In decizia achizițiilor online, oamenii sunt din ce în ce mai mult influențați de conținutul generat de ceilalți consumatori, arată un studiu recent. Interactiunea de zi cu zi s-a mutat in online, relatiile sociale de asemenea. Iar asta schimba mult paradigma de comunicare și mobilitate a brandurilor. O schimbă și o accelerează, crede Al Kamara, Founder Wave Division:
Conversația despre campaniile in-store de activare a consumatorilor si despre sampling s-a mutat in online in 2020, iar asta a luat pe nepregătite unele branduri, obligand intreaga piata la o schimare de focus rapida. Canale online, atat social media, cat si platformele de vanzare care au permis si interactiunea cu consumatorii, dar si review-uri s-au dezvoltat rapid.
Anul 2021 va continua sub semnul crizei și al incertitudinii, crede Al Kamara. Va fi, în același timp, anul inovației și adaptării continue, intr-o comunicare dominata de online, dar in care interactiunea si empatia umana conteaza enorm.
Planurile de business pentru 2021
Anul 2021 este unul crucial pentru inovație si creștere, după șocul creat de pandemie. De aceea, adaptabilitatea continua in business este un obiectiv esențial pentru grupul nostru si ne așteptam ca aceasta strategie sa ne conducă într-o direcție care sa ne ajute sa cream noi servicii, metode noi si îmbunătățite de lucru pentru angajați si desigur noi oportunități de business cu partenerii si clienții noștri.
Portofoliul grupului nostru este unul divers si include: shopper marketing, events, content marketing, proiectare și gestionare POSMs, dezvoltare de platforme pentru branduri si consumatori, research si comunicare de brand 360.
Privim 2021 cu optimism, ca pe o oportunitate de a contribui la un mediu de business in care relevanta si utilitatea serviciilor propuse, in contextul actual, sa aduca crestere si dezoltate atat pentru noi, cat si pentru clientii nostri si partenerii lor.
Piața de comunicare în 2020
In mai mult de 20 de ani de când Wave Division este activa, nu am trecut printr-o perioada in care sa existe un impact atat de mare in comunicarea de trade marketing, si in special in activarile care presupun resurse umane (proiecte de consultanta, actiuni cu promoteri la nivel de magazine, demo-uri etc.). Pe acest segment, impactul negativ este incomparabil mai mare decat in perioade anterioare de criza.
Avand in vedere nevoia de „stay safe”, atat pentru proprii angajati, cat si pentru consumatori, este de inteles.
Capacitatea echipei Wave de a se adapta contextului si inovatiile pe care le-am dezoltat la nivel de grup, ne fac sa privim 2021 cu incredere. In același timp, am văzut o mai mare deschidere de a incerca proiecte noi, inovative si din partea clientilor nostri.
Am remarcat si faptul ca multe dintre brandurile mari s-au întors la word-of-mouth prin utilizarea influencerilor si maximizarea proiectelor cu o componenta din ce in ce mai mare in zona de digital, inclusiv pentru segmentul de trade marketing, unde, pana anul trecut, interactiunea umana nemijlocita era covarsitoare, in majoritatea activarilor.
Conversația despre campaniile in-store de activare a consumatorilor si despre sampling s-a mutat in online in 2020, iar asta a luat pe nepregătite unele branduri, obligand intreaga piata la o schimare de focus rapida. Canale online, atat social media, cat si platformele de vanzare care au permis si interactiunea cu consumatorii, dar si review-uri s-au dezoltat rapid, iar brandurile cu succes pe aceste paliere au inregistrat cresteri.
Potrivit unui studiu recent al Ipsos, 90% dintre respondenți au spus ca au fost influențați într-o măsura de continutul generat de alți consumatori, in achiziția online. Aproximativ 53% au spus ca au fost „extrem de influențați” sau „foarte influențați”.
Unul dintre obiectivele noastre este de a-i sprijini pe clienții noștri în aceasta direcție, de comunicare cu consumatorii online și de a-i invita pe consumatori să genereze conținut.
Previziuni. Trenduri
Cel mai vizibil trend al 2021 este telemunca, sau "work from home" sau, mai nou, „work from anywhere”, care a devenit noul normal pentru multe companii, inclusiv Wave.
Ca agenție, această abordare ne permite o mai mare flexibilitate in formarea echipei, indiferent de oras, și, de ce nu, putem avea si colegi din afara României, dacă este necesar. „Work from anywhere” a devenit parte din viziunea noastra si vom continua sa promovam aceasta abordare.
Un al doilea trend este felul in care ne uitam la tot ce comunica brandurile, dar si consumatorii despre branduri, in mediul online. Toata aceste mesaje trebuie privite ca „brand assets”. Pe măsura ce conversația dinte brand si consumator este preponderent in mediul online, agențiile trebuie sa lucreze cu brandurile in calitate de parteneri strategici, pentru a construi impreuna continut relevant.
„Conexiunea virtuala” este un alt trend care a fost luat in vedere de către mediul de afaceri si va fi un beneficiu major al anului 2021.
