Umorul și publicitatea intrau într-un laborator

Umorul și publicitatea intrau într-un laborator

Era o vreme când publicitatea din România era amuzantă. Brandurile mai lăsau câte o glumă de la ele, creativii nu se luau așa de în serios, în fine, mediul era propice pentru reclame care te făceau să râzi. Nu știm ce s-a întâmplat între timp, dar pare că distracția s-a retras din spoturile românești, lăsând în urmă doar umorul involuntar. Ei bine, trei comedianți au zis că e cazul să schimbe lucrurile și să aducă gluma înapoi în publicitate. Dan Frinculescu, Sergiu Floroaia și Toma Alexandru au fondat Comedy Lab pentru că umorul vinde mai bine decât sexul.

Funny sells. Iar pentru clienții care vor ceva amuzant, e mai eficient să se îndrepte spre comedianți care au ani întregi de publicitate înainte decât spre publicitari care au sau nu experiență în comedie.

Cei trei fondatori Comedy Lab povestesc mai jos cum au pornit această agenție de publicitate și umor, care sunt planurile și speranțele și fac și un ocol micuț în care vorbesc despre umorul pierdut al reclamelor din România:

 

Locul vostru pe piața de publicitate

Dan: Funny sells. Iar pentru clienții care vor ceva amuzant, e mai eficient să se îndrepte spre comedianți care au ani întregi de publicitate înainte decât spre publicitari care au sau nu experiență în comedie.

Sergiu: În ziua de azi brand-urile nu mai trebuie să creeze doar reclame, trebuie să creeze conținut. Nu mai trebuie doar să vândă în mod direct, ci să și distreze. Noi suntem cei care te pot ajuta sa faci conținut de calitate și cu potențial de a ajunge la cât mai mulți oameni în mod natural. Și suntem deschiși să facem asta, atât cu agențiile pentru clienții lor, cât și pentru clienți în mod direct, dacă e cazul.

Toma: În ciuda sintagmei cu sexul, umorul e cel care vinde cel mai bine. Până și sexul se vinde mai bine dacă e amuzant. Noi ne pricepem de minune la una din astea două. Avem marele avantaj că venim cu multă experiență în comedy writing, și oferim un serviciu pentru oameni smart, care înțeleg în ce fel îi ajută acest umor de calitate.

 

Unde a dispărut umorul din reclamele românești

Dan: Nu a dispărut, dar într-adevăr, ca pondere, se făceau mai multe reclame amuzante “pe vremuri”. Oricum, și atunci și acum, în publicitate domină umorul involuntar.

Sergiu: Mai sunt mulți oameni amuzanți în publicitate. Dar unii s-au săturat de refuzuri și au început s-o joace safe. În același timp, e și gălăgie mai mare în toate mediile și atenția noastră e mult mai scurtă și chiar dacă apare ceva funny, nu mai reușim să ținem minte ca atunci când erau 10 reclame toate și aia funny era clar deosebită.

Toma: Asistăm din păcate la o “maturizare” în sensul clasic și neplăcut al termenului - mulți clienți simt că au depășit perioada nebună de început, în care făceai orice să atragi atenția. Și asta pentru că, în percepția lor, alternativa este umorul simplu și grosolan. Și fix ăsta e segmentul care lipsește din piață - un umor matur, făcut de oameni care înțeleg toate tipurile de glume și comedie, și se pot calibra pe orice client (și respectiv publicul lor țintă).

În același timp, începe să se infiripe și la noi PC-ul, și multe din reclamele legendare de pe vremuri n-ar mai trece azi de departamentul de PR sau legal.

 

Cum e umorul din spoturile românesti ale lui 2020

Sergiu: E ceva mai rar și, așa cum zicea și Dan, de multe ori involuntar. Plus că alea amuzante sunt toate cam cu aceeași oameni. E așa mare lipsa de conținut funny că-s dispuși să facă toți aceeași reclamă cu același om.

Toma: Umorului din spoturile românești în 2020 îi lipsește varietatea și subtilitatea. E un umor făcut de oameni care știu să comunice ce trebuie, dar nu neapărat să împacheteze corect mesajul în amuzament. Eu am tot scris și făcut comedie de 15 ani, în fața a milioane de oameni, cu feedback instant, și tot mai învăț încă. Oamenilor din publicitate de la momentul actual, oricât de bine intenționați sunt, le lipsește această experiență bazată pe răspunsul organic și instantaneu al publicului căruia se adresează.

 

Ideea agenției

Dan: La final de 2020. Sergiu pe Toma și pe mine. Noi oricum făceam chestia asta separat, am avut chiar și unele proiecte împreună, așa că n-a sunat deloc nefiresc.

Toma: Eu aveam o datorie la Sergiu de la niște anvelope de iarnă, și câțiva ani de acum înainte voi face muncă neplătită. Acestea fiind zise, extraordinare anvelope.

