[Regizor în 30 sec] Germain Kanda: Pentru majoritatea reclamelor a fost necesar să filmăm o variantă în care personajele purtau mască și încă una fără mască

[Regizor în 30 sec] Germain Kanda: Pentru majoritatea reclamelor a fost necesar să filmăm o variantă în care personajele purtau mască și încă una fără mască

După ce a terminat masterul de regie la UNATC, Germain Kanda s-a apucat de regizat reclame, asta prin 2016. Față de primele proiecte, acum acordă mai mult timp lucrului cu actorii, repetițiilor, în etapa de de preproducție, pentru a asigura că ajunge în cele din urmă la un concept creativ mai bun. Crede că acum regia publicitară autohtonă traversează un moment foarte bun, în care există multă creativitate și multă energie bună din partea celor implicați în proiecte. 

"Simt că balanța dintre “safety zone” și idei noi începe să se încline mai mult spre a doua opțiune, ceea ce mi se pare excelent. Mi-aș dori totuși să avem și mai multe reclame bazate pe povești și personaje mai amplu dezvoltate, mai memorabile."

Nu înțelege însă de ce încă mulți clienți aleg să meargă pe regizori de afară, când există mult talent local, căruia i-ar trebui doar o doză de încredere în plus.

 

Gata, mă fac regizor

Mă pregăteam intens pentru medicină. Cred că erau aproape trei ani de când făceam pregătiri la chimie organică și anatomie. Planul era aproape clar, intram la medicină, studiam 6 ani, apoi făceam rezidențiatul pe oftalmologie sau cardiologie. Medicina mă fascina, dar în timpul liber mai era ceva care mă fascina în egală măsură. Îmi plăcea să scriu și am avut norocul de a fi încurajat încă din copilărie și apoi la liceu de către profesorii de română. Îmi plăcea mult să fotografiez și nu o să uit ce bucurie imensă am simțit când mama mi-a luat prima mea cameră foto compactă, o “săpunieră”. Nu a durat mult până să descopăr plăcerea de a filma și chiar să ajung să mă infiltrez pe platouri ca figurație la lung metraje și reclame. În acest ritm, m-am trezit cu trei luni înainte de admitere în fața oglinzii cu două ținute vestimentare: una de doctor, cu halat și stetoscop la gât, cealaltă de regizor, cu fular și bonetă. Și acum îmi vine să râd. Îmi ținusem un speech din perspectiva fiecărui rol și deși îmi plăcuse cel de doctor fiindcă știam că puteam ajuta persoane cu probleme de sănătate, m-am gândit că și prin filme poți ajuta la fel de bine prin prisma faptului că poți crea bucurie, reflecție, speranță, râs, idei noi, aspecte care contribuie la rândul lor către o altă formă de sănătate. Așa că, după trei ani de pregătire pentru medicină și cu trei luni înainte de admitere am hotărât să devin regizor.

 

Prima oară pe platou

Oficial am început să regizez reclame din 2016, după terminarea masterului de regie la UNATC. Primul dialog pe această temă l-am avut cu Sorin Baican de la Studioset, alături de care am făcut primele reclame pentru mediul online, dar și printre primele TVC-uri. Încă o dată avusesem norocul de a mi se acorda încredere, lucru care m-a ajutat mult să mă dezvolt profesional. La început a fost nevoie de o perioadă de calibrare, fiindcă totul se întâmpla de 10 ori mai repede comparativ cu boemia din facultate. “Când?! Mâine?!” - cam astea au fost întrebările în jurul cărora am învățat să fiu mai eficient. La început mi s-a părut aproape imposibil, acum trebuie să recunosc că e un sport care îmi place și care mi-ar lipsi, mai ales fiindcă este un sport creativ. Mai mult decât atât, cu experiența acumulată de-abia aștept să fac un film.

 

Cum a fost la prima reclamă

În 2014 am făcut prima reclamă, un spot pentru Scandic Vodka. A fost prima mea experiență de a lucra alături de un 1st AD, cu Paul Cioran. Superb. Era pentru prima dată în timpul filmării când puteam să mă concentrez mai bine asupra jocului actorilor, asupra a tot ce vedeam în cadru, fără a avea grija organizării echipei. Din acel punct aveau să se îmbunătățească și alte aspecte, dar pentru acel moment pot spune că a fost o experiență plăcută.

