[Gen Z] Iunia Gurgu: Au cele mai mari șanse la educație de până acum, sunt vocali și susțin cauzele în care cred. Evident, nu își pot imagina viața înainte de Smartphone

[Gen Z] Iunia Gurgu: Au cele mai mari șanse la educație de până acum, sunt vocali și susțin cauzele în care cred. Evident, nu își pot imagina viața înainte de Smartphone

Lumea lor va fi una digitală, dar umană, crede Iunia Gurgu, Employee Experience GraffitiPR. Pentru că Gen Z au moștenit, până acum, ce e mai bun de la toate generațiile: înțelepciunea de la Boomers, independența de la GenX și încrederea în proprile puteri de la Millenials. Pentru piața de comunicare și pentru branduri, asta înseamnă și că sunt mai greu de abordat, iar cerințele din ce în ce mai înalte. 

 Generația Z este interesată de experiență, nu de produs în sine. Reprezentantii GenZ vor să se simtă implicați, deci comunicarea cu brandul trebuie să fie interactivă și personalizată. Ei cred/sustin/cumpara branduri care au valori puternice și care genereaza impact în schimbarea societății mai ales în zona de diversity & inclusion.

Continuăm să vorbim despre Gen Z și cum schimbă ei lumea publicității, cât de pregătite sunt brandurile să atragă noile generații, care sunt capriciile și vulnerabilitățile lor, ce îi definește până acum:

 

Ce spun studiile despre Gen Z

Sa contextualizam. Cand spunem GenZ ne referim la Zoomers, iGen, Centennials sau Generation ADD, tinerii care acum au între aproximativ 7 și 24 de ani.

Este o generație phigitaliană, se simt la fel de confortabil în online cât și în offline, o generatie pragmatică și cu o logică ceva mai neconvențională, care îmbrățișează diversitatea și o consideră un factor important în formarea societății de mâine. Au cele mai mari șanse la educație de până acum, sunt vocali și susțin cauzele în care cred.

Evident, nu își pot imagina viața înainte de Smartphone.

 

Gen Z în România

Ca și mindset, nu este o mare diferență pentru că au access la același flux de informații, urmaresc in mare aceleasi feed-uri. De la challenguri pe TikTok până la campanii de fundraising pe Facebook.

Aproximativ 50% dintre tinerii români iși doresc să devină antreprenori, au idei de business încă de pe băncile liceului, sunt atenți la nevoile generației lor, urmaresc trendurile și folosesc in special Youtube pentru a ajunge la prietenii lor, la prietenii prietenilor si, de ce nu?, pentru a deveni influenceri.

Pentru reprezentantii Gen Z din Romania, sistemul educational nu este deloc unul ideal, simtind ca nu îi pregătește pentru real life și ca nu isi pot găsi un job ulterior, doar cu teoria bine învățată. Si aici incep diferentele intre GenZ din Romania si GenZ din afara, unde școala are o abordare mai practică, mai aproape de realitate.

Pentru a compensa, tinerii noștri se pregătesc pentru viitor prin proiecte nenumărate de internship și voluntariat.

Printre liderii inspiraționali de la noi o putem menționa pe Claudia Suhov, profa de antreprenoriat din topul Forbes, fondatoarea KIDster. Ea a realizat că sistemul educational din România este defectuos și a decis încă din liceu că trebuie să schimbe ceva.

În zona de business for change, startupul este un trend foarte apreciat care îi ajută să se arunce în valurile antreprenoriatului. Ei caută sprijin în programele europene care încurajează această direcție prin finanțări, mentorat etc.

Avem multe povești de success, tineri sub 25 de ani, care au afaceri de succes de la curierat pe bicicletă, realitate augmentată până la fashion eco-friendly.

Un exemplu ar fi Alin Obaciu care la doar 20 de ani a fondat Think AR, business-ul care realizează prin intermediul Realității Augmentate conținut pentru brandurile care vor să se diferențieze și să se conecteze mai bine cu audiența lor.

