Dupa o lunga experienta in companii si agentii de publicitate, Alexandra Cantor a descoperit lumea unor ONG-uri despre care nu auzise, dar care schimbau fundamental in bine diverse zone ale societatii. Atunci si-a dat seama ca vrea sa invete de la ei cum se face bine pe bune si sa duca asta mai departe in job-ul ei de zi cu zi. Fast Forward in prezent, Alexandra Cantor e noua Directoare Executiva FFFF, o organizatie cu rol important cand vine vorba de politici publice pentru industrii creative.
Alexandra este alaturi de FFFF din 2015, ca trainer de proiecte Policlinica de Marketing pentru ONG-uri si are un background de 16 ani de experienta in marketing si comunicare - Leo Burnett, Scala JWT, unde a lucrat cu P&G, Nestle, Groupama, Unicredit Bank, Bergenbier, Unilever si Strauss Group. A fost Marketing Manager in proiectul Indygen - o divizie de inovatie a Vodafone Romania, apoi Managing Director in agentia First Content Studio si a lucrat si pe diverse proiecte freelance.
Venind dintr-o lume competitiva si pe alocuri agresiva, m-a surprins sa vad ca proiectele prind contur si altfel, intr-o atmosfera colaborativa unde beneficiarul proiectului este mai important decat echipa care gestioneaza efectiv proiectul. M-am lipit repede de echipa cu care m-am inteles foarte bine.
Vorbim cu Alexandra despre lumea ONG-urilor, planurile de la FFFF, cat de greu e sa schimbi lumea in bine si de unde incepi, cand iti propui astfel de obiective ambitioase:
Responsabilitatile in noua functie
Atributiile mele principale sunt legate de strategia pe termen lung a fundatiei, finantarile care ne sustin planurile strategice si, nu in ultimul rand, consolidarea echipei. Preluarea acestei functii a fost usurata de faptul ca deja colaboram cu FFFF de 5 ani pe unul dintre proiectele principale, Policlinica de Marketing, si cunosteam bine echipa. Dificil a fost sa incep noul job de la mine din sufragerie, acelasi loc in care l-am si incheiat pe cel precedent. Mi-a fost greu in prima luna sa simt ca am un job nou, ca de fapt fac altceva, dar asta s-a schimbat dupa ce am intrat in detaliile proiectelor. Sunt foarte fericita ca, asa cum intuiam, avem o echipa foarte sudata care gestioneaza extrem de bine proiectele curente, iar asta mi-a usurat procesul de onboarding.
Avem deja cateva planuri de viitor, desenate impreuna cu Vlad Tausance (manager de dezvoltare) si Danina Arsene (manager de program), partenerii mei in aceasta calatorie noua. Vrem sa crestem impactul platformei de stiinta si tehnologie Mindcraft Stories care ne-a fost incredintata de catre BRD Societe Generale, vrem sa ajungem la cat mai multi adolescenti cu programul In A Relationship, dar si sa pornim o cercetare nationala despre violenta in randul acestui grup de varsta, vrem sa ne asumam un rol de jucator cand vine vorba de politici publice pentru industrii creative.
Motto-ul anului acesta ramane flexibilitate si adaptabilitate, pentru ca suntem intr-o perioada de schimbari si transformari. Nu prea am temeri si asta este o supriza pentru mine. Cred ca pandemia m-a invatat sau mi-a reamintit ca orice situatie apare, sigur exista o varianta in care putem sa ii facem fata si pana la urma crizele si haosul sunt acele momente super creative din care se nasc idei si structuri noi.
Inceputul in FFFF
Ce m-a suprins cel mai tare a fost bunavointa tuturor, dorinta reala de a ajuta, de a face lucrurile cat de bine se poate. Vlad a fost cel care m-a adus la fundatie, spunandu-mi “o sa faci altceva decat esti tu obisnuita, dar sigur o sa iti placa” si a avut dreptate. Venind dintr-o lume competitiva si pe alocuri agresiva, m-a surprins sa vad ca proiectele prind contur si altfel, intr-o atmosfera colaborativa unde beneficiarul proiectului este mai important decat echipa care gestioneaza efectiv proiectul. M-am lipit repede de echipa cu care m-am inteles foarte bine.
Datorita Romania American Foundation si proiectului Policlinica de Marketing si Comunicare, pe care il pilotam la vremea respectiva, am descoperit lumea unor ONG-uri despre care nu auzisem niciodata, dar care schimbau fundamental in bine diverse zone ale societatii noastre. Imi amintesc ca mi-am zis ca vreau sa invat de la oamenii acestia cum se face bine pe bune si sa duc asta in job-ul meu de zi cu zi, in companiile cu care lucram la vremea respectiva.
Cum s-a schimbat fundatia in ultimii 5 ani
Am vazut fundatia dezvoltandu-se si crescand mult in cei 5 ani, cat am lucrat din postura de colaborator. Cred ca ce mi-a placut cel mai mult a fost sa vad cum proiecte care la inceput erau mici si aveau impact redus au devenit din ce in ce mai mari, cu un impact din ce in ce mai mare si ma refer aici la proiectele Superscrieri sau In a Relationship. Superscrieri a crescut de la o gala la Arcub la una care a umplut una dintre salile TNB-ului, de la un concurs si o decernare, la un intreg festival care a inclus workshop-uri, dezbateri, cercuri de donatori, burse pentru jurnalisti. In a Relationship a inceput cu o cercetare legata de tineri si abuzuri in relatiile lor, facuta de elevi despre elevi si a ajuns sa produca un material de foarte mare ajutor tinerilor dar si parintilor lor, o carte care vorbeste despre diversele tipuri de abuzuri si despre interesele si problemele acestei generatii.
