[Noii artizani] Maria Ștefana Diaconu: Mintea mea este ca o masina de spalat. Vesnic se invart ideile si uneori ma entuziasmeaza atat de tare ca nu stiu de ce sa ma apuc mai intai

[Noii artizani] Maria Ștefana Diaconu: Mintea mea este ca o masina de spalat. Vesnic se invart ideile si uneori ma entuziasmeaza atat de tare ca nu stiu de ce sa ma apuc mai intai

Dimineti cu cafea fierbinte, liniste, si toata magia se asterne in atelierul de acasa al Mariei Ștefana Diaconu, un artizan care creeaza obiecte delicate, personalizate, modelate cu dragoste si dibacie. La 14 ani facea bijuterii din Fimo si margele, pe care le-a vandut mai intai colegilor, apoi pe internet, in toata tara.

Mosteneste pasiunea pentru arta si mestesug de la mama sa. Intre timp, a transformat-o intr-un business si impleteste partea creativa cu rigorile antreprenoriatului.

"In momentul de fata, incerc sa nu renunt la partea creativa, desi partea administrativa ia foarte mult timp. De la partea de creatie si lucru efectiv, la partea de furnizori si aprovizionare, website, publicitate, materiale promotionale (precum carti de vizita, cartonase de multumire, ambalaje), facturi, ma ocup singura de toate".

Desi nu i-au lipsit targurile de obiecte handmande in pandemie, Maria Ștefana Diaconu recunoaste ca acestea erau o ocazie foarte buna de a cunoaste oameni din breasla mestesugarilor, de a schimba idei si impresii. Vorbim cu ea despre brandul sau, Stef Marie Artcraft.

 

Profil de artizan

Numele meu este Maria, am 25 de ani si sunt nascuta in Galati. De aproximativ 11 ani, cu pauze mai lungi sau mai scurte, imi ocup mintea si timpul cu mestesugitul lucrurilor care imi aduc bucurie. Desi am pictat dintotdeauna, in liceu mi s-a aprins beculetul si a inceput sa imi surada ideea de a castiga niste bani pe cont propriu si de a fi independenta.

Dupa terminarea liceului, m-am inscris la Facultatea de Arte din Galati, m-am angajat ca lucrator comercial, apoi ca vanzator la o pizzerie si cumva am lasat pe plan secund micul meu hobby. In ultimul an de facultate am schimbat job-ul din nou si m-am angajat impreuna cu colega si buna mea prietena, intr-o companie din oras unde ma ocupam de grafica de tricou pentru clientii din afara. Aici am luat prima data contact cu o tableta grafica si cu programele de editare si mi-am readus aminte cat de mult mi place sa lucrez intr-un domeniu creativ.

La terminarea facultatii am simtit nevoia de a realiza ceva mai mult, mi-am dat demisia si m-am hotarat sa plec in cealalta parte a tarii, la Cluj, pentru studii de master in banda desenata si desen animat. Orasul si oamenii noi mi-au dat o energie noua si m-au motivat sa pun bazele afacerii pe care o am acum.

 

Pasiunea pentru handmade

Mama este pasionata de broderie si pictura si in directia asta am fost incurajata dintotdeauna. Am inceput initial sa lucrez cu Fimo si margele de tot felul. Faceam bijuterii pe care le vindeam colegilor la scoala si ulterior pe internet, in toata tara. Poate unora li se parea ciudat ca la 14 ani, pauzele de la scoala mi le petreceam in mare parte notand intr-un carnetel toate ideile de bijuterii pe care le aveam, dar mie imi facea placere si devenisem foarte motivata.

 

Intre libertatea creatiei si rigorile antreprenoriatului

In momentul de fata, incerc sa nu renunt la partea creativa desi partea administrativa ia foarte mult timp. De la partea de creatie si lucru efectiv, la partea de furnizori si aprovizionare, website, publicitate, materiale promotionale (precum carti de vizita, cartonase de multumire, ambalaje), facturi, ma ocup singura de toate. Mama si soacra mea ma ajuta foarte mult cand sunt prea aglomerata, cu ambalatul, cu predarea pachetelor la curier, chiar si cu putina ordine in toata dezordinea pe care o fac cand vine cate un val mai mare de comenzi. Cred ca, obisnuita ca dupa atatia ani sa fac lucrurile in ritmul meu, sunt putin freak control cand vine vorba de business-ul pe care il am, dar sunt constienta ca in timp voi avea nevoie de ajutor extra.

 

Procesul creativ

Mintea mea este ca o masina de spalat. Vesnic se invart ideile si uneori ma entuziasmeaza atat de tare ca nu stiu de ce sa ma apuc mai intai. De regula ideile imi vin vazand ceva ce imi place, o culoare, o textura sau vorbind cu cineva despre un subiect anume. Se intampla destul de rar sa stau pur si simplu pe scaun si sa ma gandesc “Oare ce sa mai fac azi?”. Cand descopar ceva ce trebuie facut musai, uneori las orice treaba si dau viata obiectului din capul meu. Nu in ultimul rand, ajutandu-ma de experienta mea de graphic designer, iubesc sa imi fac singura ambalajele si design-ul lor.

 

Inspiratia si rutina de lucru

Inspiratia o gasesc peste tot, important este sa fiu odihnita. Lucrez de acasa, intr-un atelier amenajat special pentru asta. Imi place sa ma trezesc dimineata si mai degraba sunt productiva la ora 5-6 decat seara tarziu. Prefer prima parte a zilei pentru lucru si cealalta pentru relaxare, desi stim cu totii ca atunci cand ai un business al tau, programul de 8 ore se transforma intr-un program de 13 ore minim. Rutina mea e foarte simpla si nu imi place sa fiu scoasa din ea. Imi incep ziua cu o cafea fierbinte si ma apuc de treaba. Faptul ca lucrez de acasa salveaza mult timp pe care l-as fi pierdut pe drum.

