”Un don Quijote care vrea sa schimbe orasul, societatea, lumea”, spune despre el jurnalistul de investigatie Cosmin Savu. Unul dintre oamenii care (mai) crede ca Romania se poate schimba in bine si se foloseste curajos de meseria sa pentru a expune fenomenul coruptiei si abuzurile facute de cei meniti sa reformeze statul de peste 3 decenii. Cosmin Savu isi aminteste despre inceputurile sale in televiziune, pe vremea cand se filma pe Beta si exista Atomic TV, iar el era ”baiatul bun la toate”. Astazi este unul dintre jurnalistii care aduc pe sticla reportaje cu subiecte grele, documentate in zeci de ore de interviuri si filmare, in emisiunea Romania, te iubesc!. Pentru el, jurnalismul de televiziune inseamna nu doar un job, ci un mod de viata.
Brandul meu este credibilitatea. Iar acesta se construieste greu, cu munca si incapatanarea de a arata ca ai un set de valori sanatos. Cu multe nopti pierdute si tone de cafele si cu mult entuziasm. Eu sunt la fel de pasionat de ceea ce fac ca in ziua in care am intrat la primul internship in TV.
In interviul de fata, Cosmin Savu povesteste despre experienta in TV, cum l-a schimbat acest mediu, care sunt partile bune in peisajul televiziunilor din Romania in 2021 si cele mai putin bune.
Biografie pe scurt
Sunt nascut, crescut la poalele muntilor Fagaras, in Avrig. Educatia formala mi-am inceput-o la Sibiu unde am si absolvit liceul si, ulterior, facultatea de Jurnalistica din cadrul Universitatii “Lucian Blaga”. Jurnalismul a fost o intamplare fericita si cred ca mai degraba el m-a ales pe mine. J Daca de mic eram un aventurier, un explorator si un mic detectiv, in anii de final de liceu ma visam poet, filosof sau arheolog. Era perioada cand traiam din carti si intrebari, pasul la jurnalism a venit cumva natural. Si iacata-ma-s un pic din toate. Un don Quijote care vrea sa schimbe orasul, societatea, lumea.
Primii pasi in televiziune
In primul an de facultate, un prieten bun de-al meu, sibian, m-a adus la Bucuresti sa fac un internship la o televiziune de muzica. Atomic TV. Era ceva fresh, o echipa de tineri faini si entuziasti. Am inceput ca Bob, “baiatul bun la toate” care cara casete beta, se ducea dupa tigari sau era uitat in montaj noaptea.
Am avut un periplu prin cateva televiziuni comerciale – in primii ani am lucrat pentru diverse proiecte de divertisment pana intr-o zi cand o prietena, fosta producatoare de la Atomic TV, Oana Giurgiu mi-a spus ca “am sange de reporter adevarat” si ca trebuie sa ma apuc de jurnalism de investigatii si reportaj.
Ce a urmat
Atunci, la Antena 1, era produsa o emisiune “Cutia neagra” realizata de Dana Deac, un reper in jurnalisml romanesc. Am lucrat impreuna aproape doi ani de zile, perioada de invatare si acumulare. De fapt, eu sunt in continuare acel invatacel care e deschis informatiilor si sfaturilor care vin din jur. Intre 2005 si 2007 am trecut prin TVR acolo unde se relansase “Reflector”, o alta emisune de investigatii unde am intalnit profesionisti de care nu ti-e rusine. In PRO TV am ajuns in cea mai tare echipa cu care am crescut si am pus umarul la “Romania, te iubesc!”, un proiect greu si fain care este suma tuturor experientelor noastre.
Primul reportaj pentru Romania, te iubesc!
Eu nu sunt un om de live, n-am fost niciodata. Am foarte rar interventii la Stirile PRO TV, atunci cand este chiar nevoie de mine. Imi amintesc, in schimb, primul reportaj la “Romania, te iubesc!”, in primul sezon din 2008 despre o ciudata boala renala care afecteaza o zona din sudul tarii. Asa s-a si chemat storyul, “Boala balcanica”. In general zona mea de apetenta a fost fenomenul coruptiei, asa ca m-am aplecat in multe dintre subiectele mele in istorii complicate in tot ce inseamna abuzul facut de cei pusi sa reformeze statul, dar si de afaceristii verosi, care dupa ‘90 au actionat fara scrupule si etica si au corupt tot ce se putea corupe.
Televiziunea, cand ai inceput tu
Era pe Beta. :) Se filma cu camere mari si grele, suportul erau casetele Beta voluminoase, montajul se facea la mese mari, cu jogguri si multe butoane si efectele vizuale erau greoaie si rudimentare. Sunt fascinat in continuare de puterea imaginii si, chiar daca uneori sunt “furat” de continutul informatiilor, nu uit ca o poveste se spune in imagini.
Greselile din care ai invatat
Oho, au fost tone. Si fac in continuare ca sa am de unde invata. Asa cum am spus, eu sunt adeptul invatarii continue, asta e provocarea mea personala si profesionala. Sa nu te opresti din a pune intrebari si a cauta raspunsuri. Si, chiar daca ai plecat pe o pista gresita, atunci cand realizezi asta, sa te remediezi.
Cum te-a modificat televiziunea?
Pai nu ma pot defini altfel. Pentru mine jurnalismul de televiziune inseamna un mod de viata.
Noile generatii de pe sticla
Intotdeauna tinerii aduc prospetime si idei noi. De-a lungul timpului am avut ocazia sa intru in facultati, sa ma intalnesc cu studentii in diverse programe de mentorat sau sa mai stau la cate o sesiune de Q&A. Sunt oameni faini si sunt increzator ca vin generatii altfel, dar nu mai slabe. Totul tine de calitatea umana si de cat vrei sa faci rabat de la valorile tale morale. Iar abilitatile in online ale proaspetilor nou-veniti sunt un plus.
