[Netflixizarea] Paul Negoescu: Producătorii de film independent ajung să fie izolați într-un domeniu care se pretindea a fi liberalizat și democratic

[Netflixizarea] Paul Negoescu: Producătorii de film independent ajung să fie izolați într-un domeniu care se pretindea a fi liberalizat și democratic

Vocile critice spun că industria cinematografică se transformă, din ce în ce mai mult, într-un spațiu ostil producțiilor independente, privilegiind produse de masă costisitoare, promovate cu bugete enorme. Piața ar fi astfel invadată de produse care ignoră inovația și interesul superior al spectatorilor. Continuăm Netflixizarea cu Paul Negoescu, regizor și producător independent, co-fondator, împreună cu DoP-ul și producătoarea Ana Drăghici, al programul Film+ (program alternativ pentru sprijinul producțiilor independente de film) și al casei de producție Papillon.

“În ultimii ani tot mai puține filme dedicate unui public matur ajung în cinematografe sau reușesc să aibă succes de box office. Majoritatea filmelor sunt filme dedicate unui public tânăr și foarte tânăr, sunt filme sclipicioase, dar goale de conținut” .

Care e rolul streaming-ului, în acest context, pentru promovarea și distribuția de film independent? Avantajele sunt vizibile: pe canalele de streaming, publicul poate fi mai bine vizat, și efectele negative ale unui potențial eșec în cinematografe mai simplu evitate. Garantează, asta, impactul cultural al independenților? Sau producțiile lor riscă să devină și mai puțin vizibile, într-un ocean de conținut?

 

Provocări serioase pentru cinema

Cinema-ul e în schimbare încă de când a apărut. S-a trecut de la filmul alb-negru mut, la cel color, cu sunet, la cinema-ul digital, la 3D, dar toate au păstrat ca element comun proiecția pe ecran în fața unui public numeros. Încă de la apariția televiziunii, cinema-ul a tot fost supus mai multor provocări, în special de limbaj audiovizual, dar a făcut față cu brio. Apariția streaming-ului vine în siajul acelorași provocări, numai că de data asta par ceva mai serioase.

 

Avantajul ‘oriunde, oricând’

Platformele de streaming vin cu o seamă de avantaje pe care televiziunea nu le avea: confortul de a vedea aproape ce film vrei, oriunde, oricând. O calitate a imaginii și a sunetului mult superioară televiziunii și, nu în ultimul rând, puterea de a controla filmul, de a-l opri oricând, de a sări mai în față, de a derula o secvență etc. În fața acestor provocări, cinematograful clasic începe să dea semne de oboseală, iar faptul că pandemia a închis oamenii în case n-a venit deloc în ajutorul cinema-ului.

 

Experiența colectivă - mai intensă

Eu, unul, consum filme acasă, pe streaming (cel puțin în ultimul an) dar încerc să le văd cât mai des proiectate pe ecran. Însă voi prefera mereu vizionatul în sala de cinema pentru că un film văzut în cinema este un film mai bun decât cel văzut acasă. Și asta pentru că e o experiență colectivă care face ca vizionarea filmului să fie mai intensă, așa cum trăitul unui meci pe stadion e mai intens decât la televizor. Pandemia chiar ne-a arătat lucrul ăsta, de când meciurile de fotbal se joacă fără spectatori, unele televiziuni au încercat să adauge din off sunet de galerie ca să facă meciul să pară mai intens, pentru că-n lipsa lor lăsau senzația unor meciuri de pregătire, amicale.

 

Filme sclipicioase, dar goale de conținut

Revenind la platformele de streaming, îmi este clar că ele vor căpăta din ce în ce mai mult teren, iar pandemia asta a grăbit probabil lucrurile în direcția asta cu câțiva ani. Dar nu cred că cinema-ul va migra complet în zona asta, cu siguranță vor mai rămâne filme dedicate marelui ecran și care vor ajunge pe streaming abia după ce-și vor fi încheiat distribuția în cinematografe. Din păcate însă, aici intervine altă problemă care are legătură, într-o anumită măsură, cu apariția platformelor de streaming și anume ce filme vor supraviețui în cinematografe. Mă refer la faptul că în ultimii ani tot mai puține filme dedicate unui public matur ajung în cinematografe sau reușesc să aibă succes de box office. Majoritatea filmelor sunt filme dedicate unui public tânăr și foarte tânăr, sunt filme sclipicioase, dar goale de conținut. Dar publicul tânăr este mai dispus să meargă la cinematograf, să se adune cu prietenii, să mănânce popcorn, să bea cola, să trăiască experiența mai mult ca pe un eveniment social decât cultural.

 

Ce fac independenții?

Ca să închei, mi se pare periculos că platformele astea de streaming ajung să dețină un monopol pe distribuția de film și producătorii de film independent ajung să fie izolați într-un domeniu care se pretindea a fi liberalizat și democratic.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related