2021 va constitui un examen important pentru creativi, crede Nicoleta Bujor, Managing Director Stiloul Creativ. Dar și pentru clienți. Într-un an în care zgmotul de fundal e la volum maxim, iar consumatorii sunt trași de mânecă din toate părțile, companiile trebuie să înțeleagă că nu mai e suficient să continue doar pe ideea ”facem ce a mers până acum”.
Trebuie ascultați mai mult creativii din agenție și să încercăm să educăm clienții că diferența o fac cei care schimbă rețeta, nu cei care respectă doar tipare care merg. Să îi lăsăm pe terenul de joacă pe cei care fac artă dintr-o campanie publicitară și să se practice mai mult A/B testing decât ”facem ce a mai mers”.
Este un an în care se testează toate mixurile de emoție, culoare și storytelling, iar publicitatea se concentrează din ce în ce mai mult pe simțiri intense. Este mai mult despre oameni și mai puțin despre branduri. Despre toate acestea, povestește Nicoleta după cum urmează:
Planurile de business pentru 2021
Să fim și mai creativi! Dacă vrei să fii relevant pe o piață dinamică, cerințele clienților și comportamentul de consum dictează într-un fel sau altul și obiectivele unei agenții. După un an de test în care am învățat că putem interpreta și anticipa tipare de comportament, chiar sub presiunea unui val de sensibilitate accentuată, în 2021 vrem să ne simțim ca un Nostradamus al publicității și să fim mereu cu un pas în fața consumatorului și să-l întâmpinăm cu acel tagline care îi răspunde nu doar unei nevoi, ci creează și o relație emoțională cu brandul.
Astfel că 2021 pentru noi înseamnă o echipă mai mare și ne dorim să fim mai puțin modești cu ce facem și mult mai vizibili, iar pentru clienții noștri un plan extins de expunere și strategii mai îndrăznețe.
Piața de comunicare în 2020
Anul trecut, multe businessuri au realizat că au nevoie de o prezență mult mai evidentă în online și au înțeles, în sfârșit, că lipsa unei comunicări strategice mai ales în zona de digital e un handicap care costă. Putem spune că e și un silver lining în asta, pentru că, în sfârșit, companiile, indiferent de dimensiunea lor, au înțeles că marketingul e vital pentru întreținerea unui business și că degeaba ai un sistem organizațional care funcționează și oferi ceea ce consumatorul așteaptă de la tine, dacă nu ajungi eficient la el.
2020 a fost anul în care prezența pe social media a reprezentat cartea de vizită a unui business, iar strategia folosită l-a ajutat să fie observat sau l-a șters de pe lista scurtă a preferințelor consumatorului.
Previziuni
Mai mult despre oameni și mai puțin despre branduri. Mai mult despre creativitate și mai puțin despre tipare. Echipele de creație, care sunt arhitecții din spatele unui brand, vor primi în sfârșit recunoașterea meritată, pentru că vor avea mai mult de muncă pentru a livra conținut care să umanizeze brandul și să-l ajute să fie în prima linie într-un ultramaraton în care competiția e pe atenție și pe relevanță. Direcția va fi ”more is less”, astfel că vor crește bugetele de advertising, se va folosi și mai mult influencer marketing, iar strategiile de includere activă a consumatorului în campaniile de promovare vor deveni o practică necesară.
Trenduri
Contextul pandemic a modificat comportamentul de consum, dar și de relaționare cu brandurile, iar în 2021 se va ține cont în continuare de asta. Strategiile de traducere a experiențelor offline în online trec de la faza Alfa la Beta, unde îmbunătățim experiența consumatorului, iar strategia de atragere în universul brandului se va face la un nivel mult mai axat pe factorul uman decât pe reclama evidentă.
La nivel de identitate vizuală, conținutul video va conduce detașat topul intereselor, astfel că va fi necesar să se concentreze atât bugete cât și echipe dedicate care să livreze acest tip de conținut. Avem TikTok și Instagram care ne demonstrează că un mix bun între creativitate și skilluri bune de editare video poate transforma un creator de conținut într-un influencer aproape peste noapte.
Provocarea va fi să fim mai creativi decât ieri și mai puțin decât mâine. E un challenge cu tine, dar mai ales cu o piață al cărei dinamism evoluează după alt tip de tipare decât ai fost obișnuit.
Anul pandemiei
Strategia noastră a fost de adaptare la situație și continuarea comunicării. Am identificat noile granițe ale emoției și, din punctul zero, am stabilit planuri de comunicare și de promovare pentru fiecare brand pentru care am lucrat. E drept, modificarea periodică a restrițiilor ne obliga să creăm planuri de backup și strategii pe termen scurt, dar în cele din urmă fiecare brand a fost prezent și activ. Carantina ne-a dat și un scurt preview privind noile limite emoționale ale consumatorului, iar strategia a fost să creăm pentru brand un traseu sigur spre casa consumatorului, acolo unde își petrece majoritatea timpului.