 

Care este super-puterea creatiilor tale?

Cred ca dedicarea si atentia la detaliile mici se cunoaste in raport cu produsele pe care le fac. Imi place ca ceea ce paraseste atelierul sa fie frumos ambalat iar experienta cumparatorului sa fie completa atunci cand le primeste, indiferent daca le face cadou sau sunt pentru el. Includ cartonase de multumire, etichete personalizate unde este cazul, aleg culorile hartiei cu care le invelesc in functie de cromatica produselor alese, etc. Nu in ultimul rand, prefer lucrurile simple, practice si fara zorzoane inutile. Nimeni nu isi doreste sa primeasca obiecte pe care sa le pastreze intr-un sertar ani la rand.

 

Clientii

Categoria spre care ma intrept este in mod clar o categorie de oameni cu viziune, liberi in gandire, care apreciaza lucrul manual si care isi doresc altceva. In ultimul an am inceput sa creez si lucruri pentru copii si mamici si s-a largit aria. Faptul ca produsele pe care le fac sunt personalizate pana la cel mai mic detaliu, acest lucru face ca fiecare pachet sa devina unul foarte personal. Oamenii empatizeaza cu faptul ca acel produs a fost creat si ambalat doar pentru ei.

 

Canale de vanzare

Imi vand produsele pe retelele sociale, pe Breslo si international pe Etsy, iar momentan lucrez si la un site propriu. Cel mai des oamenii ajung la mine prin recomandare si asta ma bucura foarte mult. Un client multumit va povesti si altora despre experienta pe care au avut-o cumparand de la mine. Customer service-ul este important de asemenea. Raspunsurile rapide si lamuritoare ii ajuta pe oameni sa isi faca o parere mai buna despre brand si au incredere ca cineva le va raspunde, nu ii va lasa cu ochii in soare. Uneori raspund foarte repede, dar se intampla sa lucrez si sa nu pot raspunde pe loc.

 

Produsele cele mai cautate în ultimul an

Cred ca de cand a luat amploare toata situatia cu pandemia, oamenii s-au indreptat mai mult spre achizitiile online si au prins incredere in aceasta modalitate de a face cumparaturi. Desi pare surprinzator, in anul ce tocmai a trecut am realizat multe cadouri pentru nasii de botez sau cununie. Globurile personalizate de Craciun sau cele pictate au avut si ele un mare succes, alaturi de cutiile cu tematica Harry Potter pe care le-am lansat in noiembrie 2020. Mesajele pe care le primesc de la clienti sunt in mare parte legate de cat de impresionati sunt de detalii si de ambalaj iar acest lucru ma bucura.

Cele mai cautate produse ale mele sunt cutiile Harry Potter despre care povesteam mai sus, pentru ca iubitorii acestei serii adora sa primeasca o cutie magica cu numele lor pe ea.

 

Promovarea

In mare parte le promovez pe Facebook si Instagram si am observat ca vin categorii diferite de oameni in functie de reteaua sociala. Pe partea de promovare as putea sa ma descurc putin mai bine, nu e neaparat punctul meu forte. Uneori postez si in grupurile tematice dar aici simt ca piata de handmade din Romania se duce intr-o directie cu care nu rezonez neaparat. Nu imi place reclama agresiva si prefer ca oamenii care vin in comunitatea mea sa fie doar cei interesati de frumos.

 

Brandul tau in social media

Cred ca lumea ma stie drept fata care picteaza cani (caci pictez si cani) si fata cu cutiile Harry Potter. Cei care ma urmaresc sunt oameni care iubesc simplitatea vietii, care iubesc sa citeasca si care se bucura de lucrurile mici.

 

Comunitatea de artizani

Comunitatea artizanilor din Romania se imparte cumva in mai multe categorii. Nu ma regasesc in toate dar iubesc sa urmaresc oameni talentati si muncitori, care lucreaza cu ceramica, lemn, portelan si hartie. Astea sunt materialele pe care le prefer eu si imi place cand vad creatori ce isi pun in valoare frumos lucrurile pe care le fac. Cred ca ceea ce ne uneste este aceasta pasiune imensa pentru lucrul facut de mana ta si multumirea pe care o primesti cand oamenii iti valideaza munca.

 

Lipsa targurilor de artizanat

Pe mine personal lipsa targurilor din ultima vreme nu m-a afectat deloc. Mi-ar fi placut sa particip la un targ de Craciun, dar apoi lista comenzilor a atins limita maxima si mi-am dat seama ca nu as fi putut face fata si din punctul asta de vedere. Pe de alta parte, targurile erau o ocazie excelenta de a cunoaste oamenii din spatele brand-urilor pe care le admiri sau urmaresti online, de a schimba idei si viziuni cu cei din aceeasi breasla si de a lua o gura de aer proaspat cand vine vorba de artizanat. Uneori suntem atat de prinsi in ideile noastre incat privim lucrurile foarte subiectiv, dar nu este exclus ca o alta persoana sa vina cu un sfat care ar putea sa iti schimbe tot cursul.

 

Dorinte pentru acest an

Imi doresc foarte mult sa imi maresc spatiul de lucru, sa finalizez website-ul, sa imi achizitionez aparatura noua care sa imi usureze munca si sa am noi ajutoare. Fiecare business creste in ritmul lui si as vrea ca lucrurile sa vina la fel de natural precum au venit si pana acum.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related