Greu cu filmele pe pandemie. Berliner, cel de-al patrulea lungmetraj al regizorului Marian Crișan, trebuia lansat în aprilie anul trecut, a fost amânat pentru noiembrie și, din 23 februarie, a fost anunțat că poate fi văzut în cinematografe, acolo unde și cum se pot organiza proiecții. Filmul spune povestea unui politician în plină campanie pentru un loc în Parlamentul European, care rămane blocat într-un orășel de provincie.
Asta m-a interesat, sa vedem cu se castiga niște alegeri în spatele scenei, nu pe ecranul TV si să vedem cum e influențat in mod direct omul de rând de politică, povestește Marian Crișan
BERLINER a avut premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Moscova unde a fost distins cu Premiul ‘Keen Eye’ - Russian Cinema Club Federation. Au urmat apoi Cottbus IFF Germania, Arras Film Festival Franța, Trieste International Film Festival în Italia, Making Waves în Statele Unite. Acum, își caută timpul și locul pentru a fi văzut în România. Noi vorbim cu regizorul Marian Crișan despre cum a fost făcut acest film, cum l-a afectat până acum pandemia și ce proiecte are anul acesta.
De la primul tău film la Berliner
Am făcut Morgen în 2009. Preocupările mele ca cineast sunt cam aceleași. Berliner revine la estetica din Morgen si poate sa constituie o a doua parte dintr-o posibila “trilogie salontana” care sa aducă pe ecran personaje similare de acolo confruntate cu o ceva ieșit din cotidian.
Povestea filmului
BERLINER a pornit de la o discuție cu Gabriel Andronache care mi-a propus sa lucram la un scenariu care sa adapteze romanul lui Ich Bin ein Berliner. Nu am adaptat romanul, dar am început sa improvizam pe tema alegerilor văzute in lumea de provincie.
M-a atras ideea de a discuta despre campanii electorale în orașe mici ca Salonta, deoarece alegerile sunt comice dar în același timp au si ceva tragic dacă observi politicienii dincolo de ce ni se arată la TV. Asta m-a interesat, sa vedem cu se castiga niște alegeri în spatele scenei, nu pe ecranul TV si să vedem cum e influențat in mod direct omul de rând de politică.
Am rescris mai multe drafturi pana am ajuns la forma finală, iar ultimele editari le-am făcut chiar la montaj. Îmi place sa descopar, sa improvizez si atunci cand scriu si atunci cand filmez. Anumite scene se nasc dintr-o improvizație de moment pe care o facem cu actorii si asta ne da adrenalina si plăcerea de a lucra.
Faptul ca nu știm exact ce va ieși si construim scena impreuna e un lucru important pentru mine deoarece tot procesul de realizare a unui film trebuie sa fie viu si sa fie rezultatul căutărilor întregii echipe si a actorilor. Atunci cand incepem filmarea, personajele trebuie deja sa existe si orice improvizație sau acțiune vine ca o mica scena din "viața" acelui personaj, acelui "om".
Cel mai greu lucru când începi un film nou
Cel mai greu e sa finantezi un film si asta e o treaba veche de cand cinematografia. Sa convingi ca ai o poveste care merita spusa, care merita banii. Nu am temeri, deorece lucrez tot timpul la 2-3 scenarii in acelasi timp si daca nu iese unul, incerc altul.
Cât de mult te-ai implicat în casting
Castingul e un proces interesant, deoarece trebuie sa aduci în film oamenii potriviți, nu actorii, ci oamenii. Actorii cu care am lucrat au fost aleși si pentru ceea ce sunt ei în viata reala, in viata civilă. Eu urmăresc si observ actorii nu ca joc teatral, deoarece acolo nu mă pricep. Îi aleg în urma unor probe în care instinctul îmi spune că ei pot face un anumit rol.
Ce ai descoperit lucrând la acest film
Că filmul poate fi mai puternic decat scenariul si editarea scenelor intr-un anumit ritm poate sa schimbe senzatia si chiar mesajul filmului. Acest lucru continua sa mă fascineze la cinema.
A ieșit așa cum voiai?
Nici nu mai știu cum voiam. Mă bazez mai mult pe instinct decât pe voința.
Cronicile
Urmaresc social media si cred ca lumea comunica mai bine prin ea. Cronicile bune mă bucura desigur. Cele rele, nu, ce sa zic.
Perioada pandemiei
A fost o perioada foarte dificila, deoarece m-a scos din ritmul meu de lucru. Deși aparent am avut mai mult timp liber, asta nu a însemnat că am creat/scris mai mult. Dimpotriva, cred ca am fost suspendati in timp, asteptand sa revenim la ce făceam. Și asta nu s-a întâmplat nici în ziua de azi. Trebuie sa fim dispusi sa ne schimbăm anumite obiceiuri si sa acceptăm ceea ce se intampla intr-un mod constructiv. Trebuie sa fim mai atenți cu noi si cu cei din jur, dar se pare ca nu reusim sa invatam lecția asta.
Cum au fost afectate proiectele
Totul suferă întârzieri, amânări etc. Trebuia sa lansam BERLINER în aprilie 2020 de exemplu si am lansat acum.
Ce urmează pentru 2021
Lucrez la unu nou film. Dezvolt scenariul si sperăm sa il finantam in timp util pentru a intra in productie.