La fel ca fundatia si eu m-am schimbat mult in 5 ani, mi-am facut curaj sa fac pasul catre un vis vechi, acela de a lucra intr-un loc unde pot crea proiecte, care aduc un pic de bine in viata noastra. Asa cum povesteam mai sus, cand am inceput sa lucrez cu ONG-urile, am aflat ca exista proiecte extraordinare care incearca sa schimbe lucruri si sa aduca imbunatatiri, acolo unde statul nu poate, care se gandesc la o dezvoltare sustenabila si nu la quick fixes. Genul acesta de proiecte vreau sa il facem si noi.
Ce ai invatat despre ONG-uri de cand esti la FFFF
In acesti ani am vazut ca zona corporate si ONG-urile sunt doua lumi care au de invatat una de la celalalta. In sectorul ONG lipseste mentalitatea de business, si nu ma refer aici la profit pentru ca este evident ca nu asta trebuie sa faca ONG-urile. Ma refer la planning strategic si financiar, la gestionarea si dimensionarea echipelor, la proceduri interne de eficientizare a proceselor, la „vanzarea” si comunicarea a ceea ce fac. Lipseste comunicarea in acest sector, precum si disciplina. De aceea publicul larg nu prea stie ce proiecte se fac, ce schimbari se aduc, ce se repara si se face bine la nivel local sau national. Cat despre corporate, cred ca isi pot gasi niste parteneri foarte buni in diverse ONG-uri, care ii pot invata si ajuta fie la indeplinirea unor obiective de CSR, fie la crearea unor proiecte cu impact in comunitatile in care ei activeaza.
Sectorul non-profit are nevoie cronica de bani, deoarece finantarile sunt din ce in ce mai rare si mai competitive si de timp pentru respirat, pentru ca majoritatea echipelor sunt subdimensionate si epuizate. Cerem foarte mult de la ONG-uri - sa repare educatia sau agricultura, sa rezolve crizele din sanatate sau asistenta sociala - dar, deseori, dam la schimb prea putin. Am putea incepe cu un pic de atentie si de rabdare.
Ce urmeaza pentru FFFF
Proiectele vechi merg foarte bine - Superscrieri a avut Gala editiei 10 pe 19 aprilie, a fost o filmare transmisa live pe Facebook-ul FFFF si al partenerilor. A fost o editie aniversara de pandemie in care, mai important decat o celebrare fastuoasa, a fost asigurarea continuitatii proiectului si recunoasterea muncii jurnalistilor in anul nebun care a trecut.
In a Relationship isi continua dialogul cu adolescentii prin ateliere dedicate pe tema abuzurilor, pe care speram sa le putem face in curand si in format offline si isi propune sa vina cu date noi relevante despre tinerii din Romania.
Policlinica de Marketing sustine in continuare ONG-urile, care trec prin dificultati in perioada aceasta si cauta solutii de comunicare si fundraising. In plus, invata alaturi de Food Hub-uri cum sa pozitioneze acest nou concept pe piata de food, care isi propune sa aduca micii producatori agricoli locali, direct pe mesele clientilor interesati de mancare naturala, sanatoasa, cultivata sustenabil. Mindcraft Stories este un proiect frumos inceput alaturi de BRD anul trecut, pe care anul acesta vrem sa il crestem astfel incat sa devina cel mai relevant publisher pe zona de stiinta si tehnologie de la noi.
In 2021, important pentru noi este sa asiguram sustenabiliatea financiara a Fundatiei, sa asiguram continuitatea proiectelor deja existente si sa consolidam echipa. E un an de asezare in formula noua si de testare a unor directii noi de dezvoltare.
Cum a evoluat atitudinea civica in Ro
Din punctul meu de vedere, in ultimii ani, noi am descoperit civismul, am invatat sa ne zicem parerea, sa intelegem ca parerea noastra conteaza si poate aduce schimbari. De la protestele Rosia Montana, la cele din 2017, de la oameni care verifica transporturi de lemne in aplicatie si suna la 112 daca sunt ilegale, pana la oameni care lucreaza in comunitati defavorizate ajutand mame minore, la femeile care militeaza pentru pedepsirea reala a agresorilor in cazuri de violenta domestica, la comunitati intregi de oameni care in primvara lui 2020 au sarit sa ajute fie cu donatii, echipamente sau know how sectorul sanitar, pana la multi dintre noi care share-uim anunturi de adoptie animale sau fundraisere pentru diverse cauze. Am invatat notiunea de a dona, fie bani, fie timp, fie know-how.
De aceea cred ca e importanta comunicarea pentru sectorul ONG, pentru ca oamenii care au aceasta disponibilitate trebuie sa afle usor unde si cu ce pot ajuta cel mai bine si mai simplu.
Si mai cred ca avem de invatat mult de la generatia noua, care stie ca prioritatea noastra este casa comuna in care traim, acest mare ecosistem care ne furnizeaza aer, hrana, adapost si pentru care trebuie sa ne schimbam mentalitatea si unele practici curente, ca sa ne bucuram de ea si sa fim mai bine.