Prima experiență de advertising a lui Anton Groves a fost un haos total, cu stricat de echipament și revenit în locație a doua zi. Asta se întâmpla în 2005, dar lucrurile au evoluat mult de atunci, dovadă stă și reclama lucrată pentru Alpha Bank, prin casa de post producție Studio Set. Într-o piață cu clienți mereu în căutare de inspirație la campaniile din afară, dar în același timp cu bugete și conservatorism autohton, Anton spune că e important să-ți păstrezi cele două pălarii mereu pe cap, una de om care face film și alta de om care știe să vândă o viziune.
"Același interes pe care-l acorzi vizualizării poveștii trebuie să-l acorzi și convingerii agenției și clientului că varianta ta e cea mai bună. E tot timpul un joc de echilibru, cum le combini pe cele două fără a supăra pe nimeni în proces."
Pandemia i-a adus lui Anton răgazul de a-și vedea mai mult și de proiectele necomerciale, așa că primul său debut pe film, King Wray, a câștigat o bursă din partea CEE Animation forum.
Gata, mă fac regizor
Ca adolescent crescut în UK, îmi placea să citesc reviste de comics și romane grafice, având și niște părinți creativi, am moștenit și eu talentul pentru desen. Am vrut să mă fac artist de comics, dar după ce am văzut Batman Returns al lui Tim Burton la cinema, țin minte că am fost super impresionat de toată experiența și m-am îndrăgostit imediat de film. Mi-am dat seama că revistele de benzi desenate seamană mult cu storynoard-urile, și ar putea funcționa la fix și ca punct de plecare pentru un film. Am văzut regia ca pe o manieră de a combina toate ingredientele ce mi-au plăcut dintotdeauna, teatrul, muzica, arta și fotografia.
Prima oară pe platou
Fast forward până în 2003, atunci când am venit în România după absolvire – o chestie anuală pe care o făceam cu familia, mama mea fiind de origine română. Industria advertisingului a crescut rapid și mi-am dat seama că aș putea învăța și practica regia prin reclame. M-am conectat cu câțiva oameni din industrie și în 2005 am avut norocul să regizez prima reclamă. Am intrat în pâine de la început, era iarnă, temperatură cu minus și noi filmam afară. A fost un haos total, am avut probleme cu echipamentul, am sfârșit prin a pierde lumina și mers din nou în locație a doua zi. Am crezut că am dat-o în bară, dar lipsa mea de experiență, a fost ascunsă din fericire de alte probleme.
Briefuri noi și vechi
Briefurile pe vremea aia erau amibițioase, dar de cele mai multe ori lipsite de originalitate. Era o tendință de a imita ce se întâmpla pe plan internațional, dar cei mai mulți clienți nu erau gata să riște, creativ sau financiar. Erau și excepții, însă. Țin minte că am filmat o reclamă cu fratele meu Damian pentru Alpha Bank, printre primele produsă de casa noastră de post producție Studioset, în care scriptul de la agenție avea mult potențial, iar clientul, relativ nou pe piață, au fost deschiși la experimente. Rezultatul a fost o premieră pentru advertisingul românesc, o reclamă animată în stop motion pe bază de Lego la care am lucrat 4 zile.
De atunci, briefurile s-au schimbat, au evoluat cu restul industriei, sunt clienți maturi dispuși să riște, creativi buni etc. Un exemplu recent unde totul a mers foarte bine e campania LIDL Camera Noastră din 2019. O idee minunată de la agenția Mullen Lowe și posibilitatea de a dezvolta campania împreună de la un stadiu incipient au minimizat compromisurile, rezultând una din reclamele mele favorite ca regizor.
Dar că tot veni vorba, în ultimii ani lucrurile au început să se miște mai rapid, cu deadline-uri foarte scurte și multe întâlniri. Dacă înainte de pandemie se ajunsese la o viteză mult prea mare, sper că după ce trece, ne vom potoli un pic și ne vom focusa mai mult pe calitate.
