Sunt nativi digitali, liberi de prejudecăți, deschiși la minte. Ba nu, sunt zombie care nu pot trăi în afara ecranelor. Urăsc publicitatea. Dar iubesc brandurile. Și tot așa. Studiile spun multe despre Gen Z, iar interpretările pot fi complet diferite, pe baza acelorași date, așa cum arată articolele de specialiate care se înmulțesc pe acest subiect. Laura Iane, Director de Creatie pastel, crede că Gen Z sunt fix așa cum e normal să fie: o generație care nu acceptă prea ușor o mâncare pre-mestecată și care, datorită tehnologiei, abordează multe lucruri diferit. Diferențele față de celelalte generații - inclusiv milenialii - sunt firești. Cum ajung totuși brandurile la generația Z?
Căile de acces se pot afla – se pot descoperi corect, dacă brand-urile, mai ales în România, se lasă ghidate de o curiozitate sinceră și găsesc modalități prin care pot avea un dialog util cu reprezentați ai generației. Din punctul meu de vedere, în momentul ăsta, conversația lipsește, spune Laura
Laura propune ca în loc ca brandurile să îi targeteze obsesiv, mai bine să se implice în proiecte inspirate de Gen Z și să le comunice onest. Mai multe despre asta, citiți mai jos:
Ce spun studiile despre Gen Z
Păi depinde ce studii citești. O parte vorbesc despre faptul că sunt o generație “digital native” care are o viziune mult mai liberă de prejudecăți. Alte studii vorbesc despre faptul că această generație nu face nimic semnificativ și că sunt niște zombie – obsedați de ecrane. Am mai citit că, totuși, sunt o generație foarte bine educată (rată destul de mică de drop out de la liceu). Și am citit foarte multe articole care încearcă să convingă oamenii de marketing că această generație o să fie următorii clienți, consumatori sau cum vreți să îi mai numim și că e musai să facem campanii dedicate lor. Whatever that means. Iar zilele astea, chiar am fost bombardată de tot felul de studii care măsoară obsesiv diferențele dintre mileniali și Generația Z de parcă acestea nu ar trebui să existe. O abordare de tipul „care pe care” mi se pare cel puțin stupidă.
Pe scurt, eu percep această generație ca pe o generație cu oameni frumoși, curajoși și liberi să își exprime creativitatea. O generație care nu acceptă prea ușor o mâncare pre-mestecată și care, datorită tehnologiei, abordează multe lucruri diferit – cum e normal să fie. Mai deschiși la diferențele dintre oameni – fie că vorbim despre rasă, sexualitate sau preferințe muzicale.
Gen Z în România
Cred că diferența majoră constă în problemele cu care se confruntă - probleme care aparțin contextului cultural din care fac parte.
Gen Z versus mileniali
Fix astăzi am citit întâmplător un articol care spunea că milenialii sunt într-un mare conflict cu Generația Z. Așa, în extremă, am văzut conflictul despre Eminem. Dar, în general, percepția mea este că Generația Z vrea mai mult de la orice situație/politician/brand/propria persoană. Și mai am o observație personală – senzația mea este că sunt oameni mai deschiși la feedback.
În principiu, cred că ambele generații valorizează autenticitatea și transparența – mai ales în contextul comunicării. Sunt mulți oameni din ambele generații care sunt preocupați de self-learning, de growth personal. Și din câte se poate observa foarte ușor, consumă muuuult content video. Mult.
Ce definește în mod special Generația Z
Ce mi-a atras mie atenția cel mai mult este faptul că Generația Z este extrem de creativă în felul în care își trăiește viața. Se exprimă ușor și generează foarte mult content. Asta și datorită faptului că s-a născut cu tehnologia în brațe, cum se spune, dar și pentru că simte nevoia să lase o amprentă în lume – un mesaj autentic – care să vină direct de la ei. Ce mă încântă pe mine foarte mult este faptul că oamenii acestei generații sunt oameni mai curajoși să se exprime liber indiferent că e vorba de teme legate de sănătate mintală, sexualitate, religie, etc.
Cum se pregătește piața de comunicare pentru noua generație
Cred că o cale de acces ar fi să gândim proiecte mai degrabă decât să generăm o altă campanie care să transmită un RTB sau un mesaj care împrumută din limbajul ei. Proiecte în care ei să se poată implica – să participe cu content, acțiuni și chiar cu idei.
Și mai e ceva – căile de acces se pot afla – se pot descoperi corect dacă brand-urile, mai ales în România, se lasă ghidate de o curiozitate sinceră și găsesc modalități prin care pot avea un dialog util cu reprezentați ai generației. Din punctul meu de vedere, în momentul ăsta, conversația lipsește.
Obstacole în comunicarea cu Gen Z
Provocarea trebuie aruncată către ei cu proiecte interesante, creative. Eu cred că ar participa cu plăcere la campanii care sunt gândite ca o invitație la creativitate, la utilitate și cum am mai spus, la un strop de „greater good”.
Proiecte în care i-ați targetat
O să ocolesc un pic întrebarea asta și o să spun că decât să targetăm obsesiv mai bine ne-am lăsa inspirați de ea și am face lucrurile cu mai multă considerație pentru mediu, am gândi proiecte care să fie utile și, nu în ultimul rând, am adăuga mai multă onestitate în comunicare.
Am și o poveste amuzantă. Am încercat să promovăm un anumit brand cu gândul că trebuie să facem această generație să se îndrăgostească de el. Și nu a ieșit prea bine. Spre deloc. Nu am înțeles de ce, până nu am apelat la o agenție de research și am organizat câteva interviuri. Așa am aflat că pur și simplu nu le plăcea deloc produsul (e vorba despre o băutură). Deci, chiar dacă valorile erau comune și limbajul era potrivit – gustul nu a fost.
Cum va schimba lumea Generația Z
Sper să o schimbe așa cum vrea ea pentru că, din câte văd eu, oamenii din generația asta au mintea și sufletul unde trebuie.