Brandul personal in meseria ta
Brandul meu este credibilitatea. Iar acesta se construieste greu, cu munca si incapatanarea de a arata ca ai un set de valori sanatos. Cu multe nopti pierdute si tone de cafele si cu mult entuziasm. Eu sunt la fel de pasionat de ceea ce fac ca in ziua in care am intrat la primul internship in TV.
Valorile de la care nu te abati niciodata in social media
Sunt sincer in ceea ce fac. Eu nu sunt altfel la bere, la televizor sau in instastoryuri. J Si incerc sa transmit buna credinta si incercarea de a nu gresi. Gresesc mult, dar incerc sa corectez. Nu arat ca detin adevarul exhaustiv, dimpotriva ca sunt perfectibil. Eu mereu spun ca un story l-as incepe din ziua in care l-am dat pe post. Atunci il vad mai bine, realizez unde l-as fi putut imbunatati.
Comunitatea care te urmareste online
Nu am facut niciodata o analiza in zona de online. Cu siguranta sunt oameni cu care impartasesc aceleasi valori, chiar daca unii au optiuni politice sau idei divergente. Eu incerc in viata sa ma inconjor de oameni faini, placuti, de la care am ce invata si cu care sa ma simt bine. Pentru ca asta cred ca este scopul vietii, sa ai o stare de bine, intr-o comunitate in care este bine.
Televiziunea din zilele noastre
Privind la alte produse media recunosc ca multe dintre ele sunt deprofesionalizate, sunt multi neaveniti in meseria asta, multi doritori de glorie fara munca, multi patroni care nu vor sa-si impuna decat agenda personala, care pervertesc generatii de tineri care vor sa faca jurnalism. Imi plac locul in care lucrez, libertatea editoriala pe care o am, colegii mei talentati si entuziasti. Regret aparitia unor posturi facute cu “bani la punga”, produse ale coruptiei si lipsei de viziune, unde se practica in mod ticalos jurnalismul.
In era digitalului
Noi am inceput mai tarziu sa ne recuperam publicul in online, dar odata ce am inceput simtim ca produsul nostru jurnalistic este la fel de valoros pe TV sau in online. Incercam sa ne apropiem mai mult de online prin podcasturi, promo si exclusivitati. Lumea este curioasa sa stie si ce este behind the camera.
Ce te preocupa cel mai mult acum?
Ce m-a preocupat tot timpul – inverstigatii in zonele cele mai afectate de coruptie. Caut oameni credibili care sa poata sa transmita un mesaj real. Pentru ca nu plec din redactie cu o agenda, cu un subiect gata scris pe care trebuie sa pliez realitatea. Da, imi fac o documentre primara serioasa, dar in teren lumea arata altfel si asta vreau sa arat- realitatea necosmetizata.
Documentarea este cheia de inceput a oricarei povesti- citesc mult, am nenumarate intalniri informale sau formale si sunt insistent. Cei curajosi reusesc.
O intamplare funny din deplasarile tale
Apropo de liveurile pe care nu le prea fac. In 2019 eram la Paris pentru o investigatie despre cea mai mare retea de fiinte umane traficate- reteaua Tandarei. Si a ars catedrala Notre Dame, un simbol planetar. A trebuit sa-mi pun pe hold filmarile si sa ajut colegii de la stiri cu acoperirea evenimentului din Paris. Cateva liveuri, filmari pe la bouquinistii de pe malul Senei, localnici suparati de incendiu. Dupa un live nu foarte reusit la 19 de pe podul din fata catedralei, in care am incurcat niste date si m-am cam balbait, ma intorceam impreuna cu prietenul meu Joe, cameramanul, la masina. Cam bombaneam nemultumit de prestatia mea cand ma striga un vlajgan pletos. Vine in fuga “Cosmin! Cosmin!” un baiat pe care nu-l vazusem in viata mea. “ Da-mi voie sa te imbratisez, sunt fan <<Romania, te iubesc!>>”.
Rockerul locuia pe o barca chiar sub podul de unde facusem liveul si ma vedea cand la PRO TV, cand pe cheiul Senei si a vrut sa vina sa ma salute. Ovidiu din Targu Mures ne-a fost ghid in urmatoarele zile prin periferia Parisului in cautarea bandelor de infractori romani si am ramas prieteni.
Provocari din pandemie
Dupa inceperea pandemiei, productiile noi pentru emisiune au fost suspendate si echipa noastra a fost suport la Stiri. Nu mai puteam face teren ca inainte, nu mai putea merge prin tara sau intra in institutii. Treptat ne-am revenit, suntem vaccinati, am iesit la filmari si deja avem cateva productii noi care asteapta sa fie difuzate.
Cum a schimbat criza jurnalismul de televiziune?
Lumea a devenit polarizata, indiferent de subiect, fie ca vorbim de corona, Trump sau vaccinare. Tensiunea din societate se regaseste si in stirile difuzate. Valorile sunt aceleasi, e putin mai greu sa vorbesti cu oamenii, sa-i convingi sa accepte interviuri, dar sper ca usor-usor sa reintram pe acelasi fagas.
Televiziunea in viitor
Televiziunea in Romania va rezista, nu la acelasi nivel, dar romanii sunt, in continuare, mari consumatori de TV. Trendul este clar, onlineul va prelua mai multe productii, televiziunea clasica va trebui sa se adapteze cu emisiuni exclusive, probabil ca marile showuri de divertisment si stirile vor ramane pe TV. Va exista un mix, pentru a monetiza si in partea de online productiile TV. Vor aparea multe emisiuni online pe canale pay-per-view si redactii mai mici, independente, isi vor face loc in piata.