Adrian Rusu: As vrea sa make advertising great again. Domeniul asta si-a pierdut din sexyness pentru ca e vazut prin prisma unor defintii din manuale care nu-l mai caracterizeaza

Adrian Rusu: As vrea sa make advertising great again. Domeniul asta si-a pierdut din sexyness pentru ca e vazut prin prisma unor defintii din manuale care nu-l mai caracterizeaza

E nevoie de teorie în publicitate sau meseria se învață în agenții? Întrebarea e veche și nedreaptă. E nevoie și de teorie și de practică și ambele ar trebui să își găsească mai bine locul în facultățile de profil. Acesta este și obiectivul lui Adrian Rusu, Group Creative Director & Head of Art, McCann Bucuresti, care a început anul acesta să predea la FJSC.

 Studentii au nevoie de sesiuni mult mai aplicate. Sa simuleze cat mai real viata din industrie. Iar asta cred ca e o misiune pe care ar trebui sa o ia agentiile alaturi de facultati, spune el.

S-a hotarat de la inceput ca el nu va tine un ”curs”, ci isi va aduce studentii intr-o agentie virtuala. Si apoi, tot sistemul de predare si l-a construit pe conceptul asta: cu briefuri, taskuri și evaluare. Obiectivul principal, spune el, este ca fiecare sa ramana cu ceva real si folositor: un portofoliu, o cheie cu care sa poata accesa industria. Mai multe despre publicitate, teorie și practica, povesteste Adrian Rusu mai jos:

 

Cum priveai publicitatea la început și acum

Mereu mi s-a parut un domeniu exotic si challenging, in care esti intr-un continuu proces de invatare, dar din care te si bucuri de toata bucata de entertainment pe care o aduce. Haha, advertisingul este edutament :). Nici acum lucrurile nu s-au schimbat foarte mult. Curiozitatea te face sa fii relevant in industria asta.

 

Cum te-ai hotărât că vrei să predai

Nu pot sa zic ca am urmarit neaparat sa fac asta, chiar daca de fiecare data cand aveam ocazia, povesteam cu pasiune despre cum sta treaba cu advertisingul si ce inseamna performanta in munca asta. Un fel de Ross Geller din Friends, dar nu pe boring. Cum s-a ivit sansa, mi-am zis ca e momentul perfect sa-i aduc un tribut lui Adrian Rusu de acum 15 ani, care in facultate avea nevoie de cineva sa-i spuna pe bune despre cum e cu viata in creatie

S-a intamplat organic. Experienta si rezultatele din ultimii ani in McCann au fost cel mai bun examen de incredere fata de colegi si clienti, dar nu numai.  Asa ca nu chiar out of nowhere (caci ne cunosteam deja) am fost sunat de Toni Momoc (Decanul Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii) si mi-a zis de cursul de Art Direction in Publicitate. Challenge accepted! Practic, certificarea mea a fost munca depusa pana acum, iar asta e o recunostinta extraordinara.

 

Stilul de predare

In primul rand am hotarat ca asta nu e un curs. Este o agentie de creatie cu focus pe art direction. In fiecare marti nu ne vedem doua ore la curs, ci ne intalnim „la agentie”. Faptul ca intalnirile sunt online ne permite sa ne imaginam ca suntem intr-un oricare alt meeting de creatie. Si totul e construit pe conceptul asta, avem briefuri, avem obiective si da... avem si evaluare. Incerc sa lead by example, inainte sa am prea mari pretentii de la taskurile pe care le dau, am grija sa-mi iasa prezentarile tipla.

 

Cum ti-ai pregatit orele

Mi-ar placea sa fie un Disneyland al art directionului. Mai intai acoperim niste notiuni generale, dupa care accesam diferite „ride-uri” in functie de media. Vedem cum se procedeaza in ATL, digitial, BTL, etc. Si la fiecare ride avem briefuri, dupa care stam si povestim pe idei. Obiectivul principal este ca dupa journey-ul asta fiecare sa ramana cu ceva real si folositor: un portofoliu, o cheie cu care sa poata accesa industria. Cea mai grea parte a fost chiar structurarea informatiei cursului).