 

Briefuri noi și vechi

Aoleu, chiar am revăzut recent primul treatment și mi-a adus aminte de colajele cu “Spor la cafelutsă”, destul de siropos. Înțelesesem complet greșit abordarea și, sincer, mă bucur mult, fiindcă nu cred că aș fi putut scrie în stilul ăla pe termen lung. Primele proiecte la care am lucrat au fost producții pentru mediul online, multe dintre ele având o mare libertate creativă. Am avut ocazia să experimentez mult alături de directori de imagine și editori video creativi. Din perspectiva regiei a fost o perioadă în care am înțeles mai bine raportul dintre creativitate, necesitate și timp, iar toată această etapă m-a ajutat mai departe când am început să realizez TVC-uri. Spre deosebire de primele proiecte, acum încerc să acord și mai mult timp repetițiilor cu actorii înaintea proiectelor, mai ales în cazul scenariilor care implică mai mult joc actoricesc decât reacții sau acțiuni simple. Tot acum, acord mai mult timp pregătirii alături de echipă în etapa de pre-producție, aspect care ne ajută să construim un concept vizual mult mai bine definit.

 

Câte ceva de învățat

Am învățat că acest domeniu îmbină foarte bine partea profesională cu cea profesională - exact. Acum, serios, pentru mine a adus multe învățături chiar și pentru viața de zi cu zi. M-a învățat să lucrez ușor cu imprevizibilul, să nu îmi inhib creativitatea dintr-o problemă, ci să o folosesc către a găsi soluții. Mi-a demonstrat încă o dată cât de important este calmul și că este opțiunea cea mai eficientă ca timp, ca stare și ca efect atunci când întâmpini situații dificile. Totodată, am ajuns la concluzia că este important să ai o echipă în care toți să fiți pe aceeași lungime de undă, deoarece comunicarea devine mult mai naturală și modul de lucru mai legat.

 

Inspirația

A devenit parte din viața de zi cu zi să văd filme, animații, reclame, eseuri video, să urmăresc canale ale unor artiști și tehnicieni din domeniu și nu numai. O sursă de inspirație pentru trenduri noi în publicitate sunt artiștii pe care îi descopăr prin Vimeo sau pe platforme precum Imperial Woodpecker, Anonymous Content, Traktor etc. Pentru aprofundarea gramaticii vizuale urmăresc pe YouTube canale precum Cinema Tyler, Every Frame a Painting, Now You See it. Îmi place la fel de mult să urmăresc making of-uri și repetiții pentru filme de lung metraj care mă inspiră atât creativ, prin abordările tehnice, cât și practic, prin prisma atmosferei de lucru, a modului de exprimare și a colaborării de echipă. La rândul meu, îmi place să experimentez diverse tehnici vizuale. Le filmez cu telefonul, apoi le editez, iar acest lucru mă ajută să previzualizez secvențele înainte de filmare.

 

Cel mai important lucru pentru a fi un regizor de reclame bun

A fi altruist în creativitatea ta. Spun asta fiindcă rolul principal sau conectorul principal într-o reclamă este jucat de produs. Chiar dacă produsul nu este prezent în cadru, trebuie să te asiguri că tema este expusă clar pentru a susține ideologia brandului. Totodată, consider că regizorul trebuie să aibă o comunicare bună cu agenția de publicitate și cu clientul pentru a înțelege conceptul și pentru a dezvolta ideea prin abordarea regizorală. O echipă unită, creativă și implicată este ceea ce te ajută să fii la rândul tău bun. Ne sprijinim unii pe alții, iar pentru asta este necesar să ai o comunicare bună și mai ales respect față de colegi. Totodată, este important ca viziunea ta asupra proiectului să fie clară, dar consider că la fel de important este să discuți și să construiești abordările stilistice alături de directorul de imagine, de scenograf, editor, costumier, grafician, artiștii make-up și hairstyling.

