Au 25 de ani și iubirea pentru filme în comun, s-au întâlnit acum vreo 5 ani la NexT, au început să facă planuri împreună pentru proiecte spectaculoase și scurtmetraje, multe au rămas doar planuri, dar de câteva luni una din ideile lor s-a concretizat și așa a apărut Diafan, o agenție de povești vizuale. Alberto Niculae și Alex Pintică sunt la început, dar asta nu îi sperie deloc. Din contră, se distrează la filmări, se bucură de experiență, chiar și în condițiile crizei declanșate de pandemie.
Sincer, pentru mine încântările vin chiar din obstacole :)) Îmi place struggle-ul când facem ceva, mi-a plăcut să căutăm singuri recuzita pentru proiect, prin frig, prin magazine. Şi cred că şi lui Alex îi place asta, de aia în loc să luăm un taxi până acasă, am mers pe jos cu 4 sacoşe mari pline cu recuzită şi alte lucruri. Habar n-am, eu mă distrez făcând asta.
Alberto și Alex povestesc mai jos despre aventurile lor de început în lumea producției, ce planuri au cu Diafan și la ce proiecte lucrează zilele acestea.
25 de ani şi filme în comun
Alberto: Avem amândoi 25 ani și cred că cel mai puternic lucru pe care îl avem în comun e faptul că mereu am iubit filmele. Amândoi am văzut mii de filme, avem și gusturi cumva similare dar am avut traiectorii ușor diferite. Diferite în sensul că Alex a fost la UNATC, eu am vrut să fiu mai rebel și să fac să-mi iasă fără facultate în domeniu. Nu am ceva cu facultatea neapărat, dar m-am ghidat după regizori pe care îi admir, după Paul Thomas Anderson, după Nolan și alții care au făcut filme pe cont propriu din pasiune până le-a ieșit. Și asta am vrut să fac și eu.
Alex: Salut, eu sunt Alex Pintică şi am 25 ani. Am început ca cinefil şi mi-am dorit să devin cineast, aşa că am cochetat cu (o formă crudă de) scenaristică şi regie în liceu, dar am ajuns să dau la UNATC la “Multimedia: Montaj şi Sunet“ (licenţă) şi, apoi, “Arta Montajului“ (master). Mai am mult până să-mi permit să mă numesc cineast, dar încerc să fac primii paşi pe acest drum.
Cum a apărut Diafan
Alberto: Ne ştim de vreo....5 ani? Cam aşa cred, ne-am întâlnit la un festival de film, la defunctul NexT, care s-a întâmplat să fie primul festival la care am fost. Am început să discutăm despre filme, să facem planuri pentru nişte scurtmetraje, pentru diferite proiecte, majoritatea au rămas doar planuri, unele au ieşit, unele urmează să iasă. Timp de câţiva ani cam asta a fost şi acum avem Diafan.
Alex: Deşi am devenit prieteni virtuali pe facebook cu mult înainte, ne-am cunoscut întâmplător în viaţa reală, amândoi participând ca voluntari la festivalul NexT în 2016. Un factor important a fost şi faptul că stăm aproape, ceea ce ne-a permis să ne vedem des şi să discutăm despre pasiunile noastre. În aceşti ani ne-am dorit să înfiinţăm o casă de producţie (şi am avut ocazia să lucrăm împreună ca freelanceri), dar lockdown-ul a fost cel care ne-a dat ocazia să concretizăm conceptul de Diafan. E o colaborare organică pentru că, de cele mai multe ori, avem viziuni similare şi, atunci când nu e cazul, ne certăm până înţelegem cine are dreptate :)
Începutul
Alberto: Începutul a fost acum câteva luni :)) Deci nu avem foarte multe de spus aici. Alex a tot tras de mine anul trecut să începem, eu am tot tras de timp dar țin minte ziua exactă când am început. 17 noiembrie. Cred că frica principală pe care o aveam era expunerea și judecata oamenilor care văd ce ai creat.
Dar pe 16 noiembrie am avut un mic breakdown în care am realizat că trebuie să începem, indiferent de cum o să mă / ne perceapă lumea. Nu aveam neapărat un plan, dar coincidența face că pe 17 noiembrie, o amică mi-a trimis un ad de Crăciun și primul meu gând a fost “Ok, putem și noi să facem asta”. Imediat am mers la Alex, i-am povestit, am început să facem brainstorming pentru un ad de Crăciun care a devenit primul proiect Diafan, Homemade Christmas.
Alex: Cu primul proiect oficial Diafan, “Homemade Christmas”, ne-am dorit să facem un mockup de reclamă, să demonstrăm că putem spune o poveste scurtă, dar cu impact emoţional, chiar şi cu un buget mic.
