Cum a devenit Clubhouse un fenomen in social media

Cum a devenit Clubhouse un fenomen in social media

Cristian Manafu, explorator de platforme noi & early adopter a tot ce înseamnă experiențe virtuale, a intrat pe Clubhouse, i-a placut, a inceput sa se instaleze comod acolo si povestește pentru IQads experiența lui de început. Ce este acest Clubhouse de care vorbește toată lumea și de ce e important?

 

O lună de Clubhouse

Am prins toate marile lansări în social media din ultimii 15 ani. Îmi amintesc de fiecare mare lansare, de fiecare Next Facebook Killer „important”, de fiecare eșec major din social networking, de fiecare tendință din comunicarea online. Nu îmi amintesc să fi văzut atâta entuziasm pentru o rețea sau aplicație cum am văzut pentru Clubhouse în ultima lună. Poate acum 14 ani, când Twitter cucerea lumea. Dar nu sunt sigur.

În momentul în care scriu acest text, împlinesc o lună de când mi-am activat contul pe rețeaua socială a momentului. Deși nu are încă mulți utilizatori, Clubhouse a stârnit valuri de admirație și a atras nume mari, precum Elon Musk, Mark Zuckerberg, Oprah, Jared Leto, Kevin Hart și chiar MC Hammer.

Pentru cei care nu sunt familiari cu fenomenul, Clubhouse este o aplicație mobilă de socializare audio, lansată numai pentru sistemul de operare iOS (iPhone) și cu acces în baza unei invitații de la un utilizator existent. Dacă nu ne-a invitat încă nimeni, putem doar să ne rezervăm numele de utilizator în aplicație.

Eu am așteptat aproape o lună să primesc acces. M-am înregistrat în decembrie și abia în ianuarie am pus mâna pe o invitație. Știam cam tot ce era de știut despre aplicație și eram foarte curios să înțeleg hype-ul creat în jurul său. La vremea aceea, erau doar 2 milioane de utilizatori în lume și fiecare nou membru avea la dispoziție doar două invitații.

Februarie a fost momentul de boom pentru aplicație. Un jurnalist de tehnologie a estimat recent că la mijlocul lunii erau deja peste 10 milioane de utilizatori. Platforma de mobile analytics App Annie spunea zilele trecute că la 1 februarie, avea 3,5 milioane de instalări la nivel internațional și că, în următoarele două săptămâni, a ajuns la peste 8 milioane de descărcări.

În România, estimez că sunt acum în jur de 10.000 de utilizatori. Cel mai urmărit român din tech & marcomm este Dragoș Stanca, cu aproape 3.000 de followers. Alte nume cunoscute în industrie, cu peste 2.000 de followers, sunt Sergiu Biriș, Cristian China-Birta și Alexandru Negrea. Pe contul meu s-au strâns deja 2.200 de oameni.

 

Cum ne explicăm succesul Clubhouse?

Contextul actual este cu siguranță cel mai prielnic pentru o nouă aplicație de socializare. Interacționăm mai puțin, călătorim mai puțin, vorbim mai puțin. În plus, după un an de întâlniri video online, în care am ajuns la Zoom Fatigue, aveam nevoie de altceva. Mai mult, conținutul audio devine din ce în ce mai interesant datorită podcasturilor, iar Clubhouse se integrează perfect în trend. Astăzi în jur de 30% dintre românii online ascultă sau privesc un podcast.

Și mai este ceva. Pandemia ne-a dezvoltat obiceiul de a asculta conținut în fundal, în timp ce muncim sau facem altceva, de la Zoom meetings la conferințe online, știri și emisiuni informative sau chiar podcasturi.

Însă cel mai mult și cel mai mult a contat probabil elementul de exclusivitate, sentimentul FOMO indus de disponibilitatea doar pentru iPhone și numai în baza unei invitații. În China, se vindeau invitațiile cu 70$ pe site-urile de anunțuri, înainte să blocheze guvernul accesul în aplicație.

 

Ce se întâmplă pe Clubhouse?

