[Regizor în 30 sec] Blake Farber: Piața din România m-a ajutat mult la începutul carierei. Problema e că e o piață limitată, așa că bugetele sunt mici

[Regizor în 30 sec] Blake Farber: Piața din România m-a ajutat mult la începutul carierei. Problema e că e o piață limitată, așa că bugetele sunt mici

Blake Farber a intrat în lumea advertisingului prin muzică. Primele clipuri regizate pentru prieteni i-au adus și primul contract și de acolo lucrurile au mers natural. O reclamă pentru Nike avea să-i aducă o serie de proiecte internaționale, iar lumea s-a deschis. Deși vine din New York, piața de advertising din România e cea care l-a ajutat destul de mult la începutul carierei. Momentan filmează în Arabia Saudită, dar spune că abia așteaptă să se întoarcă pe aici, unde și-a făcut prieteni buni și unde toată lumea fumează.

Din fericire, pentru mine și reel-ul meu, am avut șansa să câștig multe proiecte, iar România a fost o parte mare din formarea mea ca regizor de reclame. Lucrul cu Reload Film și reclamele pentru Betano au aprins fitilul carierei mele.

Într-o piață în care regulile și granițele se schimbă și se închid de la o zi la alta, dictate de pandemie, Blake crede că se va merge din ce în ce mai mult pe regizori locali, fapt ce va duce automat și la creșterea piețelor respective. Cărțile câștigătoare pentru cei care vor să rămână pe sistem ar trebui să fie diversitatea, încearcă să nu faci același gen de spot, și cât mai mult go with the flow, vorba americanului, adaptat și regândit de la o zi la alta, dacă așa trebuie.

 

Gata, mă fac regizor

Primul meu proiect a fost un filmuleț pentru școală, cred că aveam 11 sau 12 ani. Și asta era înainte de zilele iMovie sau iMac. Deci practic trebuia să editez în timp ce filmam. Nu-mi plăcea o scenă, derulam și reînregistram. Era haios până la urmă. Așa că profesorul a arătat proiectul meu întregii clase drept exemplu și a plăcut tuturor. Reacția pe care am primit-o m-a făcut să vreau să arăt întregii lumi viziunea mea. Din momentul ăla am început să filmez scurtmetraje și videoclipuri cu prieteni, deci undeva între 12 și vârsta de 20 de ani. Apoi am început să fac muzică cu o trupă de punk, dar și clipuri pentru prieteni în paralel. Și povestea continuă!

 

Prima oară pe platou

Prima reclamă a venit după ce casa de producție și agenția de publicitate au văzut câteva din clipurile muzicale pe care le făcusem. Voiau să facă ceva mai cinematic pentru o reclamă la un produs de grădinărit, ceva în care un tip cânta operă. Nu mi-a adus și alte proiecte, dar a fost un bun punct de început.

 

Briefuri noi și vechi

De fiecare dată când primeam un brief, în zilele de început, dădeam din coadă ca un câine. Mă gândeam ce tare e că am fost selectat să fac un proiect mare... Dar abia după ce înveți treatment după treatment, începi să te prinzi cum merg lucrurile și realizezi că cele mai bune briefuri le pierzi dacă nu le abordezi corect. Din fericire, pentru mine și reel-ul meu, am avut șansa să câștig multe proiecte, iar România a fost o parte mare din formarea mea ca regizor de reclame. Lucrul cu Reload Film și reclamele pentru Betano au aprins fitilul carierei mele.

 

Câte ceva de învățat

Cel mai tare lucru pe care l-am învățat a fost practica. Încearcă, eșuează, fă greșeli, învață din ele și încearcă din nou. De fiecare dată când mă uit la reclamele de la începuturi pe care le-am făcut îmi vine să strâng din dinți, acum fiind mult mai perfecționist. Mă întreb ce am avut în cap să filmez așa sau să termin așa o reclamă. Un mare rol în cariera mea l-a avut John Engstrom de la Flug Films din New York, care mi-a împrumutat din talentul și sculele sale pentru a face spotul Nike ce a pavat drumul pentru multe proiecte pentru ambii, în toată lumea.

 

De unde te inspiri

De fapt nu mă uit la prea multe reclame, mai puțin atunci când trebuie să le studiez pentru treatment. Cred că cheia e să-ți diversifici stilul. Acum e la modă stilul cinematic, cu tăieturi rapide și muzică dinamică. Ceea ce e perfect pentru reel-ul meu. Dar cât va dura trendul ăsta, un an, cinci? Așa că încerc să fac cât mai multe tăieturi cât să mă mențin fresh. Unele sunt foarte energice, sportive chiar, altele bazate pe stortelling, altele emoționale, unele artsy și experimentale. Cât să ai un reel ce poate acoperi o plajă mai largă, iar astfel poți intra pe mai multe piețe.