Clienții
În principal, brandurile care aveau o prezență online destul de redusă și cele care se bazau pe o interacțiune offline cu consumatorul și-au dorit mai multă expunere și, automat, au cerut mai mult servicii de comunicare. Practic, activările de brand și evenimentele s-au mutat în spațiul virtual, iar pentru clienții din HoReCa a trebuit să extindem strategia de promovare pentru serviciul de delivery.
Nevoile brandurilor în 2021
Brandurile ar spune că cea mai importantă nevoie a lor e să fie prezente peste tot și cât mai evident. Eu aș spune că brandurile au nevoie să se umanizeze mai mult și să ajungă doar acolo unde sunt relevante și într-un mod prin care să invite consumatorul să afle mai multe, nu să-l facă să se simtă tras de mânecă printr-o expunere perioadică la aceeași reclamă sau chiar dacă nu e în publicul-țintă. În mod evident, au nevoie de o susținere puternică în online, dar una care să nu agreseze, ci care să fie ca o gură de aer în tiparele clasice de promovare.
Servicii noi
În prezent, Stiloul Creativ oferă servicii specializate de copywriting, digital marketing și branding, dar avem parteneriate solide cu alte companii din industrii conexe, care ne ajută să dezvoltăm prezența unui brand pe toate mediile în cel mai creativ mod posibil.
Practic, când un brand ajunge la noi și vrea să schimbe traiectoria de comunicare, facem un audit și observăm cum e prezența lui online și offline, apoi după ce ”cosmetizăm” identitatea vizuală, propunem o strategie de promovare adaptată la piață și la obiectivele brandului. Pe lângă expunerea în social media și campaniile de digital marketing, propunem și implementăm un plan care ia în calcul umanizarea și încrederea în brand (social trust). Astfel că vom propune diferite forme de expunere în zonele relevante pentru publicul țintă, cum ar fi influencer marketing, advertoriale și un mix de digital marketing care să susțină interacțiunea cu brandul.
O posibilă reîntoarcere Roaring '20s?
Ne place să credem că toate deciziile noastre sunt dictate de rațional, însă emoția dictează schimbarea. Publicitatea este modul în care interpretăm emoțiile și le creăm răspuns prin soluții. Un boom creativ și nevoia de schimbări dramatice apar de cele mai multe ori atunci când individul trece printr-un impas emoțional. Putem spune că 2020 a fost un test al emoțiilor și, da, va influența tot ce ne înconjoară.
Nu putem privi progesul fără să nu ne uităm la oamenii care formează o societate. După un an în care am înțeles că trebuie să ne reevaluăm dorințele, a apărut nevoia de frumos și de practic declinat în tot. În 2021 am putea fi martori la ultramaratonul creativilor, publicitatea va fi mult mai axată pe a activa emoții, iar aportul tehnologic va fi acceptat doar dacă îmbunătățește considerabil stilul de viață al individului. Până la urmă asta înseamnă evoluție: să iei ceva ce te-a lovit și să înveți cât să îți îmbunătățești viața.
Provocări
Provocarea în publicitate acum e să fii ca un compozitor surd care creează muzică în haos. Dar ca acest lucru să se întâmple trebuie ascultați mai mult creativii din agenție și să încercăm să educăm clienții că diferența o fac cei care schimbă rețeta, nu cei care respectă doar tipare care merg.
E mult zgomot de fundal unde consumatorul e aproape tras de mânecă și ca să observăm acest boom creativ pe care îl așteptăm cu toții, trebuie să îi lăsăm pe terenul de joacă inițial doar pe cei care fac artă dintr-o campanie publicitară și să se practice mai mult A/B testing decât ”facem ce a mai mers”. Dacă brandurile ar înțelege asta, dacă ar observa că poți fi doar prezent pentru că ai buget sau poți folosi bugetul ca să fii observat, lucrurile ar evolua mai rapid.
De ce e nevoie cel mai mult în piața de comunicare
Cred că am avea mai multă creativitate expusă prin diferite forme dacă piața nu ar fi obișnuită că fiecare apariție a unui brand e o formă de vânzare. Practic, de la relația cu clientul până la alegerea echipei de creație și a formei de promovare ar trebui să fie un traseu mai mult orientat pe individ și mai puțin pe brand, chiar dacă asta gâdilă clientul. Hai să îndrăznim mai mult și să vedem ce se întâmplă!
2021 va fi anul
când creativii își dau examenul și trebuie să fie buni mixologi al unui cocktail cu multă emoție, culoare și storytelling.