 

Cum decurge de obicei lucrul împreună

Dan: Râdem, comandăm mâncare, procrastinăm, lucrăm, râdem, comandăm mâncare și tot așa.

Sergiu: Nu trebuie să ne aliniem nicio viziune creativă și nici să fim de acord unul cu altul. Conflictul poate să fie productiv dacă știi când să tragi linie și avem destulă experiență încât să înțelegem nevoia și să ne dăm seama care e cea mai bună soluție amuzantă la problema respectivă. Problemele de ego le rezolvăm ca băieții în ring.

Toma: Ne-am asociat și oficial să facem treaba asta pentru că oricum eram pe aceeași lungime de undă din punct de vedere creativ și umoristic. Am scris împreună 4 sezoane de Show de Seară și suntem încă în viață și încă prieteni, așa că ce facem în Comedy Lab e nesemnificativ ca și conflict.

 

Experiența în advertising

Dan: La mine să tot fie vreo 16 ani. Am fost cantonat la Publicis, Leo Burnett, GMP, Bridge Communication, JWT Hamburg. Un proiect la care mi-a plăcut mult să lucrez când eram cu badge la gât a fost o aplicație, “Plimbă Ursul”, pe care am făcut-o în colaborare cu FIA și Automobil Clubul Român. Iar cel mai recent proiect la care am lucrat cu chef e campania TV pentru City Insurance.

Sergiu: Ce ne deosebește de alte agenții e experiența în comedie. Și asta facem deja de 15 ani sub multe forme: stand-up, sketch-uri, parodii, radio sau TV. Am pornit din cafenele cu 20 de oameni și am ajuns să vindem Sala Palatului. Dacă punem totul într-o oală cred că am depășit niște sute de milioane de vizualizări doar pe produsele video și am creat conținut care a intrat deja în cultura populară. Dar toți trei avem experiență și în advertising.

Eu am lucrat ca strategic planner. Așa că știm să ne uităm și la cifre și să înțelegem românul atât conceptual, cât și practic, după ce am bătut toate orașele și orășelele din țară timp de 15 ani.

Toma: Eu am colaborat cu mai multe agenții de-a lungul timpului (GMP, Leo, Publicis, Heraldist & Wondermarks, Mercury etc), iar împreună cu Sergiu am avut chiar un proiect de agenție acum mai mulți ani axată exclusiv pe oferit servicii creative altor agenții - pe vremea aia ofeream tot ce ține de creație, de la concept până la producție și livrare.

 

Cum diferă procesul de lucru la un proiect branded

Dan: Simplu, la gig-uri artistice ești propriul tău client.

Sergiu: Și e oribil când ești propriul tău client.

 

Cum veți promova agenția

Dan: Ne gândeam să începem cu un interviu într-o publicație de profil, adresată industriei marcomm din România :D

Sergiu: Unul dintre primele lucruri pe care le-am făcut a fost proiectul Brand Memes, o parodie a evenimentului Brand Minds cu care am targetat oamenii din marketing și comunicare. Iar din feedback-ul pe care l-am avut, pare că am și ajuns la ei.

Toma: Targetul nostru principal sunt agențiile, nu brandurile direct. Și acolo mai știm câțiva oameni, așa că prin pile vom începe discuțiile.

 

Un spot recent care v-a facut sa radeti 

Dan: M-au amuzat enorm numeroasele spoturi manifesto din 2020 cu “o să fie bine”, “trecem peste asta împreună”, care au ieșit identic.

Toma: Shark Week pe Discovery 

 

Cum ați convinge un brand serios să adopte umorul

Dan: Dacă vinde sau pur și simplu îi merge foarte bine, nu văd de ce s-ar lăsa convins sau de ce ne-am bate capul.

Sergiu: Dacă a ajuns la noi, se presupune că deja își dorește asta. D-asta i-am și zis Comedy Lab, ca să fie destul de clar și să nu ne trezim că ne sună la ușă pentru reclame d-alea cu castraveți la 2,34 de lei.

Toma: Noi oferim un serviciu specializat - umorul. Nu facem mai mult de atât, pentru că vrem să facem un singur lucru extraordinar de bine.

 

Cu ce asteptari porniți la drum

Dan: Clasicele. Faimă, bani, iahturi, sediu cu helipad. 2021 n-a început tocmai rău, având în vedere că deja avem proiecte și pe Comedy Lab.

Sergiu: Eu nu vreau iaht. Că mi-e frică de apă. Și sper ca 2021 să fie cel mai amuzant an pentru cât mai multe brand-uri de la noi.

Toma: Mie îmi place foarte mult să scriu, mai ales comedie. Deci orice fel de proiecte am avea pe Comedy Lab, n-are cum să fie rău. Aștept să-și ia Dan iaht și să-l poștim, că eu vreau să investesc ce câștig

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related