Dan Fintescu: Principala mea misiune este să fac lucrul care-mi place cel mai mult pe lume. Să fac radio viu, adevărat, permanent

Dan Fintescu: Principala mea misiune este să fac lucrul care-mi place cel mai mult pe lume. Să fac radio viu, adevărat, permanent

În anii 80, radioul îi era tovarăș în orele lungi pe care le petrecea singur acasă, după școală. La 11 ani, a spus că vrea să fie DJ, așa că de mână cu mama lui s-a prezentat la radio. Un an mai târziu era deja DJ la Uniplus. Și așa a început aventura lui Dan Fințescu în radio. Aici a experimentat, a învățat, s-a distrat și a explorat multe și diverse roluri. Și, ca un punct interesant în povestea lui, Uniplus, radio-ul la care a debutat în 1992, la 12 ani, a ajuns să facă parte din rețeaua companiei din care face parte acum Kiss FM. Cu alte cuvinte, este, într-un fel, unul din cei mai vechi angajați de la Kiss FM. Este, de câteva zile, și noul director de programe al Kiss FM. 

Radioul este cel mai bun prieten al unora, tovarăș de călătorie al altora, companionul celor mai mulți dintre noi. Există o mulțime de motive pentru care alegi radioul, deși există azi o mulțime de alte alegeri posibile. Treaba mea este să am grijă că echipa Kiss FM nu uită aceste motive.

Dan e parte din echipa Kiss FM din 2008, iar în acești 13 ani a fost  DJ pe slot de weekend, membru fondator al Partydul Kiss FM - cea mai longeviva emisiune de clubbing din Romania (impreuna cu Oliver Simionescu // OLiX), prezent activ la acțiunile majore Kiss FM la mare și la munte - SummerKiss si WinterKiss, parte importanta din proiectele speciale Kiss FM la Neversea și Untold, unde Partydul Kiss FM deschide main stages.  De asemenea, a ocupat poziţia de project manager pentru dezvoltarea aplicaţiei Soundis - portalul agregator care reuneşte toate staţiile grupului de radio AG Radio Holding - Kiss FM, Magic FM şi Rock FM. Dan Fințescu este şi creatorul Murdar, primul podcast de ficţiune din România.

În rândurile de mai jos, vorbim cu Dan despre planurile lui din noua funcție de director de programe, curajul de a schimba un produs care e lider pe piață în segmentul lui, FM & online, de ce e nevoie de radio în 2021, dar și despre relația lui specială cu radioul și începuturile lui în FM, când fanele îi trimiteau scrisori pe hârtie, cu plic și timbru, trimise prin poștă. 

 

Planurile tale 

Câteva sunt deja clare, altele sunt încă la etapa de research și filosofie. Cu siguranță că principala mea misiune este să fac lucrul care-mi place cel mai mult pe lume. Să fac radio viu, adevărat, permanent. Radioul este cel mai bun prieten al unora, tovarăș de călătorie al altora, companionul celor mai mulți dintre noi. Există o mulțime de motive pentru care alegi radioul, deși există azi o mulțime de alte alegeri posibile. Treaba mea este să am grijă că echipa Kiss FM nu uită aceste motive.

 

Primele lucruri pe care vrei să le faci

Cel mai important lucru pe care îl am de făcut este să învăț tot ce e de învățat despre jobul pe care îl am de făcut. Sigur că experiența pe care o am în mass-media și anii mulți pe care îi am deja în Kiss FM sunt un mare ajutor. Dar încă sunt multe chestii de descoperit, reglat și aflat. Dar este vital să să înțeleg pe deplin totul înainte de a lua niște decizii mari.

 

Responsabilitățile tale ca director de programe Kiss FM

Cred că explicația cea mai ușoară este asta: dacă deschizi radioul, tot ce se aude pe Kiss FM (mai puțin reclamele, să zicem) este responsabilitatea mea. Iar sarcina mea de bază este ca tot ce se aude atunci când deschizi radioul să fie de cea mai bună calitate pentru categoria de radio în care se încadrează Kiss FM.