Diferențele sunt contextuale și de oportunitate, cu toate acestea vocea tinerilor din afară ajunge și la noi iar Greta Thunberg a fost o inspirație pentru grupul de adolescenți care au protestat anul trecut în fața primăriei Bucureștiului ”Vrem aer curat, nu oraș poluat”.

Concluzia aici ar fi că GenZ de România este conectată la ce se întămplă în lume, contribuie activ la valul de schimbare și sunt conștienți de importanța acesteia și de barierele sistemului.

 

Gen Z versus mileniali

Între cele două generații există diferențe importante datorate contextului socio-economic al anilor în care s-au născut, dar la bază au aceeași dorință de schimbare a lumii.

GenZ sunt mai pragmatici, nu cred în etichete, își doresc o stabilitate financiară. Nu vor să se identifice cu un brand, cred puternic în propria lor identitate.

Milleniali care sunt ceva mai optimiști, se regăsesc în brandurile lor de suflet și caută experiențe valoroase, fără să pună accent pe bani.

Și totuși aceste diferențe sunt complementare și chiar dacă GenZ atacă pe TikTok millenialii pentru alegerile lor de fashion, emojis și expresii învechite, eu sunt de părere cred că GenZ duce mai departe valul pornit de Millenials iar atunci când se intersectează, fac lucruri minunate împreună cum ar fi shiftul de midset la locul de muncă. Ambele generații caută flexibilitate, joburi remote, nu cred în ierarhii și își doresc ca munca lor să lase o amprentă, să genereze awareness.

Exact ca într-un cuplu sănătos, când partenerii au pasiuni diferite dar valori comune și trag în aceeași direcție.

 

Ce definește în mod special Generația Z

Individualitatea și dorința de exprimare.

Se spune că GenZ a moștenit înțelepciunea de la Boomers, independența de la GenX și încrederea în proprile puteri de la Millenials.

“Tineretul din ziua de azi” visează la o lume mai bună dar generează și schimbarea necesară uneia prin implicarea activă în cauzele sociale de actualitate. Social media le oferă canalul perfect de comunicare pentru a fi vocali.

Există totuși și a dark side. Se știe deja că GenZ suferă de FOMO iar acum cu toate restricțiile și școala online sunt privați de experiențele care ajută la formarea lor socială, ratează practic etape importante din viață iar studiile arată o creștere îngrijorătoare a procentului de tineri cu diverse forme de depresie. Acest factor duce la o demotivare și o lipsă de sens și direcție ce poate încetini procesul de schimbare.

 

Cum se pregătește piața de comunicare pentru noua generație

Cuvântul care definește cel mai bine comunicarea cu GenZ este: instant.

Comparativ cu Millennials, ei preferă vizualurile cu cât mai puțin text, ilustratiile, urmaresc si folosesc mai multe aplicații în același timp și duc multitaskingul in social media/tehnologic la un alt nivel. Stilul ăsta de media snacking prin care ei se așteaptă să primească rapid și simplu orice informație reduce semnificativ attention spamul lor si astfel ajungem la maxim 8 secunde.

Brandurile s-au adaptat si comunică cu ei cât mai vizual și succint, in special in social media și sunt atente să nu discrediteze nevoia lor de comunicare personalizată, cât mai autentică și cu sens.

GenZ foloseste social media non-stop, dar fiecare aplicație are o altă utilitate:

Instagram – pentru poze și mesaje inspiraționale, este canalul preferat de comunicare ce le permite o interacțiune minima.

Twitter – începe să prindă în rândul adolescenților, acționează ca sursă de știri și le permite să urmărească o altă categorie de influenceri din zone socio-politice.

Youtube – pentru conținut video, folosit de către microinfluencer din categoria lor de vârstă

Snapchat – pentru sharing instant de fotografii sau fișiere video.