Lume vorbește și asculta. Conversațiile au loc în camere (rooms) și sunt fie spontane (cineva deschide o cameră și alții se alătură), fie anunțate (ca niște evenimente). De cele mai multe ori, există unul sau mai mulți moderatori care conduc discuția, participanții având posibilitatea de a „ridica mâna” pentru a fi lăsați să intervină. Putem compara o cameră Clubhouse cu o emisiune radio, unde ascultătorii pot fi invitați în direct sau cu o sală de conferință, unde participanții pot cere cuvântul. Experiența de ascultare este mai aproape de formatul unui talk-show de seară, așa cum încă întâlnim pe la unele stații radio.

 

Ce găsești pe Clubhouse?

Eu îl compar cu Hyde Park, celebrul parc londonez, unde încă din secolul 19 oamenii se adunau pentru a dezbate în public diverse teme, pentru a vorbi liber și chiar pentru a demonstra. Pe Clubhouse, vorbești despre orice sau cauți discuții pe o serie de categorii, cum ar fi sport, artă, tehnologie, divertisment, credință etc.

În „bula” mea, am văzut multe discuții despre antreprenoriat, blockchain, tehnologie, educație financiară, comerț online, social media și relații. Sunt și multe discuții fară o temă anume, iar unii utilizatori au camere recurente ca niște emisiuni cu date și ore fixe.

Am inițiat deja două camere și pregătesc alte două în perioada următoare. Prima a fost despre beneficiile Clubhouse pentru branduri și creatorii de conținut, avându-i ca invitați pe Robert Katai (Creatopy), Sebastian Olar (Circles Colab) și Laurențiu Ion (PepsiCo). A doua a abordat noile abilități ale omului de PR și i-a adus în prim planul camerei pe Sorana Savu (Premium Communication), Ioana Mănoiu (GMP PR) și Bogdan Tomoiagă (Graffiti PR). Am avut peste 100 de participanți de fiecare dată. Voi continua să vorbesc despre Relațiile Publice, însă am multe idei despre media, Internet, social media și marketing.

Clubhouse este un loc al legăturilor puternice între utilizatori. Faptul că nu este încă o aplicație mainstream ajută mult la crearea comunităților. Gazdele camerelor se străduiesc să țină conversațiile cât mai interesante și curate. Participanții urmăresc subiecte precise, nume cunoscute sau pur și simplu caută să se conecteze cu cineva likeminded. Nu am întâlnit până acum trolls sau haters.

În prezent, conversațiile nu pot fi înregistrate. Clubhouse nu oferă o asemenea opțiune, deși mulți utilizatori și-ar dori să transforme discuțiile din camere în adevărate podcasturi.

Bineînțeles, există căi de a păstra conținutul prin tot felul de artificii, chiar și un serviciu ce îți înregistrează discuția din cameră pentru 15,99$. Există și o dezbatere despre dreptul la intimitate și protecția imaginii participanților. Probabil înregistrarea va fi un feature premium.

 

Este Clubhouse viitorul social media?

Cu tot buzz-ul de care se bucură, Clubhouse va rămâne cel mai probabil o rețea cu o audiență specifică. Cam ca Twitter, dacă stau bine să mă gândesc. Va avea adepți și recunoaștere, însă nu va fi pentru toată lumea. Nu într-o era dominată de vizual. Va beneficia însă de susținerea unui alt trend major, cel al „comunicării închise”, pe care îl știm din grupuri și comunități ori de pe aplicațiile de tip messenger.

Dacă scanăm ecosistemul social media, avem Facebook și LinkedIn ca rețele sociale, YouTube, Snapchat, Instagram și TikTok ca platforme foto-video și Messenger, WhatsApp, Telegram, Viber și Signal ca aplicații de comunicare directă.

Clubhouse este mai aproape de aplicațiile de mesagerie, care pe lângă text, fișiere, voce și video, vor putea integra ușor și camere de chat audio.

Așa cum Zoom și HouseParty au influențat toată piață de group live video calls anul trecut, Clubhouse, Spaces (de la Twitter) și aplicația pregătită de Facebook vor da ton unui nou trend și ne vor ocupa mai mult din timpul petrecut online. Avem și de unde. Un român stă în medie 2 ore și 16 minute în social media din cele 7 ore și 26 de minute petrecute pe Internet zilnic. Trebuie doar să le petrecem cu folos.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related