 

Provocările

Cea mai mare provocare este curajul de a aduce modificări unui produs care, de 12 ani, este cel mai ascultat post de radio din România. Când ai aproape 2,5 milioane de oameni care îți ascultă muzica în fiecare zi, e foarte ușor să alegi să nu mai faci nimic, să nu riști. Ei bine, asta e a doua provocare. Să ai curajul de a face modificări care nu țin cont de faptul că e vorba despre un produs care e lider piață în domeniul său.

 

De ce e nevoie la radio în 2021 :)

Cred că întrebarea ta e politicoasă. Și că ea de fapt este: Mai e nevoie de radio în 2021? Răspunsul meu este DA! Mă bazez în primul rând pe cifre, atunci când spun asta. Și mă bazez pe o mulțime de studii care arată că, deși oamenilor le plac playlisturile și platformele de streaming, ei se întorc spre radio pentru că au nevoie să le fie certificate gusturile muzicale, pentru că în radio găsesc ceva ce algoritmii nu le pot da - un prieten, un om cu care să vorbească, o sursă de încredere. Un studiu recent arăta că, pentru români, radioul este cea mai de încredere sursă de informare. E asta o responsabilitate? Desigur. Dar cu siguranță că această încredere este dată de faptul că omul de la microfon n-a profitat niciodată de credulitatea publicului său. Sau mult mai puțin decât alții.

 

FM & Online radio: Versus sau complementare?

Cred că etichetele astea dispar. Cele mai ascultate posturi de radio online din România sunt cele care există și în FM. Există posturi de radio online care sună fix ca unul FM. Nu sunt nici versus, nici complementare, ci sunt pur și simplu.

Un radio care nu este interactiv își neagă propriile atuuri față de competitorii digitali. Deci vitale.

 

Cum e atmosfera și echipa la Kiss FM

Kiss FM face parte dintr-o companie care are foarte mare grijă de echipă. Iar lucrul ăsta îți conferă siguranța de comunica, de a încerca mereu lucruri noi fără să-ți fie mereu teamă că ai o sabie deasupra capului. Faptul că am foarte mulți colegi pe care îi cunosc de o viață îmi face munca extrem de ușoară și plăcută.

 

Primele amintiri în legătură cu radio-ul

Radio România, în anii '80. Fac parte din generația cu cheia de gât, iar radioul îmi era tovarăș în orele lungi pe care le petreceam singur acasă, după școală, în timp ce ai mei erau la serviciu.

Ascultam singurul post de radio pe care îl aveam. Plus un pic de Vocea Americii, la țară,  în vacanță, cu volumul dat la minim ca să nu ne audă vecinii. Apoi, imediat după 1989, a apărut Unifun Radio șiiiii... m-am îndrăgostit iremediabil. Știam totul pe dinafară. Jingle-uri, piese, ticuri verbale ale DJ-ilor, generice de emisiuni... TOT!

 

Cum ai ajuns la radio

De mână cu mama. La 11 ani i-am spus că eu vreau să fiu DJ. Am avut norocul să am părinți care mi-au încurajat orice fel de dorință legată de profesie. Așa că m-am prezentat acolo prin 1991 și am avut parte de niște oameni suficient de nebuni care să mă primească, să mă învețe și în cele din urmă să-mi dea propriul program la radio. La 12 ani eram DJ la Unifun, care devenise deja Uniplus, care a ajuns să facă parte din rețeaua companiei din care face parte acum Kiss FM. Cu alte cuvinte, într-un fel, sunt unul din cei mai vechi angajați de la Kiss FM.

 

De ce radio și nu altceva

Asta am simțit că e menirea mea. Chiar și atunci când lucram în televiziune am încercat să ajung să lucrez în radio. Timp de 8 ani m-am rugat de Alex Macavei de la 21 și de Vadi de la Kiss FM să mă primească. Ei au zis că nu-s bun de radio. Eu nu m-am lăsat. În cele din urmă, în 2008, am ajuns să prezint matinal de vacanță la Kiss FM. Și, de-atunci, aici e casa mea.