 

2020, probă de pandemie

2020 a schimbat modul de lucru. Au început ședințele online și tot atunci au apărut primele proiecte care înglobau creativ situația pandemiei. Pentru majoritatea reclamelor a fost necesar să filmăm o variantă în care personajele purtau mască și încă una fără mască. Contextul nu era cel mai favorabil dar cu toate acestea, numărul de proiecte l-a depășit pe cel din anul anterior. Am avut ocazia să lucrez alături de oameni noi și talentați, totodată, am realizat câteva proiecte la care țin mult: Hochland: Love Story Tymbark: Vitamin Water

2021 este deja un an mai bun din perspectiva numărului de proiecte, care a crescut atât pentru piața locală cât și pentru alte țări. Pentru țările carantinate filmările online rămân în continuare o soluție, deși procesul poate fi anevoios. Cu siguranță experiența anului trecut a ajutat pentru a îmbunătăți modul de lucru în contextul actual, atât la filmările live cât și cele online.

 

Noutăți pe platou

În mare parte perioada de pre-producție s-a mutat în mediul online, uneori chiar și cea de postproducție. Din anumite puncte de vedere cred că acest lucru a ajutat - economisim timp, poluăm mai puțin și ne putem face mai ușor timp pentru discuțiile de echipă. Totuși, având în vedere contextul pandemic intervin și situații neprevăzute precum rezultate PCR pozitive, care aduc după sine o reorganizare a producției.

 

Peisajul publicitar autohton

Simt că balanța dintre “safety zone” și idei noi începe să se încline mai mult spre a doua opțiune, ceea ce mi se pare excelent. Mi-aș dori totuși să avem și mai multe reclame bazate pe povești și personaje mai amplu dezvoltate, mai memorabile. O abordare pe care nu o înțeleg este îndreptarea proiectelor mari predominant către artiști străini. Cred că piața autohtonă dispune de foarte mulți artiști talentați care au toate aptitudinile necesare pentru a face execuții memorabile așa cum o exprimă și premiile câștigate la nenumărate festivaluri. Cred totuși că este un obicei local răspândit nu doar în domeniul acesta, guvernat de ideea că “ce vine din afară e mai bun”. Cred că un tip de încredere acordată va ajuta la dezvoltarea locală. Se simte un vibe fresh atât în abordările de script cât și în departamentele echipei de filmare. Îmi place că este loc pe piața locală, loc în care poți crește profesional, loc de explorat și de experimentat, iar acum simt că există mai multă deschidere către o libertate creativă.

 

Este loc de young blood pe piață?

Absolut. Fiecare regizor are stilul său propriu și cred că este sănătos pentru orice piață să aibă parte de un spectru larg, mai ales din punct de vedere creativ. Cred că asta va duce la dezvoltarea domeniului.

 

Trending

Mixed media este pe val și îmi place mult, combinând metode artistice variate precum film, foto, desen, grafică pentru a crea un stil vizual bogat. Totodată, observ o tendință de a crea noi valențe în actoria de reclame. Nu mai avem de-a face cu simple reacții sau personaje care sunt doar promotori ai unor produse, ci regăsim stări complexe precum încredere, anxietate, toleranță, care rezultă în personaje mai autentice. Îmi place că văd din ce în ce mai des portretizări abstracte ale unor stări prin dans contemporan sau acțiuni care ies din contextul real.

 

Spre ce ne îndreptăm

Get bold or get old. Cred că avem acces la un număr nelimitat de surse de inspirație, filme, cărți, seriale, reclame, teatru cât să nu ne blocăm creativ, chiar dacă filmarea ar avea loc în apartament. Importantă este povestea și stilistica abordată.

 

Trei de ținut minte

AirPods Pro: Snap

 

ADIDAS - UNITE ALL ORIGINALS

 

SickKids VS - Undeniable

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Studioset

Studioset este o casa de productie si post-productie, cu sediul in Bucuresti. Compania a fost infiintata in 2007 si este formata dintr-o echipa tanara de profesionisti media care au castigat numeroase premii de-a... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related