De exemplu, in 2020 grupul Wave a luat decizia de a muta conferința de content marketing a brandului WeContent in mediul online. Astfel am organizat ContentDays in evenimente virtuale live, pentru a aduce toate beneficiile unui astfel de eveniment, in siguranța casei fiecărui participant. Anul acesta, strategia noastră este de a organiza aceste conferințe cu tematica Europeana pentru toți iubitorii de conținut din echipele de brand, specialiști în marketing, profesioniști independenți și agenții.
Dar Conexiunea virtuala nu se rezuma la asta, ci este si despre mediul de lucru in online sau oferirea de noi experiențe consumatorilor de către branduri prin utilizarea tehnologiilor VR si AR, sau un mix de servicii si platforme digitale.
De unde vin oportunitățile în 2021
Pe măsură ce intram în 2021, cred că industria publicitară se confruntă încă cu incertitudine si un grad mai mare de impredictibilitate fata de anii trecuti. Pandemia se răspândește încă în toată Europa și există mai multe restricții impuse de guverne sau motivate de nevoia de „stay safe”.
În ceea ce privește noile oportunități în 2021, aș zice să începem să privim dincolo de piețele noastre interne, mergând către piețele globale. Intrarea pe piața globala a devenit o realitate pentru multe agenții digitale și platforme online, iar acesta este un exemplu excelent la care trebuie să ne uităm atunci când discutăm despre modelul de afaceri în 2021.
Pentru Wave, noul nostru model de afaceri include cuvântul „inovație”. Acest lucru este valabil și pentru platformă de conținut de marketing WeContent, si pentru restul proiectelor din grup.
Anul pandemiei
Pandemia a fost o surpriză si pentru noi, cum a fost de altfel pentru toți. Totuși, strategia de adaptabilitate care ne caracterizează ne-a permis să mergem mai departe si sa redefinim modul în care se realizează comunicarea cu consumatorii, astfel incat clientii nostri sa ramana relevanti in pietele lor. Desigur, nu reinventăm roata; doar aruncăm o privire asupra tendințelor, obiceiurilor de consum, și pornind de acolo ne dezvoltam.
Clienții
Cred că clienții FMCG sunt în continuare cei mai mari cheltuitori, dar în 2020 am observat cheltuieli publicitare si în alte industrii, cum ar fi domeniul medical, din cauza nevoilor specifice ale pieței și a nevoii de educare a publicului.
Servicii noi
Lucrăm la mai multe proiecte noi care includ repoziționarea brandului WeContent sub umbrela Wave, pentru a ne adapta la nevoile pieței. În prezent utilizăm aceeași strategie pentru a crea noi servicii pentru clienții noștri și pentru piață.
Ce pot spune cu siguranță, este că intenționăm să lansăm un mix de servicii de marketing care să le asigure clienților noștri un nivel mai ridicat de comunicare intre branduri si consumatori, pentru a acoperi golurile aduse de pandemie si restricțiile care au venit cu aceasta.
Consumatorii
Pandemia a adus unele schimbări în comportamentul consumatorilor. Informatiile pe care le-am primit de la clienții și partenerii noștri sunt că în IKA, coșul a crescut în volum, dar a existat o scădere a prezenței produselor neesențiale. Creșterea coșului de cumparaturi înseamnă, de asemenea, că este probabil ca mulți dintre consumatori să se întoarcă mai rar pentru a-și face cumpărăturile.
În plus, există o creștere a preferințelor de cumpărături online și cred că acesta este probabil comportamentul căruia ar trebui să acordăm cea mai mare atenție, fiind in stransa legatura cu neoia de distantare sociala, dar si cu trendul de work from home.
Mulți consumatori obișnuiau sa isi faca cumpărăturile după programul de lucru. Lipsa acestei deplasari zilnice implica, in multe situatii, si preferinta de achizitii online.
Provocarea rămâne pentru agenții și branduri să colaboreze pentru a descoperi noi modalități de a viza consumatorii, ținând cont de noile obiceiuri.
Dacă ne referim la România, cred că este greșit să vorbim în aceiași termeni de creștere economică pentru România în comparație cu Statele Unite sau țările vest-europene.
România nu are aceeași capacitate de creștere economică. Cel mai important, criza abia începe și este prea devreme pentru a vorbi despre creștere.
Cea mai mare provocare
După cum am menționat, este vorba despre predictibilitate, adaptabilitate, curajul de a lua decizii și găsirea unui nou model de afaceri care să ne ajute sa trecem peste acest moment. De asemenea, mă aștept ca piața să se confrunte la un moment dat cu constrângeri bugetare.
Piața se confruntă în continuare cu agitația pandemiei. Trebuie să dezvoltăm și să implementăm noi modalități de lucru și de evaluare a resurselor alocate fiecărui proiect.
De ce e nevoie cel mai mult în piața de comunicare
Pentru a trece mai bine de pandemie, există o mare nevoie de parteneriate autentice client-agenție bazate pe profesionalism și încredere reciprocă și, ca în orice industrie, flexibilitate și inovație pragmatică.
2021 va fi anul
2021 este anul invenției, inovației și adaptării continue, intr-o comunicare dominata de online dar in care interactiunea si empatia umana conteaza enorm.