu, la 15 ani, a urmat UNATC și prima reclamă cu o echipă în spate pentru un brand de gaming. Ar dori să facă mai multe proiecte pe zona de mâncare și nu-l deranjează căile bătătorite, atât timp cât sunt bătute cu cap.
Nu mă enervează clișeele, sunt fan Tarantino și e clar ca el face artă din clișee. Mă enervează când văd un proiect prost executat și făcut pe genunchi. Sunt o mână de regizori foarte fresh, pe care îi admir, în rest foarte multe proiecte safe, care mor în sertarul cu “am mai bifat-o și pe asta”.
Despre cum ocolește el clișeele, reclamele din 2021, poveștile manifesto ale anului și trendurile perioadei, povestește Florin după cum urmează:
Gata, mă fac regizor
Aveam 15 ani, eram la liceu, când profesoara de engleză a venit cu un pliant la un festival de film pentru liceeni. M-am înscris imediat, am făcut un scurtmetraj, cu care am și câștigat, lucru care m-a impulsionat să continui să fac film în fiecare an de liceu și apoi să dau la UNATC. Trebuia doar să-i conving pe ai mei că se pot face bani din meseria asta.
Primele reclame
Prin 2012, imediat după ce am terminat facultatea, am început să colaborez cu alți regizori pe proiecte branded. Cu Diud făceam majoritatea proiectelor, unde filmam, regizam și apoi editam. Prin 2015 l-am cunoscut pe Alex Coteț, la început eram first, apoi făceam edit-ul și grafica. Am continuat să fac de toate, până când am fost propus ca regizor la un proiect și am fost refuzat, pentru că eram cunoscut ca editor. Asta m-a făcut să mă gândesc mai bine la prioritățile mele și, din acel moment, am decis că vreau să fac exclusiv regie. În 2016 am început să lucrez cu VICE Romania și să fac TVC-uri pentru un brand farma, client cu care am lucrat constant timp de doi ani.
Am avut norocul să fac prima reclamă la un brand de gaming, cu un client aflat la prima filmare, foarte permisiv și cu un buget sănătos. Asta, plus faptul că nu trebuia să mai fac cinci job-uri pe set și că aveam echipa întreagă în spate, mi-au dat încredere că pot să trec la următorul nivel.
Briefuri noi și vechi
La început lucram cu un client care știa exact ce își dorește să obțină și brief-urile erau destul de scurte și clare, plus că lucrând constant, am înteles repede direcția. În prezent brief-urile se împart în două: cele foarte clare unde nu ai loc de prea multă interpretare și unde ești mai mult executant sau brief-urile lăsate mai libere unde pot să vin cu viziunea mea sau chiar să schimb scenariul.
Acum, nu mai pun la suflet dacă intervine clientul la montaj și îmi schimbă viziunea, dar, din când în când, am norocul de câte un client care mă lasă să-mi fac treaba până la capăt.
Ceva de învățat
Am învățat de la Andrei Gheorghe că trebuie să-ți faci treaba cat poți tu de bine, ca noaptea să pui capul liniștit pe pernă. De la Alex Coteț am învățat că trebuie să ai un stil, ca să vină la tine clienții și să te lase să-ți faci de cap.
Inspirația
Mă documentez zilnic, cam 99% din timp, restul îl aloc somnului și mâncatului :)), într-o zi fără filmare. Stau non-stop pe YouTube, Vimeo și pe site-uri de director scouting sau site-uri cu scurtmetraje.
De ex: global-players.de, Youtube - Steve Giralt, StudioBinder, Macro room, Vox, shortoftheweek.com
Cel mai important lucru pentru a fi un regizor de reclame bun
Ca să devii un regizor bun, ar trebui să îndeplinești trei condiții:
- În primul rând să rămâi cu 1 gram de creativitate și entuziasm, după feedback-urile repetate ale agenției.
- Să știi să dai bine cu mătura, ca atunci când mergi pe set, să știi ce să-i ceri femeii de serviciu :))
- Să stăpânești toate departamentele foarte bine, dar să îți alegi o echipă care poate face treaba mai bine decât ai putea tu.
2020, probă de pandemie
Am avut un început de an surprinzător de plin, după lock down a urmat o vacanță prelungită și o toamnă încărcată . Nu mi se pare că s-a schimbat foarte mult în afară de protocoale și safety.
Anul ăsta cred că va fi un pic mai bine, am avut timp de gândire și am decis să schimb direcția și să mă îndrept tot mai mult spre zona de table top; e o zonă care mă pasionează de ceva ani încoace. Așa că sper să fac cât mai multe proiecte pe food.
Noutăți pe platou
Comunicarea nu mi se pare diferită, meeting-uri făceam și înainte pe zoom, doar că acum sunt mai multe, pentru că e la îndemână. Pentru mine ca regizor nu e foarte diferit, dar producția cu siguranță a avut niște challenge-uri de trecut. Din fericire nu am întâmpinat situații neașteptate generate de pandemie.
De deranj
Nu mă enervează clișeele, sunt fan Tarantino și e clar ca el face artă din clișee. Mă enervează când văd un proiect prost executat și făcut pe genunchi.
Sunt o mână de regizori foarte fresh, pe care îi admir, în rest foarte multe proiecte safe, care mor în sertarul cu “am mai bifat-o și pe asta”.
Este loc de young blood pe piață?
Din punctul meu de vedere, este loc de young blood atâta timp cât ai ceva de spus. Însă cred că se suprasaturează piața cu proiecte banale, făcute de regizori auto-intitulați.
Pă trend
În ultimii ani s-au făcut foarte multe povești de tipul manifesto, acum am văzut că au început să fie înlocuite de poveștile cu antreprenori care se reinventează în pandemie.
Din păcate cred că ne îndreptăm din ce în ce mai mult spre drumuri deja pavate și proiecte cât mai safe. Cred că producțiile vor fi de toate felurile, ca și până acum. Eu sper la mai mult CGI, dar deocamdată sunt puține proiectele cu animații și efecte de calitate.
3 de ținut minte
De la noi
Alka-The seeds, regizor Tom Willson
Bateriile Macht - Vampirul la psiholog, regizor Roxana Andrei
Catmobile.ro - noi doar punem întrebări, regizor Alex Coteț
De la ei
Lurpak - Soft spoon
Nike - You can’t stop us
Hornbach - Options