Slide din timpul cursului

 

Temeri

Sa-mi faca probleme netul sau sa am chestii tehnice pe care nu le inteleg. Da, s-au intamplat. Pregatisem o sesiune in care voiam sa fac un soi de live cooking, dar in Photoshop. Din motive, pe care le-am inteles ulterior, nu reuseam sa dau share screen de pe nicio platforma. E naspa ca-ti pierzi flow-ul, iar lor le piere interesul. Ah, si timpul. Sa nu apara alte lucruri job related care sa ma faca sa aman intalnirea. Asta e alta teama.

 

Ce vrei sa aduci nou

As vrea sa make advertising great again. Pare ca domeniul asta si-a pierdut din sexyness pentru ca e vazut prin prisma unor defintii din manuale care de multa vreme nu-l mai caracterizeaza asa cum e in realitate. Este despre noi formate de content, despre experienta si despre doing good, nu doar ce vedem la tv. Deci, imi doresc sa dau un plus de entuziasm viitoarelor talente creative.

Mai mult, art direction-ul este un pic in blur, nu ai un concept clar despre ce e el cand pui ochii pe domeniul asta. Mereu mi-am zis ca ar trebui sa fie un curs hibrid, undeva intre ce inveti la arte si ce inveti la comunicare. Pentru ca nu este doar despre design si nu este doar despre cum poti sa fii un bun om de comunicare. Este despre ambele lucruri imbinate armonios. Ca intr-un layout bun.

Slide din timpul cursului 

Cred ca unul dintre cele mai importante lucruri care se intampla in sesiunile noastre este faptul ca fiecare bucata de teorie este sustinuta de exemple reale din campanii fresh, proaspat lansate. Este usor ca referintele sunt actuale, le cunosc si ei, iar eu am deja gandurile pregatite despre ce a insemnat pregatirea campaniei.

De exemplu, cum poti sa dezvolti un intreg univers vizual cand ideea se focuseaza pe un mesaj foarte simplu si clar precum „AVEM SI HAINE”. 

Sau cum ilustrezi creative leap-ul in art direction aducand doua zone vizuale impreuna: cea a micilor producatori locali si grafica din Waze, in Piata la Drum pentru Mastercard.

 

Studentii

Sunt foarte faini si creativi. Petrecem timp misto impreuna si chiar astept cu nerabdare intalnirile cu ei ca au o energie buna. E tare ca sunt mult mult mai dezinvolti decat eram eu in a-si sustine ideile si le este foarte „la indemana” lucrul cu programe de editare foto-video. Cred ca e un win-win situation.

 

Cum a fost scoala pentru tine

Facultatea a fost una dintre cele mai interesante perioade. Am avut si norocul sa fiu intr-o generatie cool, acum mai toti colegii mei sunt top in ceea ce au ales sa faca. Cumva, inconstient, cred ca ne-am ambitionat reciproc. Mi-a placut ca am participat la cursuri care chiar ma ajutau sa ma dezvolt in directia in care eram interesat. Nu mi-a placut ca nu am facut mai mult din cursurile alea si am facut altele. Dar, da... daca nu ai platouas de optiuni, poate nu stii pe ce drum sa mergi.

 

Profesori te-au marcat

Au fost destul de multi. Mai toti care puneau acel extra mile de pasiune si nu faceau lucrurile doar ca trebuiau facute.

 

De ce e nevoie in scoala din Ro, la nivel de predare

Cred ca studentii au nevoie de sesiuni mult mai aplicate. Sa simuleze cat mai real viata din industrie. Iar asta cred ca e o misiune pe care ar trebui sa o ia agentiile alaturi de facultati. Din pacate ajungi sa accesezi advertisingul facand cursuri private pe langa facultate, tu fiind venit in Bucuresti, la facultate. Ah, si cred ca trebuie mai mult aplicat mindset-ul de coach, profesorii sa inspire.

 

Cat conteaza teoria 

Teoria conteaza foarte mult pentru a-ti putea stabili o structura de gandire, pentru a putea intelege niste principii. In acelasi timp, foarte mult conteaza si teoria realitatii pentru ca „ne trebuie un KV asap!” sau „punem acelasi super pe bbi si pe bbo?” nu le defineste nimeni. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Campanii

Oameni

Sectiune



Branded


Related