Lumea se schimba si se roteste din ce in ce mai repede, feedurile sunt aglomerate si galagioase, nevoile sunt multe si dorintele sunt mari. Dar, cu toate astea, unele lucruri raman la fel, crede Irinel Ionescu, Creative Partner Ampro. Cum ar fi simplitatea si claritatea in branding. Da, noile generatii sunt vizuale, iar atentia lor din ce in ce mai redusa, da, zgomotul de fond e obositor, si da, remediul care functioneaza e acelasi: claritate si simplitate plus diferentiere. Altfel, aglomerare mare de trenduri supraestimate si in branding:
Vor continua si in 2021 trendurile vazute in ultimii ani (recycle, minimalism, local, artizanal) si vor lua amploare cele care vin ca si raspuns la cele intamplate in 2020: social responsibility, consumer empowerment, online/mobile first si politically correctness. De departe ultimul este supraestimat, spune Irinel.
In randurile de mai jos, vorbim cu Irinel despre provocarile domeniului in pandemie, cliseele care il enerveaza, clienti noi si cerinte vechi, noile generatii de public, schimbari, certitudini si proiecte interesante la care au lucrat recent.
Strategia de pandemie
2020 a fost un an lung si obositor, in care am exersat cu entuziasm aruncatul cu capul inainte. Nu-mi aduc aminte sa fi asteptat vreodata cu asa mare nerabdare vacanta de iarna. Am trecut de la extaz la agonie on a monthly basis si intreg anul a fost un exercitiu de adaptare.
Cum am schimbat strategia? Des :) In mare parte am fost nevoiti sa avem strategii pe termen scurt din cauza lipsei de predictibilitate.
Principalele schimbari au fost lucratul de acasa in perioada de lockdown si meeting-urile de status mult mai dese. Focusul mare a fost pe retentie.
Una peste alta am incheiat anul bine, cu o usoara crestere fata de 2019 si cu 2 premii la American Design Awards.
Ce s-a intamplat cu brandingul in 2020
Am avut cumva senzatia ca s-au mai tras doi dinti la frana de mana in ceea ce priveste curajul de a alege solutii disruptive si am cautat cu totii o zona de siguranta intr-un peisaj macroeconomic nesigur…
Mari surprize in zona noastra nu au fost. Proiectele mari puse pe pauza au creat disconfort, insa nu prea se incadreaza in categoria surprize. Personal, trebuie sa recunosc ca a fost o surpriza sa vad masti de protectie Louis Vuitton, dar csf? ncsf
Cea mai mare provocare
Cei patru apostoli erau doar trei: Luca si Matei :)) Sunt mai multe provocari si nu stiu acum sa spun care e cea mai mare: mobilitatea redusa, viteza de adaptare, lipsa predictibilitatii, testarile de consumator facute pe Zoom, reorientarea unor agentii de BTL spre piata de branding, lucratul de acasa, burnout?
Problemele brandingului in Romania
Lipsa unei Asociatii de profil care sa faciliteze progresul industriei, pitch-urile gratuite, faptul ca agentiile de branding sunt vazute uneori doar ca niste executanti care deseneaza frumos.
Trenduri
In mare parte, vor continua si in 2021 trendurile vazute in ultimii ani (recycle, minimalism, local, artizanal) si vor lua amploare cele care vin ca si raspuns la cele intamplate in 2020: social responsibility, consumer empowerment, online/mobile first si politically correctness. De departe ultimul este supraestimat.
Clisee care te enerveaza
Strategiile de genul “sa fie pace-n lume” si pseudo responsabilitatea sociala a unor brand-uri. Ma omoara mesajele de falsa solidaritate :)
Cele mai interesante proiecte la care ati lucrat recent
Am scris mai sus de politically correctness. Ce fel de intrebare e asta?!? :)) Glumesc. Am lucrat mult food in 2020, am dezvoltat insa si 4 brand-uri de dezinfectanti si produse de igiena. Fara sa incerc sa fiu politically correct, fiecare proiect pe care l-am lucrat in 2020 a fost o gura de aer proaspat. Luna aprilie a fost cam inspaimantatoare, multe proiecte fiind puse pe pauza, iar din mai, si o redimensionare de ambalaj era un proiect minunat.
Clienti noi
In 2020 am demarat parteneriate cu 10 clienti noi, dintre care 2 din Republica Moldova. Majoritatea sunt din zona de food, insa avem clienti noi si din farma si din categoria de ingrijire personala.
In mare cerintele sunt aceleasi, cu prioritate crescuta pe tot ce inseamna online. Undeva in primul trimestru al anului trecut inovatiile nu mai erau o prioritate, majoritatea clientilor nostri concentrandu-se pe prezenta la raft, insa din toamna a revenit focusul pe inovatie.
Dincolo de livrabile, entuziasmul, disponibilitatea si viteza de lucru au fost mai apreciate ca niciodata.
Cum a evoluat atitudinea clientilor fata de branding
Incet si sigur. Exista un progres evident vis-a-vis de importanta acordata brandingului in ultimii ani.
Ce vor noile generatii de public
Da, sunt niste generatii vizuale. Dar nu numai ei. Si noi devenim generatii vizuale si asta din cauza multitudinii de mesaje si brand-uri si promotii si oferte. Nu mai avem timp sa contemplam prea mult la un produs sau la un serviciu. Asadar, ca sa raspund la intrebare, cu totii asteptam claritate in exprimare, onestitate si consecventa. Functioneaza simplitatea si claritatea, iar in momentul in care propozitia ta de vanzare se transforma intr-o fraza, m-ai pierdut.
Cum treci de toata agitatia din feed in 2021
Aglomerarea vizuala a fost dintotdeauna o presiune pentru noi. Degeaba ai un produs grozav, daca acesta nu e vazut la raft sau daca trebuie sa faci un commando sa il gasesti. Asa cum spuneam si mai sus: claritate si simplitate plus diferentiere. Capacitatea de distilare a mesajelor este de aur.
Responsabilitatea sociala in branding
Chestiunile legate de mediu deja sunt sau vor deveni obligatorii in viitorul apropiat si clientii tin cont de asta in alegerea solutiilor de ambalare, de exemplu.
In branding, 2021 va fi anul
Celor care pun osul la treaba si care dupa un an super greu, gasesc puterea sa mearga inainte.