Media era sinonim acum 10 ani cu " costurile media", notiunea de media planning era acceptata ca operatiunea prin care bugetele media erau cheltuite.
Piata insa s-a profesionalizat destul de repede, clientii multinationali si agentiile lor de retea au contribuit foarte mult la ridicarea standardelor serviciilor media: planificare eficienta, strategie, optimizare, au devenit cuvinte pe buzele specialistilor si clientilor.
Eu observ o uniformizare a serviciilor media in randul agentiilor datorata fluctuatiilor mari de personal dintr-o companie de media in alta, in acest moment nemaifiind vorba de tipuri de analiza media pe care o agentie media respectabila sa nu mai fie capabila sa le ofere ci diferenta intre agentii se face doar prin modul de gandire al unei campanii media. Ca sa concluzionez, planningul joaca un rol din ce in ce mai important in viata unei campanii media, el fiind cel care duce la optimizarea expunerii pe un anumit segment tinta.
Eu, care reprezint o companie media de marime medie, mi-as dori ca buyingul sa joace un rol din ce in ce mai putin important in sensul in care cel care face negocierile sa influenteze cat mai putin rezultatul acestora deoarece cel pagubit in final este clientul si daca ofertele se fac pentru client si nu pentru agentie, diferenta intre ce ofera o agentie si alta sa fie strategia in principal si in secundar costurile.
De altfel, clientul vrea ca agentia sa cunoasca foarte bine piata media, sa cunoasca comportamentul media al targetului pe care clientul il urmareste, sa inteleaga produsul si particularitatile categoriei din care face parte si tinand cont de toate aceste aspecte sa vina cu cea mai eficienta propunere media. In acest context, as putea spune ca anul trecut a crescut segmentul auto, evident in pas cu dezvoltarea economica. Segmentele chemicals si telecom vor ramane in frunte si in anii viitori si cred ca segmentul leisure, health si entertainment va avea de asemenea o evolutie pozitiva.
Eu cred ca mediile conventionale sunt si vor deveni din ce in ce mai ineficiente, ca trebuie sa cautam canale mai INTERACTIVE cu targetul nostru si ca viitorul este un hibrid intre media, in acceptiunea actuala si BTL. Adica targeturile vor fi mai putin definite ca 25-45, venituri medii si mari, urban, ci vom intelege ca vorbim cu grupuri de consumatori cu lifestyle-uri complet diferite, cu valori diferite si ca trebuie sa gasim modalitati de a ne adresa lor intr-un mod mai PERSONAL, si chiar daca reach-ul, cel care acum ne obsedeaza, este mai mic, sa intelegem insa ca un mesaj eficient transmis nu are nevoie de 5 sau 8 trepte de frecventa pentru a genera un raspuns, ci un singur contact va fi suficient.