 

Cum faci să fii un regizor de reclame bun

Cred că unul din lucrurile importante e să dai ceva înapoi. Eu predau multe cursuri pe gratis. Intrăm în contact cu multe lucruri mișto de-a lungul vieții, de ce să nu dăm și ceva înapoi? De ce să nu inspiri o nouă generație de realizatori de film, mai ales în țările unde industria nu e așa dezvoltată? Nu lua doar cecul pe proiect, încearcă să te implici și cumva social, oferind serviciile tale comunității. Dar în același timp așa te și conectezi cu lumea, cât să te menții fresh pe o piață în dezvoltare. Dacă economia unei țări e la pământ, poți merge pe alta, tot timpul e o piață emergentă undeva care va avea nevoie de tine.

 

2020, probă de pandemie

Prima jumătate a lui 2020 a fost aiurea pentru toți, dar a doua jumătate a fost senzațională. Noi țări și rețele au deschis ușa multor proiecte. Țările din Africa sunt marii jucători ai acestei perioade pe care o traversăm. În timp ce America, Asia și Europa au fost lovite sub centură, sunt încă locuri în lume în căutare de regizori.

 

Noutăți pe platou

Depinde de la țară la țară, mai nou totul e online, de la plannig, meeting, în grupuri mai mici. În State avem pe platou un Covid Compliance Officer și trebuie să purtăm măști și scuturi de protecție nonstop.

Dar în alte țări ai nevoie doar de o mască, deci a fost cel puțin o experiență interesantă. În momentul în care scriu, filmez în Arabia Saudită, unde cifrele Covid sunt în jur de 350 dintr-o populație de 50 de milioane, cu toate astea țara tocmai a intrat în lockdown strict pentru 21 de zile. Însă filmarea merge conform planului. Iar PPM-ul nostru de ieri a mers foarte bine online. Chiar dacă ar fi fost mult mai ușor să-mi vând ideile față în față, cred că e mai bine că se întâmplă online decât deloc.

 

Cum se întrevede 2021

Faptul că sunt deja la a treia reclamă în mai puțin de 2 luni e fantastic. Deși în SUA restricțiile sunt foarte dure încă primesc oferte nonstop, dar cine știe dacă chiar se vor face. Pentru reclama Pepsi la care am lucrat în Dubai am avut peste 50 de figuranți, peste 50 de oameni în crew, dar totul a decurs fără probleme.

Asta era acum două luni, dar din momentul în care cazurile au explodat în Dubai, nu știu dacă s-ar mai fi putut filma. Deci trebuie mers cu flow-ul, de văzut din mers, de la zi la zi, de la săptămână la săptămână.

 

 

Piața din România

Piața din România m-a ajutat mult la începutul carierei, lucru pentru care îi sunt recunoscător. Problema e că e o piață limitată, așa că bugetele sunt mici, în special în perioada asta. Uneori e greu să propui producții grandioase când bugetul e strâmt. Dar mi-am făcut prieteni buni în România și abia aștept să mă întorc. În plus, n-am văzut în viața mea atâția fumători ca acolo.

 

E loc de sânge tânăr pe piață?

România are mulți regizori talentați, deci clienții vor începe să lucreze din ce în ce mai des cu regizori locali. După pandemie, asta se va întâmpla peste tot. În locuri precum China, de exemplu, care lucra numai cu regizori străini, va începe să lucreze doar cu regizori autohtoni și să adapteze mai mult, din moment ce granițele sunt închise. Apoi, regizorii locali devin din ce în ce mai buni, iar ideea de a aduce un regizor străin s-ar putea să apară tot mai rar, mai ales cu bugetele tăiate în două.

 

Văzute și plăcute în ultimul an

Trebuie să mă gândesc un pic ce chiar m-a impresionat anul ăsta, e cam greu, a fost un an dificil pentru făcut reclame. Dar sincer cea mai bună reclamă a fost cea cu skaterul Ocean Spray. Nici măcar nu e o reclamă, dar sigur a vândut produsul super bine. Asta arată că nu mai e vorba tot de clasicele metode de a vinde ceva, ține mai mult de un anumit lifestyle care vinde. I-a adus și pe Fleetwood Mac pe locul 1 în topuri din nou. Cam asta e puterea unei reclame.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related