Câte ceva de învățat
Pe lângă faptul că am învățat diferite tehnici de regie și storytelling, am învățat mai multe despre diplomație. Ca regizor pe platou, ești obligat să ai două roluri, unul de realizator de film, iar celălalt de negociator / om de vânzări. Același interes pe care-l acorzi vizualizării poveștii trebuie să-l acorzi și convingerii agenției și clientului că varianta ta e cea mai bună. E tot timpul un joc de echilibru, cum le combini pe cele două fără a supăra pe nimeni în proces.
Inspirația
Ca sa fiu sincer, nu caut inspirație în industria de advertising. Am renunțat la TV și cablu de mai bine de 10 ani, prefer să merg la cinema sau să mă uit la chestii online pentru a lua pulsul la ce se întâmplă, de la videoclipuri, filme de modă, seriale TV, virale etc. Deși, departe de a fi o regulă, cam în zonele astea apar și inovațiile, iar ulterior sunt adoptate și monetizate via advertising. Momentan sunt prins de formatul de serial, sunt foarte multe bune pe platformele OTT.
Cum faci să fii un regizor de reclame bun
Ca să devii bun în orice, trebuie să-ți placă ce faci. Mănânci, respiri, visezi la asta. E la fel și cu advertisingul, deși cred că e important și să nu te iei prea în serios în industria asta.
2020, probă de pandemie
2020 a fost un an important pentru mine – am muncit cam un sfert față de anul precedent, am avut chiar și joburi legate de pandemie, dar asta mi-a lăsat timp și să ma focusez pe motivul pentru care am vrut să devin regizor în primul rând, și anume să mă întorc la scris și făcut film.
Împreună cu Damian, am reușit să dezvoltăm primul nostru feature film, King Wray, până la o fază avansată și am câștigat o bursă pe workhop-uri de dezvoltare prin CEE Animation forum pentru 2021. Dacă nu era pandemia, nu aveam timp și de asta.
Noutăți pe platou
De la debutul pandemiei, PPM-urile s-au transformat radical, la fel cu celelalte faze ale producției. Totul e mult mai steril, iar munca de convingere e mult mai greu de dus prin intermediul unui ecran. Într-un fel, procesul de filmare a devenit mai eficient, datorită absenței fizice a clientului și agenției, dar asta a dus și la unele momente în care eram toți lost in translation, în care nimeni nu știa ce se întâmpla. Din fericire, nu am avut probleme majore, în afara de testele și frica de virus, devenite o obișnuință acum, dar la cum arată lucrurile, nu e exclus să apară.
Cum se întrevede 2021
Cred ca 2021 va arăta în mare ca 2020, bugete mai mici, echipe mai mici... cu pandemia la ușă, nu cred că știe cineva dacă ne vom întoarce la lucrurile dinainte. Cred că CGI-ul și animația vor câștiga mult teren, venind cu variante de poveste ce în mod normal ar fi fost filmate cu actori.
În materie de idei în general, cred că toată lumea e sătulă de poveștile și clișeele din jurul pandemiei, dar la fel ca toți ceilalți, trebuie să ne adaptăm și să venim cu noi abordări. Un trend bun pe care-l remarc e că industria a mai renunțat la genul de reclamă manifesto, cu multe voiceover-uri care descriau fiecare acțiune. S-a revenit la setupuri mai simple, cu accent pe poveste și comedie. Sper că trendul ăsta va ține. Apropo de comedie, o campanie care mi-a plăcut de anul trecut e cea făcută de Next pentru Toortitzi.
Din afară, campania Nike cred că ne-a arătat poate unul din cele mai bune moduri în care poți folosi stock footage și editarea.
E loc de sânge tânăr pe piață?
Aș zice că e loc destul pentru noi regizori pe piață, mai ales acum de când cu restricțiile, e mai viabil să optezi pentru un regizor local decât pentru unul străin, atât logistic cât și financiar. Ține doar de clienți și agenții să acorde o mai mare încredere noilor regizori, pentru a arăta ce pot.