Toți românii se pricep la fotbal, politică și influenceri. Iată că și folclorul trebuie updatat la 2021. Mulți se pricep, dar puțini știu. De aceea a scris o carte Cristian China-Birta care se cheamă chiar așa: ”Ce ne facem, dom’le, cu influencerii ăștia?”, un îndrumar despre cum și când se folosesc influencerii la granția cu publicitatea. Ocazie cu care l-am întrebat și noi tot felul de lucruri despre influenceri, pornind de la definiția termenului și conotațiile lui peiorative până la pandemie, branduri și bani.
Pandemia a fost un test pentru mulți influenceri. Din care unii au ieșit foarte câștigați, inclusiv la nivel financiar, iar alții au ieșit șifonați spre tamponați bine. Mai mult decât în alt context, pandemia a forțat omul din spatele brandului să fie vizibil. Să își arate valorile alea umane. Și unora le-a dat cu virgulă.
Vorbim așadar despre influenceri Cristian Birta în rândurile de mai jos cu și îl convingem la final să facă și o previziune pe care poate paria.
Ideea cărții
Mă gândesc de vreo doi ani la o astfel de carte. Dar, știi cum este, mereu și mereu au fost alte priorități. Doar că a venit pârdalnica de pandemie. Și m-am trezit în primul lockdown că mi-am găsit brusc timp pentru a scrie această carte. Așa că am scris-o.
De la idee la scris
Mi-a luat cam trei luni să o scriu. Dar, de fapt, o tot scriu de 15 ani, de când fac digital marketing :D Căci am pus în ea întreaga mea experiență după sute de campanii cu și pentru influenceri organizate. Inițial, mi-am zis că nu o să îmi ia atât. Adică, vorba aia, știam pe de rost domeniul, experiență în scris pe blog aveam, deci am zis că o să fie ușor. Doar că diferența dintre scriitura pe blog și a scrie o carte este imensă. Lecție învățată, apropo de următoarea carte pe care o pregătesc și care se numește Influprenorii (despre importanța mindsetului de antreprenor la un influencer).
Ce e cu cartea asta
Este un îndrumar despre cum să folosești influencerii care resurse pentru a obține beneficii pentru brandul tău. Unii i-au spus chiar manual. Eu nu m-aș duce chiar până acolo. Dar un îndrumar îi poți zice. Adică pornim de la întrebarea fundamentală dacă merită sau nu să faci o campanie cu influenceri (uneori chiar nu merită, din niciun punct de vedere) și trecem prin cum alegi influencerii, cum îi contactezi, cum îi contractezi și cum îi plătești, cum le faci brieful, cum monitorizezi campania și cum analizezi rezultatele campaniei. Plus o grămadă de tips and tricks pentru toți acești pași, că doar de aia fac de atâta amar de ani meseria asta, să știu tot ce ticăie acolo :D
De ce e nevoie de o carte despre influenceri
Pentru că de multe ori mi se pare că influencer marketing e ca dezvoltarea personală: mulți cred că știu tot despre asta, când de fapt nu știu mai nimic. Vreau să ajut oamenii de la branduri, antreprenorii, managerii și toți cei care analizează oportunitatea de a face campanii cu influenceri să înțeleagă cum trebuie să pună problema. Ca să reducă la maximum posibilitatea să arunce cu banii pe fereastra digitală a brandului.
Definiția influencerului
Sunt mulți influenceri care doar cred când se uită în oglindă că-s influenceri. Așa cum sunt alții care o dau de gard la modul constant. Doar că hai să cu comitem păcatul generalizării. Căci pentru fiecare influencer nașpa eu pot să nominalizez 5 influenceri profesioinști, care își fac treaba în parametri de onestitate și de bun simț.
Definiția influencerului de la care pornesc în carte este aceasta: influencerul este acea persoană digitală care, pe baza unui contract, în conformitate cu un brief și cu un fee, livrează beneficii pentru brandul tău. Președintele țării este influencer? Nu pe definiția mea. Căci nu poți să negociezi cu șeful statului ”cât mă costă o postare pe Facebook?”. Este lider de opinie, asta-i altă discuție. Dar nu influencer pe care să îl folosești în campanii ca o resursă ce este. Este foarte important să definim termenii cu care lucrăm. Mai ales că evoluția termenului influencer deja devine un fel de marotă a tuturor și despre oricine. Așa că, dacă este să stăm în sistemul de referință de business, o definiție precum cea din cartea mea este binevenită.
Tu ești influencer?
Da, sunt. Căci, pe definiția din cartea mea, sunt o resursă care, în baza unui contract, în conformitate cu un brief și cu un fee, livrez beneficii pentru brandurile cu care lucrez. Doar că sunt un influencer atipic, dacă vrei. Căci gândirea mea este mai mult de șef de agenție și asta se vede în relația cu clienții pe partea de influencer: încerc să optimizez la maximum bugetul clientului :D
Cu bune și cu rele în lumea influencerilor în 2021
Ce se întâmplă bun este că văd o tendință din ce în ce mai mare de profesionalizare. Care merge mână în mână cu subiectul următoarei mele cărți Influprenorii. Căci doar influencerii care înțeleg că nu fac bani din faptul că sunt influenceri, ci din businessul pe care îl construiesc în jurul acestui fapt o să fie câștigați pe termen mediu și lung. Și mulți au înțeles asta.
Ce se întâmplă rău este că scade calitate conținutului pe măsură ce presiunea asupra influencerilor de calitate (din punct de vedere al conținutului) crește pentru că sunt din ce în ce mai mulți creatori de conținut extrem de slab, care, din păcate, face numere mari. Iar influencerii ok sunt din ce în ce mai tentați să meargă în direcția asta...
Ce ne-a aratat pandemia despre influenceri
Că unii sunt mai faini ca oameni decât alții și că alții sunt mai profesioniști decât ai fi zis la prima vedere. Pandemia a fost un test pentru mulți influenceri. Din care unii au ieșit foarte câștigați, inclusiv la nivel financiar, iar alții au ieșit șifonați spre tamponați bine. Mai mult decât în alt context, pandemia a forțat omul din spatele brandului să fie vizibil. Să își arate valorile alea umane. Și unora le-a dat cu virgulă.
Influencerii noștri și influencerii lor
Diferențele țin de bugete și de mărimea comunităților. Căci acestea două sunt direct proporționale. În rest, și ei au nătângii lor, cum îi avem și noi. Și noi avem profesioniștii noștri, cum îi au și ei pe ai lor.
Cum se va schimba influenceritul în viitor
Nu-mi place să fac predicții. Sunt specialist în a râde de cei care fac așa ceva. Pentru că pur și simplu mi se pare o aroganță teribilă să zici tu ce o să urmeze peste 12 luni. Și o zice un om foarte arogant. Dar sunt arogant doar dacă am bază. Iar pe viitor nu ai nicio bază. Cine ar fi anticipat în urmă cu 2 luni explozia Clubhouse? Nimeni, desigur. Indiferent cât de mulți viteji se arată după război.
Digitalul este atât de dinamic și atât de surprinzător încât eu recomand tuturor să renunțe la strategiile alea cu termen lung de execuție și să intre într-un mindset de testare A-B continuă. O dată la trei luni, spre exemplu. Cert este că influencerii vor fi o parte integrantă a ecosistemului social media. Doar că este necesar, cum tot insist, să îi definim ca niște resurse pe care le putem activa. Se vor schimba legislații (un aspect foarte important de urmărit în următoarea perioadă), vor cădea platforme sociale, vor apărea altele, dar influenceri vor fi peste tot. Pe asta pot paria.