Serviciile de media sunt un proces complex si creativ. Astfel, raportul intre media planning si buying este de fapt o corelare in a celor doua servicii de media, o balanta care adusa in echilibru defineste o strategie de succes pentru brand.
Buyingul este la fel de important ca si acum 10 ani, insa in timp mentalitatea industriei s-a schimbat si astazi argumentarea unei strategii destepte nu mai are ca prim argument discount-ul. In toti acesti ani industria a evoluat exponential din punct de vedere al research-ului. Aceasta schimbare a revolutionat si schimbat atat procesele de media cat si puterea fiecarei agentii de a livra strategii eficiente de media.
In buying-ul TV s-a trecut la negocierea pe punctul de audienta, in planning la programarea pe break in loc de program. Optimizarea rezultata din research a schimbat strategii si politici de vanzari, procesele de media devenind in acest moment mult mai complexe si complete.
In buying nu mai conteaza atat de mult volumele de agentie pe care negociezi si astfel furnizorii au deschis piata catre agentiile independente.
Ca agentie de media trebuie sa privesti acest proces in complexitatea lui si sa mergi mai departe, sa dezvolti si sa te diferentiezi de agentiile concurente. Dezvoltarea tool-urilor interne de media sunt punctul ce te diferentiaza de concurenta. Planning-ul bazat pe research-ul industriei si pe tool-urile proprii ale agentiilor da rezultate astazi.
Pentru clienti costul era si este masura principala pentru a valida o agentie. In ultima vreme insa, se observa o repozitionare si in mentalitatea clientului. El vrea servicii, vrea strategie. Din ce in ce mai mult clientii isi dau seama de echilibrul costurilor negociate de agentii si doreste valoare adaugata in serviciile sale.
Aceasta inseamna smart planning, informare real time despre piata in care activeaza produsele lui, oportunitati exploatate la timp, servicii rapide si solutii constructive.
Intr-un cuvant, clientii apreciaza agentia de media care dovedeste ca ii este partener, care ii intelege business-ul, mai mult decat un simplu consultant.
Toate aceste schimbari ale industriei au facut ca agentia de media sa devina creativa, si astazi nu mai suntem un furnal care genereaza tabele, grafice si template-uri.
Piata se aglomereaza, clientii incep sa simta publicitatea ca o necesitate. Numai in primele 5 luni ale anului, o mare parte din categoriile de clienti au inregistrat cresteri de bugete de peste 100% fata de aceiasi perioada a anului trecut - Mobile telecommunications, Cars, Supermarkets, Cereals. In functie de categorie sunt diverse motive de crestere a investitiei: o intrare de brand nou in comunicare, activarea unor produse existente, rebranding, etc. Sa nu uitam si de inflatia de media de care avem parte an de an.
Aceasta crestere in investitie duce in lipsa de spatiu si in aglomerarea excesiva a suporturilor de media. Clutter-ul il regasim in mediile principale: TV, Radio, Presa si OOH si incercam sa il ocolim cautand alte medii, cu impact, eficiente ca si cost, si in aceiasi masura, foarte vizibile. Aici intervine new media si media creativa.
Solutiile se gasesc, fie ca sunt formate aparte sau tehnologii noi pentru Romania, sunt eficiente si "te scot" din multime. De multe ori solutia creativa isi merita si costul, chiar daca acesta este ridicat. Internetul creste si incepe sa arate forta ca mediu data de interactivitatea sa, cd-urile cu prezentari multimedia inserate in reviste creeaza surpriza si impact premium asupra consumatorului.
In concluzie, piata de media se maturizeaza, agentia de media trebuie sa tina pasul, sa aduca valoare si servicii dedicate. Este un proces complex, dinamic care nu se opreste aici iar evolutia este exponentiala si nu ai timp sa stai pe loc.