Partea de pre-producţie a fost grea, pentru că am avut puţine zile la dispoziţie (fiind presaţi de deadline-ul Crăciunului), dar am reuşit să găsim colaboratorii perfecţi pentru proiect.
Una dintre încântări a fost Anais Mărcoiu (fetiţa Ioanei Mărcoiu). Deşi a fost prima ei filmare, a făcut o treabă excelentă şi cred că e de urmărit pe viitor.
Alberto: Sincer, pentru mine încântările vin chiar din obstacole :)) Îmi place struggle-ul când facem ceva, mi-a plăcut să căutăm singuri recuzita pentru proiect, prin frig, prin magazine. Şi cred că şi lui Alex îi place asta, de aia în loc să luăm un taxi până acasă, am mers pe jos cu 4 sacoşe mari pline cu recuzită şi alte lucruri. Habar n-am, eu mă distrez făcând asta.
Şi aş mai adăuga un obstacol. Faptul că amândoi ne ocupăm şi de alte lucruri separat. Eu am şi un job full time şi alte proiecte şi cred că managerierea timpului şi a energiei e un obstacol uriaş. Dar n-aş renunţa la niciuna, îmi place ceea ce fac.
Ce faceţi mai exact
La nivel de bază, încercăm să spunem poveşti vizuale. Creăm proiecte audio-vizuale de la idee la export. Fie că vorbim de filme, reclame, videoclipuri sau conţinut pentru online, ne asigurăm că ducem la capăt orice proiect început, ocupându-ne de toate etapele sale (pre, post şi producţie).
Fiind o companie aflată încă la început, primii clienţi au fost aduşi din colaborările noastre de lungă durată ca freelanceri, doar că am făcut trecerea la ceva un pic mai profi. Au început să vină şi alţi clienţi, propuneri etc. şi sperăm să vină din ce în ce mai mulţi.
Procesul de creaţie
Alex: Pentru că stăm în acelaşi cartier, primele idei apar atunci când ne plimbăm şi discutăm. Urmează perioada de pre-producţie, în care brainstormuim în continuare (dar într-un mediu mai organizat) şi pregătim filmarea (găsim actorii, echipa, echipamentele, etc). Aici stabilim decupajul / storyboard-ul, gândim împreună conceptul şi pregătim toate deciziile pentru proiect.
Deşi continuăm colaborarea, Alberto preia frâiele în producţie (fiind cel extrovert dintre noi) că apoi să ajungem în lumea mea, post-producţia.
Alberto: Acum lucrăm la un videoclip, unde am ascultat piesa de 3763182 ori şi am început cu nişte idei vizuale, am făcut research urmărind alte videoclipuri, am discutat cu artistul despre ce îşi doreşte şi el.
Proiecte spectaculoase
N-am avut atât de multe proiecte momentan încat să fie mai multe spectaculoase. La nivel mai înalt poate ar fi concertul lui Andrei Cavassi, Unbroken Wings, care a şi fost indie la nivel de producţie, dar rezultatul a fost apreciat de multă lume. By the way, tot cu Andrei pregătim nişte proiecte spectaculoase în viitorul apropiat.
Efectele pandemiei
Alex: În ultimul an am avut foarte multe proiecte stabilite care au fost amânate sau anulate din cauza pandemiei.
Am montat mai multe proiecte realizate din stock footage sau material de arhivă decât în mod normal, tocmai pentru că nu s-a mai putut filma la fel de mult. Acesta a fost şi unul dintre factorii care a dus la decizia de a intra şi în partea de producţie video cu Diafan, nu doar post-producţie.
Mecanismul de lucru e similar pentru mine, pentru că montam de acasă majoritatea proiectelor şi înainte de pandemie.
Alberto: Încă nu pornisem Diafan când a fost nebunia cu pandemia, deci Diafan nu a fost afectat direct. Pentru mine personal a fost cel mai bun an de până acum. Am cunoscut oameni, am avut și câteva proiecte, mi-am schimbat jobul, am început Diafan spre finalul anului și am și lansat Homemade Christmas care a fost un boost de creativitate major pentru mine. All in all, pentru mine a fost super ok.
Obiective & planuri
Pentru 2021 vrem să continuăm seria Puls/Impuls, unde ne propunem 10-12 episoade. O să lucrăm la câteva videoclipuri, la câteva proiecte cu Andrei Cavassi şi cu alţi colaboratori, vrem să intrăm în producţie cu cel puţin un scurtmetraj, să terminăm de scris un lungmetraj şi sperăm ca scurtmetrajul lui Alex, Trecut de ora 8, să-şi trăiască viaţa festivalieră (atât cât îi permite situaţia actuală).