Radioul reprezintă tot ce mi-am dorit vreodată să fiu din punct de vedere profesional. Am ascultat toată viața, mi-am dorit toată viața și simt că pot lucra o viață în radio.

 

Prima emisiune, prima melodie 

Prima emisiune în care am apărut la radio a fost una de party. Misto e că 30 de ani mai târziu una din emisiunile pe care le fac e tot de party. De piesă... nu mai știu. Dar șiu sigur că "genericul", piesa cu care îmi începeam fiecare program la radio în 1991 - 1992 era "Don't Worry Be Happy" a lui Bobby McFerrin.

 

Ce te preocupa atunci

Aveam 11 ani. Mă preocupa orice chestie legată de munca mea. Țin minte că stăteam cu ochii căscați la orice discuție despre radio, despre muzică. Și, ca să fiu foarte sincer, mă preocupau foarte tare fanele care îmi scriau. Era vorba despre scrisori pe hârtie, cu plic și timbru, trimise prin poștă. Am primit vreo câteva zeci în anii ăia.

Culmea e că radioul atunci era, cred eu, foarte aproape de cum ar trebui să fie radioul acum. Cu reguli, evident, dar și cu multă libertate, cu pasiune, cu personalități puternice și răspicate.

 

Greșeli, învățături

Am făcut foarte multe greșeli. Dar cea mai mare și grea, pentru recuperarea căreia am avut nevoie de câțiva ani, a fost să mă scufund atât de tare în muncă încât să uit total cine sunt eu de fapt și care sunt chestiile de pe lume care mă reprezintă și în lipsa cărora încep să mă șterg ca om.

Am învățat multe de la toate chestiile pe care le-am făcut "în aer" cum zici tu: televiziune, evenimente, radio, film, podcast. Dar totul se rezumă la un singur cuvânt: asumare. Asumă-ți ceea ce faci sau lasă-te de meserie.

 

Cum e acum peisajul radio din România

România e o țară cu un peisaj radio care îl depășește din punct de vedere calitativ pe cel din multe țări mai avansate decât noi în alte domenii.  Iar ăsta e un motiv de mândrie cu atât mai mare pentru mine acum.

 

Cum a schimbat pandemia consumul de radio

L-a schimbat mult mai puțin decât ne-am fi așteptat, cel puțin după cele mai recente cifre de audiență pe care le avem. O veste bună și un vot de încredere acordat radioului ca tip de mijloc de comunicare în masă.

 

Ce a rămas la fel

E simplă asta: dorința oamenilor de a primi muzică bună prezentată de voci autentice.

 

Ce te enervează, ce îți place

Mă enervează că alegem să ignorăm că importanța scăzută pe care o acordăm educației nu mai poate rămâne neschimbată în epoca hiper-supra-extra-(dez)informării pe care o trăim.

Îmi place să văd cum tinerii se adaptează noii lumi cu mult mai multă abilitate decât i-ar crede generațiile anterioare în stare.

 

Cum s-a schimbat ascultătorul român de radio

S-a schimbat? Eu nu cred. I s-a schimbat viața? Da. Dar omul a rămas același. Va reacționa la aceiași stimuli emoționali, la autenticitate, la sinceritate.

 

Unde ascultă oamenii

Oriunde e ceva sau cineva care vorbește "pe limba lor". Dacă produsul tău e atât de bun, el va fi ascultat oriunde, oricând, prin intermediul oricărui facilitator.

 

Ce își doresc să asculte 

Muzică de care să fie siguri că e bună, oameni de care să fie siguri că sunt adevărați.

 

Ce poate ucide radio-ul

Pe sine. Dacă își pierde umanitatea.

 

Ce îl salvează

Pasiunea. Mereu și de fiecare dată.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related