Pe timp de pandemie, designerii au ramas tot designeri, spune Bogdan Branzas, Creative Director & CEO B R A N Z A S. Nu au fost prea multe surprize in domeniu, continua el: marketerii continua sa nu faca diferenta intre branding si identitate vizuala, iar confuziile intre logo si branding, intre branding si marketing, intre branding si publicitate raman la locul lor. Asa cum raman si facturile neplatite la timp. Exista totusi si o nota pozitiva pe undeva: lucrul cu companii mici, locale, start-upuri, unde totul e mai flexibil si creativ. Bogdan povesteste in interviul de mai jos despre cliseele industriei, provocarile ei, noile generatii de public si proiectele agentiei.
Strategia de pandemie
N-am adaptat nici o strategie, am ramas tot designeri si consultanti. Singura diferenta a fost mutarea echipei fiecare la casa lui. Ceea ce n-a fost rau deloc, din nici un punct de vedere.
2020
Nici o supriza. Romania ramane fidela stadiului ei de subdezvoltare si in acest domeniu.
Brandingul in 2021
Problema brandingului la noi este ca nu prea exista constientizat si implementat ca si nevoie reala decat la foarte putine companii si manageri. Se pare ca foarte putini inteleg ca marketingul aduce rezultate pe termen scurt, iar brandingul creeaza cultura pe termen lung.
Trenduri
Cel mai supraestimat trend in asa-zisul branding romanesc este asumarea faptului ca a desena o identitate vizuala inseamna branding. Dar asta nu e ceva nou, tine de 30 de ani... De aceea noi ne intitulam ”Designeri si consultanti”. Clientul alege cum sa ne foloseasca competentele dobandite in peste 25 de ani.
Clisee care te enerveaza
Of Doamne... daca as tine cont de toate cliseele m-as lasa de meserie. Nu ma enerveaza nimic, sunt calm de felul meu insa vad cum se pierd timp si resurse importante datorita confuziilor intre logo si branding, intre branding si marketing, intre branding si publicitate... Sau eternul cliseu al facturilor neplatite la timp, desi noi ne facem treaba intotdeauna la timp. E ceva sistemic in toata treaba asta.
Proiecte recente
Recent de vreo 15 ani lucram la brandul Elis Pavaje pe care l-am creat de la zero. Managementul companiei este absolut fabulos, sunt printre putinii care investesc in brand consistent si consecvent. Dar se si vede. Sunt producatorul de pavaje din beton nr. 1 in Romania, de departe.
Clienti noi
Ne-a placut tare mult sa lucram pe proiecte pentru companii mici, sau locale, sau start-upuri. Totul e mai flexibil si creativ.
Noile cerințe & priorități
Stii vorba aceea, nimic nou sub soare. Toate-s noi si vechi sunt toate. Nevoile difera. Elis Pavaje are aceeasi nevoie de branding ca si acum 15 ani insa companii de marime similara considera ca au nevoie de un logo si daca se poate sa fie rezolvat in maxim 40 de ore de lucru. Iar o dau pe proverbe: omul sfinteste locul.
Ce vor noile generatii
Ca sa ma exprim colocvial, ”pun botul” la vizualul interesant, inedit, minimalist dar ii intereseaza foarte mult produsul. Daca produsul nu e in regula sau pe masura asteptarilor, nu mai conteaza vizualul sau mesajul.
Cum se manifesta responsabilitatea companiilor in branding
Nu se modifica. Ceea ce spui tu se manifesta mai mult in comunicare. In branding nu poti include in ADN-ul brandului chiar totul, inclusiv ”grija pentru mediu”. Iar treaba aia cu ”ne pasa” e un subiect delicat. Daca i-ar pasa cuiva cu adevarat de ceva, am avea autostrazi, n-am avea frunze pe post de brand de tara, am avea o natura curata, mai putin plastic, samd.
In branding, 2021 va fi anul
celor care au curaj si simtul riscului.