What’sApp – pentru mesagerie instant.

Facebook – pentru că părinții sau alte rude dețin un cont pe Facebook, GenZ sunt mult mai precauți când vine vorba de conținutul pe care îl share-uiesc pe această rețea de socializare. Dar părinții au început să intre și pe Insta, așa că adolescenții folosesc conturi dummy unde postează clean content, cele reale fiind doar pentru cercul lor de prieteni.

Pinterest – conținut vizual pentru idei creative.

Indiferent de canalul de comunicare ales, brandurile, atât în calitate de angajatori cât și în cea de marketeri, trebuie să se pregătească de o comunicare raw, inclusive și transparentă.

 

Obstacole în comunicarea cu Gen Z

Provocarea ar fi o comunicare personalizată care să treacă peste tona de informație existentă pe SoMe și să ajungă la ei.

Brandurile trebuie să creeze produse fun, cool, interactive, inovatoare și inclusive și să fie mereu la curent cu cele mai noi tehnologii, the next best thing.  Peste câțiva ani ce e hot acum, poate fi istorie.

La job, trebuie doar să be real și să prioritizezi conversații dese 1:1 prin care GenZ să se poată conecta, exprima liber și înțelege care sunt oportunitățile de creștere profesională și financiară.

 

Proiecte în care i-ați targetat

SuperCoders, proiect CSR de educație digitală pentru copiii cu vârste între 10 și 14 ani din toată țara, lucrat alături de echipa Orange România și de partenerul lor, Simplon România.

Experința a fost o provocare pentru că am avut un target dinamic și cu ideile într-o continuă formare, a fost rewarding pentru că odată ce ajungi la el și înțelegi cum gândește poți să te orientezi mai bine nu doar în lumea adolescenților, dar și în cea a adulților și a fost plină de inspirație pentru că poți descoperi alături de copiii din noua generație cum să gândești lucrurile dintr-o perspectivă mai relaxată.

Obiectivul a fost sa ii incurajam sa faca trecerea de la consumatori la creatori de conținut digital și să ii ajutam sa tranforme experiența din online în abilități de viață, inclusiv abilități care vor fi cerute de meseriile viitorului.

Rezultatul? Peste 800 de tineri au învățat bazele programării, peste 50 de elevi au câștigat un loc în Academia online SuperCoders, unde acum învață un limbaj nou și avansat de programare. Mesajul a ajuns la parintii lor, profesorii, colegii și prietenii lor pentru că participanții au fost foarte entuziasmați să își arate rezultatele muncii tuturor celor dragi.

Lucrând cu acest target, realizezi că trebuie să găsești instrumente care să îi provoace, să le trezeasca interesul și curiozitatea și să îi mențină activi pentru că, deși lucrezi în direcția dezvoltării aptitudinilor digitale, concurezi fix cu universul din care fac parte și cu distragerile care vin de acolo.

 

Interesul clienților 

Interesul este unul mare. GenZers reprezinta the next level al consumerismului. Brandurile din tech, fashion, food & bevereges știu că trebuie să comunice fără filtre, cu meaning+ și personalizat.

 

Atitudinea lor vizavi de branduri & consumerism

Generația Z este interesată de experiență, nu de produs în sine. Reprezentantii GenZ vor să se simtă implicați, deci comunicarea cu brandul trebuie să fie interactivă și personalizată.

Ei cred/sustin/cumpara branduri care au valori puternice și care genereaza impact în schimbarea societății mai ales în zona de diversity & inclusion.

Preferă shopping online și sunt în continuă adaptare la cele mai noi tehnologii. Brandurile trebuie să știe mereu ce e “lit” pentru a putea ține pasul cu ei.

 

Cum va schimba lumea Generația Z

Ei schimbă deja lumea.

Sunt vocea care are toate instrumentele să se facă auzită. Greta Thunberg este doar un exemplu.

Lumea va fi una digitală, dar umană.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related